Hemnet börjar med bostadsvärdering

Väldigt bra tycker jag, får hoppas att detta gör att säljare får en mer realistisk förväntan. Ser ofta lägenheter nu som läggs ut där utgångspriset ligger en miljon över Boolis värdering, och på samma nivå som toppen i början av året.

Tja jag står fast vid 50% som helt rimligt. Det räcker egentligen med nuvarande ränta, elpriser samt inflation för att dra ned priserna 50% från toppen.

Om något fastighetsbolag skulle repetera 90-talet och ställa in betalningarna, då går det raskt ned då dom stora fastighetsbolagen kommer ta det som intäkt för att sälja av stora delar av sitt bestånd och precis som på 90-talet svämma över marknaden med för många bostäder för marknaden att absorbera. Detta sker redan (se tex försäljningar från SBB och raset på över 40% i fastighetsbolag) men i långsammare takt… men ställs betalningar in från något större fastighetsbolag så går det raskt undan då även bankerna kommer bli livrädda för en repetition av 90-talet.
Privatpersoner är ofta sega, hoppas att det skall gå över snabbt så det leder ofta till att husmarknader går ned steg för steg över längre tid. Då har det ändå varit rätt dramatiskt här i östra Gbg där vi nu ser en massa osålda hus och miljon-plus med streck över då säljare tvingas sänka sina priser. Lokalt är vi redan ned över 20%, så den punkten är redan nådd.

Nej 50% leder inte till att samhället går under, men senast ledde det till en lågkonjunktur. Du vet en sådan där alla pratar om ligger runt hörnet :wink:

Det var väldigt mycket beta över den värderingen…
Men det blir väl bättre efter hand.

Lågkonjunkturen minskar inflationen vilket leder till lägre räntor och sedan börjar cykeln om igen.

Höll på att ange mina uppgifter för att kolla värdet, men reagerade på meningen ”registrera värdet”. Vadå registrera värdet? Och varför måste jag ange min mejl för att få värdeindikationerna.
Nej haha, jag avstår.

Mvh Skeptikern

Det är du som är produkten, fråga Zuckerberg.

3 gillningar

Lite så resonerar jag. Jag behöver inte veta vad mitt hus har för värde via en hemsida. Jag kan ringa hit en mäklare som eventuellt får min buisness en dag när det är dags att sälja. Dom ska inte få något av mig.

Mvh Skeptikern

Fast nu pratar du primärt lägenheter va’? Att t ex en sexmiljonersvilla ska bottna på tre mille håller jag för mer osannolikt. Men du kan absolut ha rätt, vi har båda enbart fuktade fingrar i eftermiddagsbrisen. :slight_smile:

Det får gärna gå ner 50% då min 20-åring står i begrepp att köpa lägenhet 2023. I Malmö pratar mäklarna om -10% till.

Bra sammanfattning. Kul att du hade lika stor spridning som jag.

Mina fördom med språkpolisuniformen på: Det är en 90-talist som kodar och skrivit texten. :wink:
Sedan vill de skicka uppdateringar i mejl, inte så konstigt och ja, jag är fullt medveten om att jag är produkten.

1 gillning

Det här fick mig att tänka lite, det borde ju spela en ganska avgörande roll inom vilket prissegment en lägenhet / hus ligger i.

Samma sak borde gälla om man jämfört en lägenhet för 1 miljon i någon småstad kontra en lägenhet för 100 miljoner i Stockholm.

Att lägenheten för 1 miljon går ner till en halv miljon är väl kanske inte helt orimligt, men att lägenheten för 100 miljoner skulle gå ner till 50 miljoner känns väldigt osannolikt.

Nu är det såklart betydligt svårare att hitta en köpare till den absurt dyra lägenheten, för det inte är så många som har råd med det. Men oaktat det så borde värdet stå sig bättre tänker jag?

I samband med detta så tänker jag även att folk som har så absurt mycket pengar bryr sig mindre om dom betalar 75 milj eller 100 milj för ett boende. Självklart vill de inte förlora pengar på att köpa en så dyr bostad, men det är en väldigt exklusiv marknad för dessa boenden.

Detta får mig till slutsatsen att ju dyrare man köper desto säkrare är det?

Ja, det låter rimligt.

Här är det nog inte lika rimligt. Jag tror faktiskt det lättare byggs luftslott runt de svindyra bostäderna. Ett hus för miljonen är primärt en bostad med vatten, el, tak över huvudet etc. Den delen av värdet kvarstår. 100M-kåken har samma funktion primärt och sedan är det mycket lull-lull utanpå.

Det tvivlar jag som sagt på. Någonstans är ändå 100k fortfarande 100k, oavsett om du är svetsare från Malung eller hedgefondförvaltare från östermalm.

Kan såklart vara så, men samtidigt, har man råd att köpa dessa så har man mest troligt råd att vänta ut stormen också, och vänta tills man kan sälja den till ett bra pris igen, vilket då jag tänker att detta påverkar så att priserna inte rasar i samma takt, om ens överhuvudtaget.

Ponera att man köpet en lägenhet för 100 milj med 15% kontantinsats och är belånad 5.5x årsinkomst, då tjänar man alltså 15 miljoner om året för att få lånet godkänt. Nu tror jag förvisso inte att de svindyra lägenheterna är så högt belånade, eller att det iallafall finns kapital någon annanstans som man kan betala av lånet med om man skulle vilja, men jag tror samtidigt det är personer med minst den inkomsten som köper denna typ av lägenhet, då bör man ha en hel del svängrum i sin ekonomi jämfört med någon som tjänar 250k/år och precis får lån till att köpa en lägenhet för 1 miljon.

Att jämföra med någon som sparat ihop en kontantinsats till en lägenhet för 1 miljon och bostadsmarknaden kollapsar/räntorna går upp så kommer kanske den personen bli tvingad att sälja sin lägenhet med jätteförlust, relativt till inkomst/förmögenhet.

Visst är det så, men om 100k är 1/12 av ens månadslön eller om det är 3 månadslöner så ändras synsättet på pengar väldigt mycket.

Detta är bara spekulation såklart! Och mina jämförelseexempel på 1 miljon kontra 100 miljoner är väldigt extrema och helt olika världar! Men jag tänker att någonstans borde går det en magisk gräns för när risken minskar.

Kanske har vi en klockkurva istället? Väldigt billiga och väldigt dyra bostäder påverkas minst kanske? #spekulationdetockså

2 gillningar

Det där va ingen dum tanke faktiskt!

Största svängningarna i pris borde rimligtvis vara runt medianpriset på boenden, i prisklassen där flest boenden omsätts på marknaden.

1 gillning

Jag tror att man ska vara försiktig med att försöka formulera samband. Tillgång och efterfrågan är inte stabila över tid, ta bara under Corona när exempelvis stora BR (4:or och 5:or) rusade och plötsligt fick samma m2 pris som 1:or, trots det väldigt speciella och osäkra läget som rådde under pandemin.

Detta hände väl till stor del för att folk behövde börja jobba hemifrån och inte hade nog med plats i sina 1or och 2or?

Hittar inte detta när jag skulle prova, någon som har en länk? :slight_smile:

Stort tack!

Denna mätning stämde ganska bra på min lägenhet:
från 1,2 milj till 1,7 blev resultatet vilket är spannet lägenheterna går för dock ganska lätt att göra en egen “mätning” när man bor i ett höghus med 30+ lägenheter utav samma typ alltid någon som flyttar så bara o kolla på den senast sålda och sen då plussa på lite om man gjort renovering eller har läge lite längre upp i byggnaden.

1 gillning

Nu när allt tyvärr sjunker, ser jag att det är hopplöst att värdera rimligt. Ofta övervärderade av diverse webbaserade sidor med gammal statistik.