Det finns intressanta trådar om bopriser. Jag uppskattar särskilt när någon länkar till objekt och berättar om prisutvecklingen.
Jag hoppas att ni som hittar intressanta objekt på hemnet kan länka och skriva lite om era tankar kring utropspris, budgivning, stämning på visning eller slutpris.
Nu har jag ingen länk att dela, men 3 av de villor jag bevakat i ca 5-6M klassen (I attraktivt område i mellanstor stad) har tagits bort sista veckan utan att bli sålda. Ser det som bevis på att köpare/säljare inte lyckats mötas och säljarna avvaktar…
I min uppfattning är det objekt som tidigare skulle ha sålts inom någon vecka…
Fafnervägen Djursholm- kedjehus. Låg innan pandemin runt 8. Gick sedan för 11-12mkr och nu ett avslut på 10. Långt kvar till 8mkr som är ett OK pris enligt mig.
Bara jag som är ambivalent till ämnet? I den meningen att jag tycker företeelsen är intressant men att det blir lite som att gotta sig andras olycka. Hade själv inte velat haft en tråd om min hypitetiskt prissänkta fastighet som säljs på grund av skilsmässa eller av annan privat anledning. Men visst ämnet är intressant…
Hur ska en veta, baserat på endast ”prissänkta objekt”, när ”marknaden bottnat”? Du behöver mer data än så. Däremot kan det vara ett tidsfördriv kanske…
Jag följer inte bostadsmarknaden och relaterade ämnen för att gotta mig i andras olycka utan för att kunna ta mig in på den. Specifika exempel kanske är känsligt, men för min del skulle det bara vara just exempel på hur det kan se ut runt om i landet, för att bilda mig en rimlig uppfattning om läget, var det är på väg och i vilken takt/skala.
Om du skulle uppskatta, hur hade utgångspris et legat för respektive objekt för ca 1 år sedan?
Jag har ingen uppfattning om 3:orna,men utgångspriset för 1an var kanske lite “lågt” satt? En bekant sålde en 1a på ca 34 kvm för 4.4M inte långt därifrån i maj i år.
Surfade runt och hamnade på detta nybyggnadsprojekt i Stockholm som jag kom på jag sett tidigare. Brf-parhus i Örby med direkt närhet till Östberga (dvs inte premiumläge i området). Av 12 enheter finns nu 2 kvar. Pris ca 9,3 MSEK (inte prissänkt vad jag kan minnas). Vad som dock ändrats är att man nu erbjuder avgiftsfritt i 2 år. Det andra intressanta är att beräknad månadsavgift har höjts från 5000 till 7300 då antagen ränta gått från 2% till 3,5%. Känns otroligt dyrt, både pris för hus samt avgift.
Ett sätt är att resonera vad en köpare både kan och vill betala.
Köpare har svårt att kvantifiera skillnaden i miljoner, så de flesta tänker mest på månadskostnaden och kommer lägga mellan 30-40% av sin ekonomi på det.
Låga räntor pressade upp priserna just därför; även till låg lön kunde folk köpa dyrt. Dom tiderna är förbi nu, men köparna använder samma logik för att utvärdera vad dom har råd med.
En villa på fem miljoner kostade ca 4500 kr i månaden och har nu ökat till nästan 19.000 i månaden vid 4.5% ränta. Utöver detta pressar inflation ned utrymmet som förut fans, så det känns inte rimligt att köpare massivt kan öka sin spendering uppåt 20k i månaden.
Skall kostnaden närma sig vad köparen betalade i månaden tidigare så skall samma hus ned till 1.7 miljoner. Detta kommer säljarna inte acceptera.
Givet att räntan pressas uppåt, skapas allt högre press att sälja speciellt för den mängd av säljare som redan köpt nytt och har brådis att sälja. Trodde själv att det var otroligt men det är det tydligen fortfarande inte enligt en mäklare jag hörde intervjuas. Båda mina kollegor har precis hamnat i den sitsen och var bokstavligen i lättare panik att kränga iväg sitt gamla boende.
Så det finns ju två typer av säljare. De som mig, som kan ligga still och försöka vänta ut eller tom hyrs ut sitt gamla boende. Men sedan finns det en mängd andra som tvingas sälja av diverse olika orsaker; skilsmässa (en annan vän), måste flytta för nytt jobb på annnan ort, arbetslöshet, måste sänka kostnader då ekonomin inte längre går ihop (lätt hänt när man köpte en 8 Mille villa som ny kostar 400.000 bara i ränta om året när nästa räntehöjning kommer. Många har förköpt sig och klarar inte av inflationen, sjuka ränte kostnader, elpriser som skenar osv. Konkurser a är ju också på rekord nivåer. Kort sagt det finns en stor skara säljare som utsätts för en rejäl press att sälja och ta vad som erbjuds, vilket pressar ned priserna.
Så jag tror ju själv att en ny balans kommer hittas runt en 50% ig nedgång från toppen över tid om dessa räntor består. Här utanför Gbg där jag bor, är vi nu ned en bra bit under 20% från toppen. Mitt hus har gått från närmare 4 mille till strax över 3 enligt Booli som skickar mig en värdeindikation varje månad. Blir det en lågkonjunktur nästa år, ja då blir det rejält spännande. Men hamnar vi runt 40% i nedgång från toppen då känns det som att det börjar bli vettigt att köpa…
Fast det var väl ingen som fick köpa till en fyrtioprocentig månadskostnad när bolåneräntan var 1% – KALP:en tvingade åtminstone för mig fram en månadskostnad långt under hälften av det.
Tack för ett väldigt intressant och välskrivet svar. Uppskattar särskilt din redogörelse för din situation och jämförelsen med liknande situationer.
Intressant att också få västkustperspektiv.
Som jag skrivit i en annan tråd så är jag förvånad över statistiken och att prisnedgången inte syns mer
Vi köpte 2007 för ca 3,4. Har under åren renoverat för kanske 600k (gissar jag). Senaste värderingen från Booli var drygt 5. Det ger en värdeökning på ca 2% under de 15 år vi bott här.
Som någon påpekade så kanske värderingen inte avspeglar värdet just på vårt objekt. Trots det så är det en mycket stor förändring på kort tid,