Prutmån på bostadsrätt i Malmö nu

Jag har nyss sålt min bostadsrätt på en mindre ort och letar nu bostadsrätt inne i Malmö, Ribersborg, Slottsstaden, Västra hamnen, Dockan.

Hur mycket är rimligt att pruta på den nya bostaden, 5, 10, 15 eller 20% Hur ser marknaden ut helt enkelt?

2 gillningar

Frågan om att pruta, i meningen lägga skambud, i bostadsaffärer har ingenting med geografin att göra och inte så mycket med ”marknaden” heller. Bostäder är olika prissatta. Vissa sätter ett högre utgångspris, andra ett lägre. Om den som satte det högre priset har haft sitt objekt ute länge så ökar såklart viljan att acceptera ett lägre pris.

Huvudfrågan är dock hur desperat att sälja säljaren är. Det klassiska fallet är att säljaren redan köpt något annat och då är tvungen att sälja före ett visst datum för att kunna betala för det nya objektet. Dödsbon är ett annat fall när säljaren oftast mest vill bli av med objektet och att vänta ett år för att kanske få bättre betalt inte är ett alternativ.

3 gillningar

Hur tänker du nu?
Bostadsmarknaden är väl i högsta grad lokal.

1 gillning

Nu bor ju jag förvisso inte i Malmö utan i Stockholm men häromkring är det fortfarande budgivning på objekten som gäller.

Huruvida det finns prutmån eller ej måste nog bedömas från fall till fall. Jag hade inte räknat med några underverk, om det är några eftertraktade objekt.

4 gillningar

Vilken mix! Är centralt läge och nära till havet prio ett? Annars är ju ”käppastan” och gamla varvsområdet väldigt olika områden enligt mig. Jag hade valt det förra vilken dag som helst.

De lägenheter min äldste kollat på verkar ofta gå 5-10% under utrop. Inte lika centralt iofs. Men Malmö har inte heller haft samma vansinniga prisrace som en del andra ställen. Det finns ju t o m rimligt prissatta villor när kranskommunerna jobbat ikapp.

3 gillningar

Skambud är jag inte ute efter men rimligt pris på tillgång/efterfrågan. Det kan ju innebära att säljaren sitter dåligt till också.
Jag vill mest få input i frågan…så tack👍

Gör din egen värdering baserat på slutpriser från Booli, Mäklarstatistik, etc. Utgångspriserna är bara reklam och önsketänkande ändå.

3 gillningar

Kan man erbjuda något extra, som snabb affär eller inget krav på flyttstädning eller något annat som säljaren kan ha nytta av, har man kanske en fördel.

3 gillningar

Min subjektiva uppfattning är att i åtminstone Slottsstan och Ribban så har inte priserna gått ner så mycket, åtminstone inte på bra lägenheter/föreningar. Skulle tro runt 10-15% från absoluta toppen. Problemet är nog att få säljer som sitter på bra objekt och låg/ingen belåning (tex alla äldre).

Jag hade kikat på historiska priser för föreningen på Booli och sedan lagt ett vettigt bud. Klart du kan lägga dig under utgångspris om det varit få på visningarna.

Västrahamnen och Dockan har jag ingen uppfattning om för det var aldrig riktigt på tapeten att köpa där. Inget fel på det bara inte för oss :slight_smile:

2 gillningar

Håller med om att priserna i Slottsstaden och Ribersborg inte verkar ha gått ned mycket. Dock upplever jag att antalet bostadsrätter som är till salu har ökat ganska mycket de senaste ~6 veckorna.

2 gillningar

Skambud prut 15-20% medan acceptbud prut 5-10%
Gråzon däremellan?
Vill man verkligen ha bostaden så lägger man ett acceptbud som är tillräckligt bra för säljarna men med förbehållet att avsluta affären inom 24h.
Sedan är oftast inte första budet det sista, man når en slags förlikning till slut.

Ribban och slottsstan säkrast medan dockan och västra hamnen fina lägen men mkt nyproduktion.

1 gillning

Bra förlag. Jag kan göra affären snabbt, allt är klart med pengarna och jag har förhört mig om ett brygglån. Kan erbjuda kontrakt inom två arbetsdagar (om banken säger ok efter att ha kollat bostaden).

Ja, kolla tidigare försäljning är en bra sak och Booli är kanon där. Sen kan man ju ha tur att någon av olika anledningar måste komma till skott.

1 gillning

Kanske att det enligt tradition är säsong nu på vårkanten som spelar in i ökat antal objekt?

1 gillning

Bra upplägg att erbjuda ett bud som innebär att affären avslutas inom 24 h. Då hinner de flesta låta förslaget sjunka in med lite nattsömn också. Det är ju iofs inte förbjudet att föreslå 5-15% prut med tanke på dagens räntemiljö och tillhörande inflation.

1 gillning

Ja, jag får tänka och resonera med mig själv en del:)

En bekant försöker köpa lägenhet nu. Har förstått att det inte är speciellt lätt att få sitt skambud accepterat. På åtminstone två lägenheter har säljarna istället valt att flytta fram försäljningen och vänta på bättre tider.

Gäller ju att du hittar någon som är desperat men att du ändå erbjuder tillräckligt mycket pengar för att dom ska kunna ta sig ur sina åtaganden som tvingade fram försäljningen från första början.

3 gillningar

Jag har all tid i världen, två förestående räntehöjningar kanske gör susen?

1 gillning

Säljarna har också all tid i världen och i vetskap slutet av 2023 går räntor ner.

Ingen vet idag vilken räntan är i slutet på 2023, men många gissar.

1 gillning