Jag och sambon har sparat ihop pengar i ett par år nu. Vi har länge undersökt olika områden, olika föreningar och liknande. Vi har nu kommit ner till ett område med föreningar med nästan ingen skuld alls (alla lägenheter runt området vi är intresserade av ligger mellan 0 - 1000kr /kvm med inga större kostnader inom en snar framtid). Vi har läst många olika guides. Men, ingen av de ger mer inofficiella råden som kan vara avgörande.
Enda nackdelen vi ser med att köpa i eftertraktade områden med väldigt välskötta föreningar är att det är väldigt få 4 rok till salu (Senaste 100 försäljningarna, har 5 st varit 4 rok). Vilket innebär att vi får nöja oss med 3 rok och om vi får två barn, flytta.
Vad har ni, mer erfarna, för råd och annat visdom ni kan hjälpa till med inför våra första visningar?
Snacka med mäklaren om allt, det kvittar om hen känns vettig eller ej. Ni vill hamna högt i hens anteckningar om nå’t annat objekt dyker upp osv. Dessutom går det ofta att få mer ur dem om man pratar områden, föreningar, samhällsplaner etc.
Sedan är det ju det gamla vanliga: Se förbi ytorna, de är hyfsat billiga att åtgärda.
Säg inte vad lånelöftet är, men är ni intresserade och det finns fler intressenter så kan man nämna att lånelöfte är fixat och att man kan tillträda tidigt etc. Spela de kort som ni kan tjäna på. Men är ni ensamma intressenter ska ni ju pruta och då ska ingen veta er gräns.
Att nämna att man ska flytta till stan etc är inget negativt som jag ser det. Man köper ju bostad för att bo liksom.
Jag tror att det enklaste är att inte vara så personlig utan mer säga att vi letar efter en trea i område A eller område B. Då kommer mäklaren att säga att det kostar X mkr i område A och Y mkr i område B. Då säger du att det inte är några problem och att lånelöfte finns.
Sedan är det ju bra att reda ut att vissa gator eller föreningar är extra eftersökta, att det finns vissa lägenheter med någon särskild egenskap som är dyrare än andra osv. Det finns nästan alltid sådana tumregler som mäklarna normalt har bra koll på.
Det är viktigt att mäklaren ska vara ”ledande” i området. I de flesta områden är det 2-3 mäklarbyråer som dominerar. Dessa mäklares åsikter är mer relevanta än andras. Var heller inte rädd för att ställa olika uttalanden mot varandra. Du kan säga att ”en kollega till dig menade att lägenheterna där och där är något dyrare, är det din bild också?” Mäklare gillar tävling så i ett sådant läge kan du lätt få fram lite extra nyanser.
Detta är möjligen aktuellt på nån småort men bankerna har inte tid att sitta och ta ställning till varje bostad som en kund är intresserad av, det skulle kosta multum att ha personal till det.
Det räcker med lånelöfte. Först när man vunnit ev budgivning ringer man banken.
Vi har vårt bolån genom SBAB och jag har redan uppgett allt sådant en gång. Kommer jag behöva göra det en gång till?
Hur går det till med mig och min sambo som har en del av vår kontantinsats genom privatlån? (Om du vet).
Jag tänkte ringa SBAB på måndag och visningen är på tisdag.
Läget vi kollar på just nu är ett av de bästa i staden. Dock hade vi velat ha en 4a men det har sålts ~33st 4or sedan 2014 i det området. Det finns över 350 lägenheter i det området.
Många är väldigt gamla och kommer antagligen gå bort snart men kan inte vänta i all evighet för den perfekta bostaden så vi kommer nog få nöja oss med en 3a och sen eventuellt byta upp oss om kravet finns.
Anledningen till en 4a är att min sambo inte vill att vi ska ha min dator i vardagsrummet.
Tack för tipsen!
Vi har kollat på 2 lägenheter, båda såldes innan visning
Banken måste självklart godkänna det specifika objektet de lånar ut pengar till. Men de behöver inte analysera objektet i förväg innan man vet att det är aktuellt med en affär. Detta skulle kunna bli en oöverstiglig uppgift för bankerna.
Kanske var det så att banken gjorde en ytlig första koll om det är så att priset ligger precis vid maxtaket för vad man får låna och budgeten ligger på gränsen.
Jag skulle säga att bilden av att ”alla barn behöver egna rum” är överdriven. Behovet av eget rum blir reellt när barnet är kanske fem år eller senast till att barnet börjar skolan. Innan dess går det utmärkt att ha ett gemensamt barnrum. Sedan ska ju det rummet helst inte vara alltför litet och trångt men det är en annan sak.
Om man verkligen vill bo kvar i ett visst område och det är lite äldre standard med högt i tak så är en möjlig lösning att bygga ett sovloft. Det är mer för föräldrar än för barn att sova där men på det sättet får du direkt ett ”extra rum”.
Mina barn är 12 och 10. En pojk och en flicka. De har varsitt rum men har många och långa perioder valt att sova i samma rum. Så behovet kan komma ännu senare.
Vi har lånelöfte från SBAB och dom är inte alls intresserade av att veta vad vi budar på förrän det är dags att skriva kontraktet. Så länge vi inte väljer något mycket större än vad vi specat i ansökan bryr dom sig inte
Svar från Nordea när vi ville rapportera husintresse: “Meen, vad roligt, håller tummarna att det går vägen😊 Håll mig gärna informerad.” Dvs de bryr sig inte alls innan budgivningen är vunnen.
Om ni har ett bolån redan idag så vehöver du verkligen snacka med banken. Vi valde bort en sökande som inte hade klart med överbyggnads lån från banken. Jag vill inte sälja och sen inte kunna få loss hela summan när det är tillträde för att köparen inte fått sålt sin lgh än.
Har ni inte gjort det än så rekomenderar jag att ni får det på papper med banken då kalpen kan bli riktigt tuff med 2 lån och banker idag kan ställa krav på att ni måste sälja innan ni köper.
Oja men det är inte till barnen. Det är till mitt kontor som det egentligen handlar om…sambon vill helst inte att min dator och sånt ska vara i vardagsrummet.
Så tänkte vi också. När lägenheten väl var uppsagd ville nästa hyresgäst in bums, så vi stannade två veckor för flytt och städning och delade på den hyran.
Känslig sambo? Ibland kan man ha tur och hitta nåt med större klädkammare eller nisch i sovrum/hall.
Vi bor med 2 barn i 3rok på 85 kvd. Funkar bra. De är snart 5&3 och delar rum. Så jag vill ifrågasätta ert flyttbehov. Första året med barn så vill de bara va nära er ändå så då spelar det ingen roll hur många rum ni har