Jag fattar och har en del av den varan också. Vi håller tummarna för er och husjakten.
Håll oss gärna uppdaterade hur det går .
Finns en bra bok som jag rekommenderar skriven av en person som vi intervjuat (avsnittet kommer om någon vecka):
Det är ju självklart en bekvämlighet och inte ett smart ekonomiskt beslut. Det kommer däremot vara svårt att få bra läge, förening och en 4. Så vi kommer nog behöva välja en 3. Det innebär dock mer pengar att spara till framtida större boende.
Tack! Bra förslag. Ska nog köpa och läsa.
Jag köpte nyligen min första bostad och ett av mina bästa råd är att gå på många visningar, även på de ni inte är superintresserade av. Då kan ni i lugn och ro ”träna” tills dess att ni hittar något ni verkligen är intresserade av.
För oss underlättade det då vi hunnit bocka av de flesta misstagen innan vi skulle buda på riktigt.
Lycka till
Tack! Det är ett råd jag hör ofta. Men hur gör man när en lägenhet kommer ut i ett otroligt eftertraktat område där det sällan kommer ut lägenheter? Det har kommit ut 5 lägenheter under 2023 och 7 under 2024.
Varav 3 är för små och 2 för dyra.
Om jag ska hinna gå på många visningar, kan jag missa lägenheterna i det området. Men att köpa en av de första man går på känns också så dära.
För att kunna gå på flera visningar innan du köper behöver du antingen ha gott om tid (flera år?) eller minska kraven på lägenheten, t ex titta på flera områden.
Bredda dig och gå på visningar även i andra områden?
Ja, om det inte nu var så att bostaden i det här området kom ut i onsdags och visningen är imorgon
Ringde SBAB idag som var väldigt måna om att berätta att vi har ett “otroligt bra lånelöfte med en stark utgångspunkt. Även bättre än majoriteten” och “att det är bara att buda på. Finns inget som kan stoppa er och er kalkyl håller starkt”.
Kändes rätt okej med tanke på att i januari fick vi knappt låna pga ett jävla kreditkort på 20tkr… [SBAB] Nekad privatlån till kontantinsats... pga kreditkort
Jag och sambon satt igår länge för att prata om 3 rok vs 4 rok utan känslor. Slutsatsen blev att en 4 rok i det här området är egentligen bättre investering om det kommer ut en, men att köpa en 4rok för att jag ska få ett kontor är inte en bra investering. När vi började prata om att “Det innebär egentligen att vi betalar 600-700tkr för att jag ska ha min dator i ett annat rum och att datorn är ful. Med 30tkr kan vi köpa riktigt snygga möbler och liknande så att datorn ser bättre ut i vardagsrummet.”
Då oddsen att en 4 rok kommer ut är så låg, är det egentligen inget att fundera över. OM en 4rok kommer ut innan vi köper, awesome. Men inget vi bör söka efter.
Med den storlek på lägenhet ni pratar om nu så vore ett radhus sannolikt det mest relevanta alternativet. Jag menar då att ni antingen får den uppsättning fördelar ni tänkt er nu alternativt en helt annan uppsättning fördelar i en annan typ av område. Om vi pratar lägenheter så uppfattar jag att ni valt ut det bästa området. Lägenheter i andra områden skulle alltså automatiskt bli ett sämre alternativ. De skulle vara billigare men komma med olika relativa nackdelar.
Det här med typ av bostad är mycket en psykologisk fråga och handlar om vad man är van vid. Samtidigt kan det finnas en del aspekter som man inte tänkt på kopplade till bostadstyper som man inte är så van vid. Det vore därför i min värld en bra idé att skapa en plan B med radhus eller hus och, utifrån era kriterier, välja ut några visningar att gå på. Det skulle vara mer “utforskande” än inriktat på att köpa. Det är bra att se vad ni skulle kunna få för samma pengar och se lite hur det skulle kännas.
Det här med ett extra rum skulle jag spontant säga borde bli en enklare fråga att lösa. Marginalkostnaden för ett extra rum skulle inte bli lika tydlig som för lägenheter.
Förstår hur du tänker. Det är även något vi har funderat på men vi kom till slutsatsen att vi egentligen inte gillar trädgård och antingen kör vi fullt ut (villa) eller inte alls (lägenhet). Problemet med villa är att vi inte har tillräckligt för pantbrev, lagfart och kontantinsats.
Vår plan är istället att köra på lägenhet och om det behövs i framtiden, gå vidare till villa.
Dock ringde mäklaren för 30 min sedan och berättade att säljaren endast ville ha ett sällskap per visning och vi inte fick komma imorgon på visningen. Säljarna var inte riktigt intresserade av hetsen uppfattade jag det som och kommer köra ett sällskap / budgivning åt gången typ. VI berättade att vi har lånelöfte redo och inget som binder oss till vissa datum vid inflytt m.m.
Så vi får se vad som händer där. Det kan vara ett spel från mäklaren, men vem vet.
Om det nu är så att även den försvinner så suger det. Men grejen är att för varje månad så får jag och sambon det bättre och bättre.
Jag tror oavsett att det är en bra modell att hitta en plan B. Det är viktigt att gå på många visningar och gärna på “varierande” objekt. Man låser sig lätt vid att allt ska vara på ett visst sätt. Sedan finns det ju många varianter när det gäller lägenheter också även om lägenheterna inom ett visst område mer ofta liknar varandra i mycket.
Nja, vårt enda riktiga krav är att det ska vara på vissa lägen. Jag arbetar som lärare i staden och jag vill inte bo där majoriteten av mina elever bor eller där eleverna rör sig.
Det finns grymt bra lägenheter, men för nära skolan. Eleverna går där till och från skolan. Vissa lägenheter kan du se in i när du sitter i vissa klassrum. Alltså inte aktuellt.
Även ett annat bra område, men det är vanligt att mina elever bor där.
Just det här området är det inte många av mina elever som bor eller kommer antagligen att bo runt. Det är även därför många av mina kollegor försöker köpa på det läget.
Det ska även vara tillräckligt nära för att jag ska kunna gå eller använda cykel utan att det ska vara jobbigt samt tillräckligt nära för min sambo att pendla till tåget. Om vi köper på ett tredje läge där det faktiskt är helt okej, då innebär det att min sambo ökar sin pendlingstid med 20 min enkelväg och att jag måste behålla bilen.
Jag har en tjänst på min skola som jag aldrig kommer få på någon annan skola i närheten (Ledningsposition samt 99 percentilen lön för min ålder och erfarenhet). Min sambo har en tjänst som även den är rätt unik (fått tillåtelse från sin rektor att studera utanför vanligt lagverk osv för att hon blir groomad till ledning typ och ligger även hon runt 90 percentilen). Det innebär att vi inte kommer byta tjänster så vidare inget helt absurt inträffar.
Vi blev uppringda idag kl 11 om att vi ändå fick komma på visning kl 13.
12 ringer de igen. Det andra sällskapet hade lagt ett bud på 50tkr över utgångspriset, och villiga att köpa den helt osedd!
Vi var inte villiga utan att få se den. Men vi sa att om den stämmer överens med förväntningarna, lägger vi 100tkr över.
12.40 ringer mäklaren och berättar att de gick med det första erbjudandet. Men skulle återkomma om något inträffar.
Tredje lägenheten i det området som säljs utan någon visning framför näsan på oss
En 4rok kan vi nog tänka oss att göra det på, men inte en 3 rok. Det är typ 25 st som är alla runt 95 som bor där just nu…varav 6 har en 4-5 rok själva. Det kommer antagligen ut en del när som helst.
Jag är verkligen ingen expert, men låter det inte mycket underligt att de dissar 50000 extra för att slippa visa lägenheten för någon när den borde ha varit iordningställd för visning? Jag kan inte komma på något annat än att de tror att priset kommer sjunka mer än 50000 efter en visning. Dålig lukt? Rökare? Mögel någonstans?
Jag tycker att ni gjorde helt rätt! Bra gjort att våga avstå!
Medhåll. Låter närmast skumt och om inte så iaf oseriöst.
Jo, det känns lite skumt.
Paret som bodde i lägenheten köpte den i december 2022. Flyttade in mars 2023 och säljer nu?
Jag kollade även upp paret och deras inkomst var höga. Mannen hade cirka 850tkr förra året och kvinnan cirka 550tkr.
Enligt mäklaren är det för att de köpte ett hus.
Men det osedda budet är ett “köp” medan vi var mer osäkra. Kan vara så att första budet försvann om det blev visningar? Det vill säga, det säkra före det osäkra.
Troligen och förhoppningsvis, men då måste mäklaren vara extremt tydlig med den infon till er.
Ja. Jag kan ju trösta mig med att annonsen ändrades till såld idag runt 16.30.
Jag upplever däremot att jag fått mycket goda råd från den här tråden!
En fråga jag har nu när jag tänker på det. Mäklaren frågade mig om “jag läst på om föreningen” när vi pratade i telefonen. Jag vet inte riktigt men det kändes konstigt? Är det en vanlig eller udda fråga?