Ångest efter bostadrättsköp

Hej!

Vi bor i en hyresrätt , 3a, 70 kvm, 8500 kr. Trivs superbra i lägenheten, men vi fick +1 barn, så det behovdes ett sovrum till.

Vi köpte bostadsrätt för 980 000, 4a, 86 kvm , avgift 5500kr, renoveringsbehov.
Vi renoverade ( helt nytt kök, vägg som flyttades, hela lägenhet rev vi 5-7 lager tapeter och sen spacklades de, golvslippning osv, men ej badrum, det är ok skick) för 250 000 kr.

Så totalt 1 230 000 plus dubbelhyra 3.5 månader under renovering och mycket tid och energi. Det är inte drömbostad utan som överångsteg.

Nu är det dags att flytta men det vill jag absolut inte gora. Det var impuls köpt och ångest är stor, mår jättedålig och kan inte sova normalt.

Fördelar: +1 sovrum, stor inglasad balkong, gästtoa och att den är nyrenoverade.

Nackdelar: utan hiss, kronklig med parkeringplatser, utsikt, hallen är dåligplanerde (ok storlek, men många dörrar så inte så mycket plats).

Min tänke att sälja den och behålla vår lägenhet. I så fall förurar vi förmodligen
100 000-150 000.

Min man sa att vi ska prova bor där ett tåg och om typ halvår bestämma, men vår nuvarande lägenhet blir uthyrd då ( bor i en liten ort så det är inte så mycket 3-4 rum att hyra).

Lägenheterna kostar nästan samma under månaden
Hyra 8500, BRF 7900 (med ränta och tilllag). Hyran av lik lägenhet som vi köpte ligger runt 12000 idag.

Skulle ni behålla lägenhet och prova bor där eller sälja den med förlust ? Vi kan bo i 3a, men om 2-3 år vi behover köpa nåt ända, men under tid kan vi spåra och köpa hus istället.

Tack!

2 gillningar

Det låter svårt att lida av ångest. Din man verkar vara en toppenkille. Fortsätt söka stöd hos din man, ta hand om din hälsa och sök sjukvård om du behöver ytterligare hjälp.

8 gillningar

Hej!

Vad jobbig att du känner som du gör. Stora omställningar (med stora belopp involverade) är ofta förenat med vissa mått av oro och, i värsta fall, ångest.

MEN! Ni har köpt och renoverat en lägenhet av en mycket bra anledning: större bostadsyta. Något ni bevisligen bedömt att ni behöver.

Nu verkar ni snart vara i mål och det enda som tycks återstå är att ni ska skiljas från ert nuvarande boende. Att lämna ett hem som man trivts i, och skapat band till, är för många mer ”ångestfyllt” än vad man kan tro. Kanske kan denna insikt – det definitiva i att snart faktiskt lämna ifrån sig nycklarna till det som varit ert hem under många år – göra att du nu känner som du känner?

Ofta kan det vara bra att påminna sig om att oro, i sig själv, sällan är en bra anledning till att avstå från något. Vår oro är sällan rationell, utan handlar nog snarare om att vi som människor är tryggsökande varelser som gärna väljer det säkra före det osäkra, Vi vet ju vad vi har men inte vad vi får, o.s.v. Därför börjar vi leta argument för varför vi inte ska göra något, samtidigt som vi undviker argument för motsatsen.

Ur ett ”rationellt” perspektiv ser jag flera fördelar med att ni flyttar till er nya lägenhet. Jag ser däremot inga konkreta fördelar med att ni inte gör det.

Du indikerar att ni, på några års sikt, vill köpa hus och att ni avser spara till just detta. Du skriver även att om ni väljer att sälja er nya lägenhet görs detta till en förlust om ca. 100-150,000kr. Är det då inte bättre att undvika denna förlust genom att flytta in i er nya lägenhet, få det där större boendet ni behöver, för att snabbare kunna köpa det där huset ni drömmer om? 100-150,000kr är ju mycket pengar för den som sparar ihop till en kontantinsats.

En bra metod kan vara att göra en lista där ni listar för- och nackdelar för båda alternativ. Jag är säker på att ni snabbt ser att fördelarna för flytt är lång fler än nackdelarna. Och vice versa.

11 gillningar

Hej!

Att känna ett visst mått av oro och ångest inför stora livsändelser är normalt; det är ett sätt att förbereda sig. Men ibland kan ångesten få överhanden, leva sitt eget liv och leda till att vi fattar dåliga beslut. I ditt fall låter dem som att ångesten har tagit över och att du har svårt att tänka rationellt.

Det finns ingenting i det du skriver som skulle tyda på att ni fatta ett felaktigt beslut när ni köpte lägenheten och renoverat den. Istället låter det som att ni kommer att ha nytta av en större lägenhet i 2-3 år innan ni behöver se er om efter något nytt.

Jag tycker att du ska se ångesten som dysfunktionell i det här fallet. Ångesten är inte rationell och istället för att fundera över dina beslut ska du försöka att bortse från ångesten. Det är lättare sagt än gjort, men försök att fokusera på något annat och gör saker du tycker om. Försämrad sömn kan leda till nedsatt förmåga att hantera starka känslor och det kan vara en idé att ta hjälp av vården för att få kunna sova bättre.

Jag önskar dig allt gott! Det kommer att bli bra :blush:

5 gillningar

Nu är jag själv halt och i behov av hiss, men jag skulle aldrig välja att bo i en lägenhet i ett hus utan hiss. Speciellt med barn, barnvagn, matkassar och även vid inflytt och utflytt. Sen stressen kring parkering på det.

Jag skulle tagit den ekonomiska smällen och avvaktat till en bra lägenhet dyker upp. Allt i livet är inte pengar.

Men prata ihop er och var ärlig, att må dåligt över något ni kan påverka är ändå ok. För det går att lösa.

Hoppas det löser sig. :crossed_fingers:

1 gillning

Låter som ett bra köp som du redan tjänar på varje månad jämfört med en hyreslägenhet på 4 rum och 12000/månaden.

Den kostade 1230000, det är idag inte mycket pengar för en bostad. En ny bil kostar ofta hälften av detta.

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Att agera på känsla som dessutom inte bygger på något konkret, det är aldrig en lyckad strategi.

Bo in er, se fördelarna, andas ut. Värre än dåligt planerad hall är ett för litet boende för en växande familj.

10 gillningar

hyr ut nya boendet och bo kvar i hyresrätten?
alternativt tvärtom

2 gillningar

Tusentals barnfamiljer bor i lägenheter utan hiss. Det är inget att hetsa upp sig över.

7 gillningar

Majorna är ett av Göteborgs populäraste områden för barnfamiljer. Där finns inte en enda hiss så långt ögat kan nå.
Hiss underlättar men behöver ju inte vara en dealbreaker.

3 gillningar

Kanske inte för dig. Men testa att få tre frakturer samtidigt och se om du håller med. :wink:

Eftersom TS nämnde just hissen, så gissar jag att det är en av orsakerna bakom oron. Vi vet inte om dåliga leder, dåliga knän eller något annat ligger bakom.

Hoppas det löser sig för TS oavsett. :crossed_fingers:

2 gillningar

Jag gissar att det är som flera andra skriver; att dina känslor har med förändringen att göra. För avsaknad av hiss och parkeringsplatser och dåligt planerad hall fanns ju där när ni köpte, eller hur?
Jag tror att eftersom du har ångest så ser du bara det negativa just nu, men från början så tyckte du väl om lägenheten förmodar jag eftersom ni slog till och köpte?
Vem var drivande i köpet? Du eller din partner? Om det var så att du upplever att din partner pushade dig så kanske det är de känslorna som kommer nu när du ställs inför faktum?

2 gillningar

Båda vi, i vår småstad finns bara 4 lägenheter till salu som uppfyller våra krav ( läge, våningen och 3 sovrum) som kunde säljas (brf), så vi kanske var för impulsiva när den dykte upp. Ja, allt det fanns då, men det var tuffa månader med renovering + bebisen, så kanske därför är allt så stressigt nu och jag känner ångest istället för glädje.

Tack, kloka tankar. Tyvärr överväger emotionellt över rationellt just nu😔

Tack, ska söka hjälp om det inte ordnar sig snart.

2 gillningar

Nej, inga bekymmer med knä eller nåt, utan känns att vi för egna pengar gjorde vardagar lite jobbigare😁 Hade lång samtal med min man, och vi kommer överens att ifall det bli inte bättre då ska vi hitta nåt annat och sälja den, men först ska vi bo där ett tag.

7 gillningar

Tänker mest om att vi gjorde vardagar jobbigare för egna pengar)

Låter som en mycket bra plan. Håller tummarna för er och ert nya boende! :smiling_face:

2 gillningar

Låter som helt rätt väg att gå.
Jag skulle hävda att bebis och bostadsbyten är precis lika mycket livskris som en ålderskris, om inte med. Kombinera två samtidigt så är det fullt normalt att känslor kommer.

Prova att bo in dig!

1 gillning

Ja, samt ny roll på jobbet för min man. Ja, vi valde inte den bästa tiden, men hoppas det blir bra. Tack!

1 gillning