Hej!
Vi bor i en hyresrätt , 3a, 70 kvm, 8500 kr. Trivs superbra i lägenheten, men vi fick +1 barn, så det behovdes ett sovrum till.
Vi köpte bostadsrätt för 980 000, 4a, 86 kvm , avgift 5500kr, renoveringsbehov.
Vi renoverade ( helt nytt kök, vägg som flyttades, hela lägenhet rev vi 5-7 lager tapeter och sen spacklades de, golvslippning osv, men ej badrum, det är ok skick) för 250 000 kr.
Så totalt 1 230 000 plus dubbelhyra 3.5 månader under renovering och mycket tid och energi. Det är inte drömbostad utan som överångsteg.
Nu är det dags att flytta men det vill jag absolut inte gora. Det var impuls köpt och ångest är stor, mår jättedålig och kan inte sova normalt.
Fördelar: +1 sovrum, stor inglasad balkong, gästtoa och att den är nyrenoverade.
Nackdelar: utan hiss, kronklig med parkeringplatser, utsikt, hallen är dåligplanerde (ok storlek, men många dörrar så inte så mycket plats).
Min tänke att sälja den och behålla vår lägenhet. I så fall förurar vi förmodligen
100 000-150 000.
Min man sa att vi ska prova bor där ett tåg och om typ halvår bestämma, men vår nuvarande lägenhet blir uthyrd då ( bor i en liten ort så det är inte så mycket 3-4 rum att hyra).
Lägenheterna kostar nästan samma under månaden
Hyra 8500, BRF 7900 (med ränta och tilllag). Hyran av lik lägenhet som vi köpte ligger runt 12000 idag.
Skulle ni behålla lägenhet och prova bor där eller sälja den med förlust ? Vi kan bo i 3a, men om 2-3 år vi behover köpa nåt ända, men under tid kan vi spåra och köpa hus istället.
Tack!