Hej!
Detta är mitt första ämne här på forumet.
Jag bor i bostadsrätt och har gjort så sedan 2014. Har flyttat upp mig under dessa 9 år. Först köpte jag en tvåa, därefter en trea och bor nu i en halvrenoverad fyra.
Jag står i två bostadsköer i Göteborg, Boplats Göteborg och Homeq.
Har mer än 10 års kötid på boplats och var med från start när Homeq startades.
Lägenheterna i min BR har det senaste halvåret varit mycket svårsålda och priserna har sjunkit. Skulle jag sälja idag skulle jag i bästa fall hamna på ±0.
De har höjt månadsavgiften i två omgångar, först 18% pga höjd tomträttsavgäld och därefter 12,5% pga kommande underhåll. Sammanlagt betalar jag 12 400 kr (månadsavgift, ränta och amortering). Amorteringen är på 2000 kr i månaden. Jag har en belåningsgrad på 50%. Lånen är bundna till 2027, så då åker jag väl på ränteskillnadsersättning om jag ska lösa dem i förtid.
Jag har fortfarande väldigt mycket kvar att renovera och det är betungande då jag knappt har någon energi efter jobbet.
Dessutom har jag haft en konflikt med en granne just pga renoveringarna som hon menar har stört henne och övriga grannar.
Har tappat sugen på att bo där, för jag blev så hårt ansatt. Efter denna konflikt har jag hållit låg profil och hållit mig väldigt hårt inom ramen för reglerna och då inte kunnat renovera färdigt.
Jag ska anlita hantverkare för det sista som behöver bli gjort.
Nu har det dykt upp en väldigt fin hyresrätt på Homeq. Den är mycket centralt belägen och i ett lugnt område, trots att den är central. Den har två balkonger i olika väderstreck och är belägen högst upp i huset. Den är också större än min nuvarande lägenhet.
En sådan BR hade jag aldrig haft råd med.
Jag är mycket frestad att söka den, men är osäker på om det är en bra idé.
Hyran är just nu på 12 300 kr, men kommer säkert kraftigt höjas eftersom värden planerar ett stambyte med renovering av badrum inom några år.
Min nuvarande lägenhet har inte samma centrala läge och jag skulle få kortare resväg till jobbet från hyresrätten.
En del av mig vill bara lämna det betungande renoverandet och bara flytta.
En annan del av mig tänker att det på lång sikt blir en ekonomisk förlustaffär.
(Det är förstås inte säkert att värden ens väljer mig i urvalsprocessen)
Min månadsinkomst är ca 38 000 kr netto. Jag bor ensam med min dotter i lägenheten.