Flytta till hyresrätt?

Hej!
Detta är mitt första ämne här på forumet.

Jag bor i bostadsrätt och har gjort så sedan 2014. Har flyttat upp mig under dessa 9 år. Först köpte jag en tvåa, därefter en trea och bor nu i en halvrenoverad fyra.

Jag står i två bostadsköer i Göteborg, Boplats Göteborg och Homeq.
Har mer än 10 års kötid på boplats och var med från start när Homeq startades.

Lägenheterna i min BR har det senaste halvåret varit mycket svårsålda och priserna har sjunkit. Skulle jag sälja idag skulle jag i bästa fall hamna på ±0.
De har höjt månadsavgiften i två omgångar, först 18% pga höjd tomträttsavgäld och därefter 12,5% pga kommande underhåll. Sammanlagt betalar jag 12 400 kr (månadsavgift, ränta och amortering). Amorteringen är på 2000 kr i månaden. Jag har en belåningsgrad på 50%. Lånen är bundna till 2027, så då åker jag väl på ränteskillnadsersättning om jag ska lösa dem i förtid.

Jag har fortfarande väldigt mycket kvar att renovera och det är betungande då jag knappt har någon energi efter jobbet.

Dessutom har jag haft en konflikt med en granne just pga renoveringarna som hon menar har stört henne och övriga grannar.
Har tappat sugen på att bo där, för jag blev så hårt ansatt. Efter denna konflikt har jag hållit låg profil och hållit mig väldigt hårt inom ramen för reglerna och då inte kunnat renovera färdigt.
Jag ska anlita hantverkare för det sista som behöver bli gjort.

Nu har det dykt upp en väldigt fin hyresrätt på Homeq. Den är mycket centralt belägen och i ett lugnt område, trots att den är central. Den har två balkonger i olika väderstreck och är belägen högst upp i huset. Den är också större än min nuvarande lägenhet.
En sådan BR hade jag aldrig haft råd med.

Jag är mycket frestad att söka den, men är osäker på om det är en bra idé.
Hyran är just nu på 12 300 kr, men kommer säkert kraftigt höjas eftersom värden planerar ett stambyte med renovering av badrum inom några år.

Min nuvarande lägenhet har inte samma centrala läge och jag skulle få kortare resväg till jobbet från hyresrätten.

En del av mig vill bara lämna det betungande renoverandet och bara flytta.
En annan del av mig tänker att det på lång sikt blir en ekonomisk förlustaffär.

(Det är förstås inte säkert att värden ens väljer mig i urvalsprocessen)

Min månadsinkomst är ca 38 000 kr netto. Jag bor ensam med min dotter i lägenheten.

2 gillningar

Hej och välkommen!
Ibland behöver ekonomiskt smart inte innebära känslomässigt smart, och ibland är det bara värt att följa känslan.
Om hyresrätten är så lockande och den ger dig mer energi och bättre sömn och gör dig lyckligare än nu, gör det något egentligen om du säljer til ±0? Du kan ju alltid köpa bostadsrätt igen om du skulle vilja.
Ekonomisk vinning är inte det viktigaste i alla avseenden :grinning:

9 gillningar

Kan inte råda dig hur du bäst ska göra men vill informera om att du endast behöver betala ränteskillnadsersättning om räntan har gått ner under den ränta du betalar. (Vilket inte är troligt att den har gjort i dessa tider då det just nu endast går upp.)

3 gillningar

Lev lite min vän, flytta till hyresrätten, njut. Du behöver heller inte betala ränteskillnaden då din ränta säkert inte är inom ramen för det som personen ovanför skrivit.

Ifall du får kontraktet så tar du dit hantverkare som fixar och sen säljer. Sen har du ju kvar alla pengarna och en hyresrätt som verkar riktigt bra, gött liv du har!

Ångrar du dig kan du alltid köpa något igen, pengarna är ju kvar, men skulle gissa på att du inte kommer ångra dig, ofta ska man lyssna på sin magkänsla och köra på den.

In med pengarna på Lysa och låt de växa där istället.

8 gillningar

Av dessa 12 400 kr dina boendekostnader är idag är alltså 2000 kr amortering, så egentligen 10 400. Är dessa 10 400 inklusive 30% ränteavdrag? Isåfall är din utgift ännu lägre, säg 9 400. Ska du verkligen öka den med inledningsvis 30% och sedan garanterat påslag av stambyte etc och sedan troligen ytterligare hyreshöjningar av inflation som hyresvärdar inte kunnat ta ut ännu pga det svenska hyressystemets regelverk. Jag bor i hyresrätt och räknar kallt med ordentliga ökningar framöver, allt har ju blivit dyrare, förutom hyran (än).

Hur mycket har du kvar att renovera? Det är en sak att flytta till en billig hyresrätt men det låter som att den här kan springa iväg en del…? Jag röstar på Stanna. Gör en pudel och be grannen så jättemycket om ursäkt för att du inte förstod hur mycket din renovering störde hen så är det glömt om 3 månader.

3 gillningar

Hur hårt? Idiotiska grannar finns det gott om, tro inte att det blir bättre på den fronten i en HR. Såvida hon inte hotat med omedelbart fysiskt våld (som i stod med en kniv i handen och upplevdes beredd att hugga eller liknande) är det bara att ignorera.

3 gillningar

Det är utan ränteavdrag.
6464 kr i månadsavgift, 2200 kr amortering och 3700 i räntekostnader.

Ja, det skulle bli en ganska stor kostnad på lång sikt. Och jag tror inte att jag kommer att kunna köpa senare om priserna börjar öka igen.

Hon skrev en lång drapa om mig, ett riktigt karaktärsmord, i föreningens FB-grupp där hon tom hittade på en massa saker om mig. Det var mycket kränkande och jag undviker all form av kontakt med henne.
Ingen annan granne har klagat eller varit otrevlig. Tvärtom hälsar de vänligt på mig.
Så det är väl bara hon.

Jag gjorde detta med mitt dubbla boende, när jag insåg att min br skulle falla fritt, hittade en nyprod hyresrätt 7,5/mån sålde min br.
Lyckades sälja ath, kändes det bra trots skuldfritt ägande men avgiften var på 4/mån.

2 gillningar

Låter som hon är en klassisk rättshaverist med för mycket tid över. Hon ska vara glad att grannarna inte låter lägenheterna förfalla. Hälsa på henne trevligt, följ de regler som finns och skit i vad hon kastar för skit det är inte värt att bry sig.

Det är för övrigt en notering jag gjort om BR vs HR att det oftast är trevligare, renare och lugnare i BR eftersom folk bryr sig mer när de är med och äger en del av kakan. Men beror säkert också på område, jag har inte bott i lägenhet på 15år så det var länge sen.

1 gillning

Nuvarande förening ska väl förnya sina lån? De lär påverka kommande hyra vilket många glömmer.
Tittade själva på en BR där 55 miljoner i lån går från 0,65 till kanske 5% till nästa vår. Sedan 60 miljoner till om något år.
Vi avstod

Jag hade aldrig orkat med en sån galen person! Följ ditt hjärta och tänk på din o dotterns trygghet❤️

Många sparar för att köpa en bostad för att de vill ha den tryggheten det ger. Om du får trygghet med att flytta till en hyresrätts gör det. Finns andra värden än att maximera varje krona.

Kolla om du kan hyra ut din BR i ett år och ta hyresrätten. Om ett år eller under tiden beroende på hur bostadsmarknaden och dina känslor utvecklar sig så kommer det bli tydligare hur du vill ha det långsiktigt. Dessutom får du klarhet i hur det är att bo i hyresrätten vilket just nu ändå är något du inte kan ta med i din ekvation.

Min förening hade innan avgiftshöjning en 100 kr/kvm i lån, så det var ganska lågt.
Vet däremot inte vad det blir efter höjningen.

Låter helt fel att du ska hoppa av bostadståget pga en Karen. Är det förtal att hänga ut en individ på sociala medier?

Det finns ett visst rättsskydd mot att bli uthängd. Även om det är sjukt jobbigt. Oavsett om du anmäler eller inte kan det vara bra att bygga lite relation med styrelsen i föreningen och lite annat folk så du inte känner att du är ensam i detta.

Lycka till oavsett vad du väljer

Jag tror att vi kvinnor kanske mår mer dåligt av den här typen av konflikter. Kanske kan män skaka av sig det lättare.

1 gillning

Funderade faktiskt på om detta kan räknas som förtal. Men jag valde att lämna gruppen istället. Tror det hade blivit värre om jag hade börjat driva ett rättsligt ärende mot henne.

Jag sparade en skärmdump av det hon skrev. Det var ett tag sedan detta hände och inget har hänt sedan jag slutade prata med henne. Så jag tror inte jag behöver oroa mig för det.

Jag o min fru flyttade till en nyare o lite dyrare hyresrätt men utte på landet . Det bästa vi har gjort lugn o ro och slipper storstan och all stress. Men det är vi, gör det som känns bäst i hjärtat ditt det som gör dit liv rikare . Som andra sagt du kan ju köpa något annat senare. Vända på kronor hitt o ditt när det handlar om sin mentala hälsa det är inget rikt liv ialla fall inte för mig. Men har aldrig bott i bostadsrätt eller ägt men flytade till dyrare men värt varje krona .Lycka till och hoppas du får det bättre snart.

2 gillningar

Om du väljer att flytta till hyresrätt, så hade jag övervägt att flytta till en lgh som redan har gjort stambyte, alternativt ordentligt undersöka möjlig hyreshöjning och se om den kommer vara görbar.

Förutom krånglet över att vara utan badrum och vatten i 12 veckor, så höjs nämligen hyran tämligen mycket. De flesta fastighetsägare uppgraderar både kök och badrum, och lägger på mer på hyran än vid ”vanlig” uppgradering. Jag har hört +30% men även mer. Värt att undersöka.