Sälja brf flytta till hr eller bo

Jag är kluven med vilka beslut man ska ta

Bor i en bfr och har bott här i snart 3 år.

Jag är inne på att sälja men är rädd att inte vi får tillbaka våra pengar just nu. Men samtidigt vet jag inte om den hinner gå upp i värde till nästa år när räntan är nere eller om jag kan få samma belopp nu.

Min man tycker vi ska vänta till våren 2025 med att sälja för att försöka få mer varav jag är rädd att avgifter går upp mer och vi inte får sålt till ett högre pris pga det. Observera att de gjorde en höjning på 11% i år.

Jag tycker vi ska försöka sälja till hösten och flytta till en hyresrätt och spara mellanskillnaden sen köpa ett hus.

Han tycker vi ska bo kvar sen sälja när vi hittar ett hus och flytta. Men jag är orolig att vi inte hinner få sålt pga räntor och avgifter hos föreningen. Eller att huset ligger något år bort eller mer.

Håller med både mina argument och min mans. Men vill gärna veta om någon är i samma sits?

Kladdigt inlägg men ja, vet inte hur jag ska utrycka mig

1 gillning

Först får du försöka ta reda på vad eventuella avgiftshöjningar kan bli de kommande åren. Prata med styrelsens ordförande eller någon annan i styrelsen.

Finner du att ni klarar detta blir rådet:

Trivs ni, bo kvar.
Trivs ni inte, flytta.

4 gillningar

Tack för ditt svar

Vi har frågat de säger det är inget vi vet nu så mest troligt kommer det höjas… vi klarar det MEN är rädd att den inte blir lika attraktiv pga höjningen.

Vi betalar 7400kr idag ink drift…

Jag trivs inte
Mannen och barnen trivs…

Nu förstår jag inte, det är inte sunt att tänka så kortsiktigt. Vad händer om ni köper hus och räntorna går upp? Ska ni flytta till en husvagn då?

Tycker man ska bo där man trivs och där, om det är aktuellt barnen kan trivas.
Att sälja med eventuell förlust för att slippa betala några hundralappar extra i månaden förstår jag inte.

1 gillning

Min oro är att vi inte får sålt snabbt när vi väl hittar ett hus pga avgiften höjts mer på föreningen nästa år. Och att värdet på huset inte gått upp lika mycket som vi hoppats på. Utan att man isåfall sparar mellanskillnaden isåfall. Typ betalar vi 23 tusen med ränta amortering och avgift etc så kanske man kan hyra för 10 tusen istället och spara resten.

Jag har precist varit föräldrarledig och tänker skulle detta hända igen med räntehöjning så har man förhoppningsvis inga mer bebisar som man måste vara hemma med och att man isåfall redan betalat av en del på sitt hus så att man inte påverkas lika mycket.

Så jag hoppas att det blev lite tydligare.

Min man tycker vi ska stanna och sen sälja när vi hittar ett hus, och skriva i ett avtal att de får vänta tills vi sålt först. Men jag har svårt att se varför de ska vänta in oss.

Hyr så behöver ni inte stressa med husköpet röstar jag för. Har kolleger som inte fått sålt sin(a) lägenheter på över 1 år.

3 gillningar

Det är exakt vad som skrämmer mig, att vi inte får sålt för de priset vi vill ha utan får sälja med förlust pga stressen av att köpa huset

Om styrelsen ger svävande svar angående höjning så räkna på det hela själv. Har ni läst årsredovisning och underhållsplan? När går lånen ut? Är det tomträtt? Min gissning är att många föreningar höjer 10% per år för att tillsist landa på höjning om totalt 40. Många glädjekalkyler därute. Om bostadsrättens avgift i slutändan motsvarar bruksvärdet för motsvarande hyresrätt så är det väl ej lönt att bo i brf.

Om ni beslutar att sälja så läs på var köparens undersökningsplikt och säljarens upplysningsplikt börjar och slutar angående kännedom om eventuella avgiftshöjningar. Mäklaren kommer vilja hålla låg profil med minimam info. Men kom ihåg att mäklaren inte är den som är ytterst ansvarig, utan säljaren.

Om ni säljer för att flytta till hyresrätt så tänk på att
ni kan gå miste om uppskov på vinstskatt. Dvs ta med detta i kalkylen när ni räknar på det hela.

2 gillningar

Vi har frågat svaret vi fick var att de inte visste i nuläget och underhåll är att taken måste bytas snart men att de fattas pengar till de…

Grannarna som sålt nu i juli skrev att de kan komma och höjas gissar att vi också skriver något sådant

Helt omöjligt att ge ett svar om man inte föreningens ekonomiska status. 7400 per månad inkl. drift låter i min värld lågt, men det beror ju givetvis på hur stor bostaden är. Kom ihåg att även hyreslägenheter får höjda hyror.

Mannen och barnen trivs men inte du. Det är kanske där skon klämmer.

105kvm

Ja det kanske är de

Varför trivs du inte? Finns det nåt ni kan göra för att du ska trivas bättre? Hur ser möjligheterna att hyra ut? Finns det tillgängliga lägenheter? Har ni köpoäng?

Jag trivs inte för att jag tycker det är dyrt. Känner att man inte har marginal till annat. Typ att renovera badrum och kök. Och tycker det är litet kök samt att två sovrum är på ovanvåningen och ett på nedan har två barn under 5.

Kan inte göra ngt med den planlösningen.
Vi har köpoäng ja.

Ingen köpare av er lägenhet kommer acceptera en klausul om att ni ska hitta hus innan köpet går igenom.

För att kunna sälja er lägenhet i lugn och ro och kunna tacka nej till skambud är det smidigaste att flytta till hyresrätt. Då kan ni dessutom vara kräsna med vilka hus ni budar på.

Med det sagt har jag funderingar på er kalkyl. Generellt är det dyrare att bo i hus än i lägenhet, och er ekonomi verkar vara lite på gränsen redan nu?

Vi jobbar båda men jag är föräldrarledig därför känns det av mer. Men tänker att skulle en inflation till ske om ångra år så är det inte kanske lika jobbigt för då jobbar vi båda och har förhoppningsvis betalt av lite på de huset som man isåfall köper

Jag är också orolig för klausulen att många väljer att hoppa pga den…