Byta till hyresrätt från brf

Hej!
Jag har möjlighet att få en förstahand hyresrätt på 67qvm/3room som passar bra familjen av 3 (<1 år barn). Den kommer å kosta 14tkr/månad med vatten/värme/fiber. Borde hamna på 15tkr med el/ försäkring.

Just nu har jag en bostadsrätt 47kvm /2room som totalt kostar 12tkr och har 1.30M kvar.

Varför skulle jag vilja flytta?

-För att få större och nyproducerade lägenhet vid en jättefin sjön och kommande förskolor.

-För att jag vill inte köpa nånting dyrare än 3.5M och belåna mig för mycket; tyvärr finns inte så mycket att köpa som jag tycker om.

Jag tänkte också att behålla bostadsrätten och hyr den ut eller att sälja och investera på en lägenhet i mitt land istället.

Nån som har haft en liknande fundering?

Hej! välkommen till forumet :slight_smile:

Har tidigare ägt boende men bor nu i HR.
Hyresrätt är ett bekvämt boende i Sverige!
Såklart beroende på hyresvärd, grannar osv.

Behålla bostadsrätt i Sverige blir svårt. Man får ofta bara hyra ut av vissa skäl så som flytt för studier, provbo med sambo eller liknande. Sälja och investera i annat land låter mer görbart tänker jag.

5 gillningar

Ingår amortering i dina 12 kkr/mån för Brf?

Låter på din beskrivning som att hyresrätten du överväger att flytta till har allt man kan önska av ett boende; större boarea, bra standard och ett område där du uppenbarligen önskar bo. Kul att du har den möjligheten :slightly_smiling_face:

Själv vet jag inget om investera i bostäder utomlands. Hade jag själv varit i din situation hade jag föredragit att ta pengarna från försäljningen av bostadsrätten och investerat i breda billiga indexfonder (t.ex. genom en fondrobot som Lysa) med förväntad avkastning runt 6-7% per år (i snitt, räknat över längre tid). Jag själv föredrar att inte låsa in allt för mycket av tillgångarna i boendet, men där finns det ju argument för och emot.

Själv bor jag i hyresrätt och tycker att det är en lyxig boendeform. Låg ekonomisk risk och stor flexibilitet och någon annan som står för underhållet.

8 gillningar

Tack alla för era svar!

@enannanerik japp i den 12tkr har jag räknat allt (amortering, räntan, avgift, försäkring, elen, bredband).

Precis hur jag tänkte, glad att höra att jag är inte helt ute och cyklar. @ModestExponent

Jag har en del redan investerat så jag tänkte mest på att återinvestera i Italien. Så klart, man ville leva bekvämt antingen i hus vid naturen eller i lägenhet i stan, men isf man måste ha the real cash och det finns en aspekt till, att jag tänkte att ta bolånen själv, och bankerna är ofta tveksamma att ge stora bolånen bara till en person…. Mycket att fundera på…

1 gillning

Då är det rikitigt billigt jämfört med hyresrätten som lätt kan öka ngra tusen i hyra de kommande åren. Räkna med att kostnaden går upp mellan 3-10% per år så har du en “trygg” kalkyl.
På 5år kan du ligga på runt 16000/månad.

En BRF kommer bli billigare över tid allt som du amorterar. Frågan blir vad du får loss när du säljer och vad det kostar att köpa större.

1 gillning

Du har också en poäng där @Jojja … just nu är brf ganska billigt, men om man vill köpa en trea i en liknande område som hyresrätten då man måste räkna med 3.5/3.7M och den större lägenheten på den prisnivån är högbelånad och har ganska hög avgift typ 7.5tkr, plus övriga kostnader och man hamnar lätt på ~9tkr.
Samt kommer en 11/12tkr till bolån och det blir lätt 20/21tkr…

Nja, visst kommer hyran som regel gå upp men det brukar vara under 3% årligen i snitt. Oftast lägre än så, 10% skulle kräva något i stil med en större standardhöjning eller massiv inflation för att motivera…

Sen är det direkt felaktigt att påstå att en bostadsrätt blir billigare över tid. Bostadsrätter kräver också underhåll, och föreningarnas avgifter tenderar att öka varje år (precis som en hyra). Skillnaden där är att det inte finns något maxtak på hur mycket avgiften får öka, den kan gå upp med 30% rakt av pga stambyte eller Takomläggning eller bara dålig ekonomi.

Bor själv i bostadsrätt och är väl insatt i både ekonomi och underhåll. Kan snabbt konstatera att det är tryggare och mer förutsägbart med hyresrätt, där finns starka lagar som skyddar. Bostadsrätt så är risken betydligt större, tidigare styrelsers misstag kan straffa dig som bor nu…och misskötsel kan medföra att hela föreningen blir tvångsförvaltad och då tappar du potentiellt hela din investering.

3 gillningar

Även om det är pengar ut varje månad är det fel att ta med amortering. Det är ett sparande.

Allt annat lika kräver ett flerbostadshus ungefär samma underhåll oavsett om det är BR eller HR. Den stora skillnaden är att BR är boende till självkostnadspris. Du betalar inte 28 procent i vinstmarginal åt värden. Alla investeringar som görs kommer direkt de boende till gagn. Renoverar du ditt badrum får du själv del av värdeökningen, i en HR skulle det bara innebära standardhöjning med kraftigt högre hyra.

Sen tror jag att vi kommer att fortsätta se rejält höjda hyror de kommande åren. Hyresvärdarna vill ta igen de senaste årens kostnadsökningar. Något som bostadsrättsföreningarna har absorberat mer direkt utan tröghet.

Handen på hjärtat, hur vanligt är detta? Jag själv känner bara till det här uppmärksammade fallet i Malmö.

1 gillning

Som det klokt skrivs i tråden, finns det för- och nackdelar både med hyresrätter och bostadsrätter. Vilken boendeform som passar en bäst avgörs bäst genom att i sitt eget fall väga för- och nackdelarna och bestämma sig utifrån vad som väger tyngst i ens egen situation. @Simone, jag vill inte råda dig om vilken boendeform som passar dig och din familj bäst, för där vet du själv bäst vad som är viktigast i just din situation. Sen avgörs kanske valet av bostad inte alltid av vad som är den “ultimata” boendeformen, utan snarare av var man vill bo.

Med det sagt tog jag mig friheten att leta fram lite länkar som jag hoppas kan vara intresse:

Boupplysningen har skrivit en bra sammanfattning om hur hyresnivån förhandlas: Höjning av hyran

Innan du beslutar dig om du ska flytta till hyresrätt eller inte, är det bra att kolla upp vad du har för rättigheter som hyresgäst. Konsumentverket har skrivit en bra sammanfattning om detta: Dina rättigheter som hyresgäst.
(Jag hyr själv via en lyhörd hyresvärd så jag har aldrig haft någon anledning att klaga, men det är bra att känna till att man som hyresgäst faktiskt har en hel del rättigheter, då hyresrätten som boendeformen är reglerad.)

Det är viktigt att känna till att det kan finnas undantag för hyressättningen av nyproducerade hyresrätter. Det finns något som kallas för presumtionshyror som innebär att en hyresvärd kan komma överens med en hyresgästorganisation om hyror som överstiger bruksvärdesnivåerna. Innebär också att man som hyresgäst inte kan få hyran prövad enligt bruksvärdereglerna förrän det har gått minst 15 år efter att den första bostadshyresgästen flyttade in i huset. Går att läsa om presumtionshyror på Sveriges Domstolar: Undantag vid nyproduktion

Är nog klokt att kolla upp vad som gäller för den hyresrätt du överväger att flytta till, d.v.s. kolla upp om presumtionshyror gäller eller inte.

Vad gäller för- och nackdelar med bostadsrätt vet jag själv för lite för att kunna uttala mig. Där får några kloka personer i tråden hjälpa till.

Allt gott.

2 gillningar

Idag signerade jag hyresavtalet! :slight_smile:
Men Tyvärr tvingar de att sälja lägenheten… jag tänkte att ta denna som en mellansteg och sen vi får se hur det blir med familjen och jobbet.
Jag jobbar inom fordonsindustrin och det är jätte skakigt just nu så kanske inte den smartaste att belåna sig för mycket.

Tack alla för era synpunkter, verkligen uppskattade stödet!

1 gillning