För c:a 6 månader sedan köpte man min första bostadsrätt efter att ha sparat en del. Gick in med ~765 000 på ett lån på 2 550 000 så belåningsgraden är 70%.
På senare tid har räntorna bokstavligen tagit fart och det kommer nog bara bli värre i framtiden. Jag valde att inte binda min ränta, och till dagens räntor man kan få, typ 2,24% bundet på 3 år, kommer min hyra bli dyrare än den som jag får för en hyresrätt.
Anledningen till att inte binda var just detta scenario; även om jag binder i 3 år, så kan räntan efter 3 år vara hutlöst mycket dyrare, så det var aldrig någon större trygghet.
Eftersom jag inte har bundit mina räntor, har jag möjligheten att ta hyresrätten utan övriga kostnader (förutom mäklare etc.) men det kommer iallafall gå jämnt ut, då min bostadsrätt väntas vara värd ungefär 2 650 000 i dagens läge.
Hyresrätten ligger centralt i min stad och är byggd 2017 och kostar 7500 kr / mån (dock en 2:a och inte en 3:a).
Kan man bara konstatera att jag hade en väldigt otur med min timing av att köpa lägenhet då alla räntorna går upp, men kanske ändå bita i det sura äpplet och sälja? Tror ju även att priset på lägenheterna kommer gå ner en del i framtiden.
Har lurat lite på detta en månad nu (har bott i lägenheten i c:a 5 månader), tycker ni jag gör det förhastat?
Har tills nästa vecka på mig att ta hyresrätten, vilket jag förmodligen kommer göra, men jag tar gärna er input.
Avgiften är 3 641:- och det stämmer att det blir då (räntan efter ränteavdrag blir cirka 6000:-).
Fast “det jag får betala i månaden” kostaden blir nog ungefär (innan ränteavdrag och med amortering) ungefär 9500 (inkl el,värme etc.).
Men du har rätt att det som kan räknas som en hyreskostnad är ungefär 6000 kr.
Dock om jag säljer får jag loss mycket pengar som jag kan lägga på börsen nu när räntorna blir högre blir det ju väldigt svårt att se att det skulle bli någon större värdeökning.
Har anledningen till att du alls köpte din bostadsrätt ändrats?
Tycker det låter som du över reagerar en del ja. Ingen vet hur räntorna kommer utvecklas så sälja pga eventuellt markant höjda räntor kanske inte är rätt väg.
Såg ngn länk i en annan tråd att hushållen ofta överskattar hur mycket räntorna faktiskt går upp.
Boende är ju mer än ekonomi, var vill du helst bo? Hur skulle du känna om räntan inte går upp som du tror och priserna på bostäder fortsätter uppåt osv.
Och vad ska du ha pengar till på börsen om inte för att köpa boende osv? Bara ha kr för sakens skull?
Sen är det väl klokt att se över sina marginaler osv
Jag köpte bostad förra året, men då binde jag direkt för 5 år. Hellre betala avgift för dem åren om man vill göra ändringar i räntan än att betala saftigt ränta som nu går upp varje vecka.
Har anledningen till att du alls köpte din bostadsrätt ändrats? Nej, inte alls. Trivs fortfarande mycket bra.
Tycker det låter som du över reagerar en del ja. Ingen vet hur räntorna kommer utvecklas så sälja pga eventuellt markant höjda räntor kanske inte är rätt väg.
Såg ngn länk i en annan tråd att hushållen ofta överskattar hur mycket räntorna faktiskt går upp.
Boende är ju mer än ekonomi, var vill du helst bo? Hur skulle du känna om räntan inte går upp som du tror och priserna på bostäder fortsätter uppåt osv. Jag har svårt att tänka mig på ett annat ställe. Hade räntan inte gått upp samt att priserna på bostäder hade gått upp hade det känts rätt kasst, helt klart.
Och vad ska du ha pengar till på börsen om inte för att köpa boende osv? Bara ha kr för sakens skull? Är nog mer att ha ett stort kapital och inte känna mig så låst som jag gör nu, nu är jag ju såklart lite skraj för den höga räntan, men t.ex. kunna köpa, MC, resa etc. utan att känna att jag måste ha mycket pengar till min bostadsrätt.
Sen är det väl klokt att se över sina marginaler osv
Men ja, du har bra argument, och är man bara lite lugn och smart så borde jag ju binda egentligen, synd att jag inte är lugnt och smart bara…
Hej, Tycker du ska tänka en sväng till. Speciellt med tanke på som du säger, att du trivs där du bor och utan tanke på ekonomin vill bo kvar.
Du tittar nog lite snett på utgifterna som rena kostnader /månad, (likställer dem med hyreslägenhet utgifter) Och som jag tolkar dig så ser du just nu ett tomt sparkapital som du tidigare sett växa (pga då rådande marknadsläge), vilket stör dig.
Jag skulle säga grattis!, Grattis att du time:ade ditt köp extremt väl och låste in ditt kapital. För de flesta har just nu sett sitt sparkapital droppa rejält. Så bara ut den aspekten så har du just nu vunnit värde (inlåst i bostadsrätten).
Jag tycker du ska växla synsätt och börja titta på hur mycket sparande du har i form av “övervärde” i fastigheten och addera detta till ditt normala sparkapital. (övervärde = marknadsvärdet på lägenheten - hur mycket lån har du).
För det innebär att du tydliggör för dig själv att all amortering syns som ett sparande som konstant ökar. (och inte som en månatlig utgift) Vilket borde göra att du känner dig lugnare i din sparsjäl.
Ett sparande som Dessutom gör att “hyran” (räntekostaden) går nedåt med tiden… Vilket du nog aldrig kommer att se i Hyreslägenhet scenariot, där hyran ständigt kommer att gå uppåt.
Att priset på bostäder kommer gå nedåt är rent spekulativt. Det kommer möjligen att bromsas upp lite just nu och inte rusa så hysteriskt som det gjort. Men tänk tanken att 300 000+ Ukrainare behöver boenden. Efterfrågan på bostäder borde öka bara på den parametern.
Lägg även på inflationsscenariot som just nu är högt. Det kommer göra lån “äts” upp med tiden fortare, Medans hyror har förmåga att vilja följa konsumentpris index, dvs gå upp.
Ja, du riskerar att agera förhastat. Jag håller med @Stefan17 som sammanfattar det bra här ovanför.
Det enda som talar för att sälja är att du redan från början tagit dig vatten över huvudet med bostadsköpet, men det låter inte så. Det är ju inga galna summor vi pratar om och mycket av riskerna du pratar om är fortfarande mest spekulationer och mardrömmar.
Din belångsgrad är inte heller toppad och spetsad med extra blancolån t ex. Du verkar sitta i ett bra boende och trivas. Fortsätt med det.
Som jag ser det i frågan hyres- vs. bostadsrätt så stämmer det ja, det är ett rimligt hypotiserande att inflationen bitar sig fast vilket i förlängningen driver upp räntorna.
Men om det är så att inflation är det nygamla normala borde väl ytterligare två saker gälla:
Lönerna pressas upp. Det breda kollektivet kommer förr eller senare inte acceptera reella lönesänkningar. Det bidrar positivt till (nominellt) högre bostadspriser.
Hyrorna kommer också att pressas upp. Antagligen innan lönerna eftersom hyresvärdarnas kostnader stiger.
Summa summarum har jag svårt att se hyresrätten som “en säker hamn” i ett inflationsscenario.
Dessutom tänker folk inte på att efterfrågan fortfarande är ganska hög och centralbanken inte kan höja räntan hur mycket som helst. Ett bra sätt att tänka på en fastighet är att det är en 5 års investering. Priserna kanske går upp och ner nu med räntehöjningarna men det borde stabiliseras vid q1 eller q2 nästa år. Då menar jag inte att de inte går upp mer efter det, utan inflationen borde minskat lite och och supply chains förbättras. Jag tvivlar på att du kommer tjäna så mycket mer på börsen än din bostadsrätt.
Har du tänkt på att din hyra för hyresrätten riskerar att stiga när räntorna stiger? De kostnaderna brukar ju hyresvärd hyfsat väl dumpa över på hyresgästerna?
Även om Riksbanken höjer sina reporäntor, så känner de ju väl till att vi haft låg ränta över lång tid och att många bostadsrättsföreningar och privatpersoner har ej bundna räntor. Jag har mycket svårt att se räntor på t ex 4-5% över någon längre tid eftersom det skulle medföra en upprepning av 1992 när väldigt många hamnade på gatan för att de inte hade råd att bo kvar. Väldigt många föreningar, sist jag kollade årsredovisningar för 6 mån sen, har räntor på 1-3 års bindningstid på 0,5-0,7%. Om räntan stiger till 3-4% betyder det 500-600% uppgång av föreningens räntekostnader. 1992 är ett scenario Riksbanken tidigare sagt att de ej vill upprepa. Jag tror det också kan vara orsaken till att Riksbanken stödköper enorma mängder bostadsobligationer [1], dvs trycker ned lånekostnaden på bostadslån. Ja, räntan kommer stiga, men att den skulle stiga till 4-5% någon längre tid finner jag osannolikt eftersom vi delvis måste vara synkade med omvärlden (främst ECB) och delvis för att hög ränta snabbt får Sveriges och EUs ekonomi att gå in i lågkonjuktur. Och då sänks räntan igen…
Grattis att du landat i ett beslut som du känner dig trygg med. Oavsett hur framtiden nu kommer att te sig så se inte tillbaka på vad som eventuellt kunde ha blivit om du tagit ett annat beslut, utan nöj dig med att du tog detta beslut som du övervägt noga och kände var rätt under rådande förhållande!
Lycka till med nya boendet!