Tar gärna lite input av forumet då jag känner mig väldigt kluven.
Jag och min fru är i den väldigt angenäma situationen att vår hyresrätt antagligen ska ombildas till en bostadsrätt. Vi bor i en stadsnära förort i storstad, är i 20-årsåldern och har genomsnittliga löner båda två (~35k).
Vi har velat väldigt mycket i om vi vill köpa vår bostad eller ta tillfället i akt och byta till oss en mer attraktiv lägenhet. Vi har en intresserad bytespart som har en snäppet större lägenhet “mitt i smeten”, och vi har länge drömt om att bo i innerstan (är själv delvis uppväxt där).
Samtidigt råder i princip alla mina nära och kära att köpa lägenheten. Jag har generellt inget emot att gå emot konsensus och försöker tänka i termer av “var vill jag bo” snarare än “var kan jag tjäna mest pengar”, men samtidigt förstår jag att det är en väldigt bra möjlighet att ta sig in på bostadsmarknaden. Samtidigt kan jag tänka att när man väl är inne så är man inne, och chansen att kunna bo i innerstan försvinner mer eller mindre då en bostadsrätt där kostar båda njurarna + förstfödde sonen.
För kontext så uppskattar jag att lägenheten vi har idag är värd knappt hälften av vad den andra lägenheten är värd (i teorin). Den är dock antagligen värd ganska mycket, och vårt lån skulle vara relativt ordentligt i relation till vår inkomst (men vi skulle hamna under 70% belåning).
Kostnaden skulle vara ungefär samma för hyresrätten och att äga vår nuvarande lägenhet om man bortser från både avgift och ränteavdrag (alltså om man räknar hela räntekostnaden + amortering). Inkluderar man avgiften och drar bort ränteavdraget blir det snäppet dyrare än idag. Månadskostnaden (amortering + hela räntekostnaden + avgift) kommer antagligen bli betydligt dyrare än vi betalar idag.
Vår lägenhet är dock “finare” än den andra lägenheten, mer nyrenoverad, finare kök/toalett och enligt mig bättre planlösning. Båda lägenheterna är sekelskifte. Vår är en stor tvåa, den är en några kvadratmeter större trea.
Ja, jag ber helt enkelt om feedback, hur ska jag tänka? Är det dumt att inte köpa? Eller är det dumt att inte “följa hjärtat” och få en lägenhet i stan jag annars omöjligt kan få i dagsläget?