Köpte för cirka tre år sedan en 2a och då låg priserna högt.
Funderar nu på att sälja till nästa vår pågrund av att de kommer bli trångt att bo två vuxna, bebis samt hund i lägenheten.
Känns inte som läge att sälja nu för jag kommer dels gå på mamma ledighet och då försämras ju ekonomin rätt rejält samt att vi har endel långresor inplanerade under föräldraledigheten vilket gör de bra att ha en hyfsat billig bostad.
Hoppas priserna kommer höjas till nästa vår men vågar inte riktigt hoppas på de. Skulle jag sälja nu kommer jag nog gå med förlust på cirka 400 k.
Hur har Ni som sålt med förlust tänkt ?
Att du säljer och köper på samma marknad. Kanske inte läge att casha hem. Att göra förlust är rätt förmånligt, du får dra av kostnaderna för renovering samt mäklararvode etc.
Ska man följa med ner så vill man ju göra det i en billig/liten bostad (procentuella nedgången blir mindre pengar på en liten summa). När man följer med upp så vill man göra det i en dyr/stor bostad (procentuella uppgången blir mer pengar på en stor summa).
Så tror du att marknaden kommer bli dyrare framöver så är det egentligen inte dumt att gå från billig/liten till dyr/stor.
Är trångboddhet eller ekonomin viktigast för er? Barn och hund är högst påtagliga realiteter i vardagen, men långresorna något ni själva har kontroll över.
Att sälja och köpa på samma marknad balanserar ofta ut varandra, om bostäderna har likvärdig attraktivitet.
Är väl denna mening som är lite konstig. Kostnaden för mäklararvode kan ju dras av vid både vinst och förlust. En vinst kan ju i teorin omvandlas till en förlust efter avdrag av mäklararvode.
Vad innebär en förlust på 400k för dig?
Är det “bara” att du har mindre pengar i slutet av dagen eller sitter du kvar med ett blancolån på en lägenhet du inte längre äger?
Vi sålde med förlust under/efter finanskrisen 2008, blev kvar ett blancolån på 20% av vad vi köpt för.
Flyttade till dyrare villa och betalade av blancolånet på 5år (det var inte kul). 6e året sålde vi villan till 200+% av vad vi köpte för, visst fanns det en del förbättrings utgifter med i den summan men vi hade mest marknaden med oss.
Personligen tycker jag dock det ekonomiska inte är speciellt relevant, jag känner inte att jag direkt är rikare på grund av detta.
När det kommer till boende prioriterar jag inte eventuell lönsamhet, det är inte en investering. Det är ett hem, det är där barnen ska utvecklas och ha vänner, där ska jag trivas och kunna slappna av.
Man måste såklart se till att man har råd med boendet, men samtidigt vara försiktig för att inte hamna i situationen att boendet äger dig, vi har inte råd med flådiga bilar eller semestrar. Vilket prioriterar du?
Bo där du vill men bo realistiskt utifrån din ekonomi, har du för höga förväntningar, arbeta med dina förväntningar innan du tar ett beslut.
Allt är inte guld och gröna skogar, nu sitter vi i ett hus vi trivs jättebra i, men eftersom vi sålde på toppen, köpte vi på toppen och betalade egentligen alldeles för mycket…
Men det är okej, för boendet är inte bara en ekonomisk transaktion och vi är nöjda med boende/konsumtions fördelningen.
Tanken är att köpa en större bostad egentligen. Men vill gärna avvakta en liten stund ( till nästa vår) med att köpa ny bostad för att dels kunna bestämma sig vart man skall bo samt hur de fungerar med sambon
Tack för svar!
Har lyckats betala av halva lägenheten nästan och kommer således inte behöva ta ett blanco lån via banken men är såklart sura pengar att gå miste om. Verkar dock inte som att bostadsmarknaden kommer återhämta sig dem närmaste åren? men tänker även att man förlorar endel pengar genom att bo i hyreslägenhet så vill helst ha möjlighet att köpa hus med sambon efter försäljning av lägenheten.
Hade avvaktat. Det blir inte särskilt trångt med en liten bebbe. Bebbe behöver inget eget rum de närmsta 2 åren. En vagn, spjälsäng och skötbord brukar gå att knö in med lite vilja!
Men säjer du nu får du dra av viss % av förlusten och köper du det det nya boendet “på samma marknad” kan du göra en bra affär om du ser det långsiktigt.
Om man ändå ska in igen på samma marknad så ser jag inte problemet. Den eventuella förlusten jag kan se gjorde ni i så fall redan för tre år sedan då ni inte tänkt igenom era framtida behov tillräckligt. Då menar jag främst extra kostnader för bostadsbytet med mäklare och flytt och allt annat stök. Men ni kanske inte ens hade råd att köpa större vid det tillfället? Då gör det ändå ingen skillnad.
Nu finns det ju många som faktiskt äger sitt boende, både villor och lägenheter.
Bara JM har ca 500 ägarlägenheter till salu på sin hemsida: https://www.jm.se/nyproduktion/agarlagenhet/
Ej att förväxla med bostadsrätter, där man äger en andel i en förening.