Ovanligt många hus på Hemnet?

Är det fler som reagerat på att det är mycket hus ute till försäljning? Jag har ingen statistik utan tankarna är enbart grundade på mitt eget hemnetknarkande. Men min upplevelse utifrån detta högst ovetenskapliga tillvägagångssätt är att det poppat upp mycket medelstora till stora villor i normalt attraktiva bostadsområden.

Min spaning är att det bör vara en kombination av fin värdeutveckling de senaste åren, uppskjuten “nedväxling” pga goda tider, höjda räntor och kanske t o m höjda elpriser.

Jag bor utanför Malmö, så kranskommunerna är de jag primärt grundar detta på, men även andra delar av landet där jag ibland tittar tycker jag uppvisar liknande fenomen. Är det lite dyrare och nybyggda lägenheter som suger upp merparten av de som flyttar? Är det babyboomers som växlar ner i storlek? Eller är det bara en säsongsgrej som jag i så fall missat de senaste åren?

2 gillningar

Upplever samma som dig.

Jag bor som dig i en kranskommun till Malmö och har haft samma sökning för villor i tre år.

Normalt så ligger det 30-45 st till försäljning men före sommaren steg det till som högst 97 för att sen sjunka till 50 i Juli där det normalt föregående år bara har legat 10-20 st till försäljning. Nu är det uppe i 103 med 10 på kommande. Majoriteten av de som ligger ute har direktverkande el med kompletterande LLVP som uppvärmning…

2 gillningar

Intressant att du sett samma sak och också hade lite siffror att backa det med. :slight_smile:

Det som nog fick mig att posta var när jag såg Hjärup. Där brukar husen gå innan visning om de ens dyker upp. Nu räknar jag till nio hus inne i samhället.

Vad är det för uppvärmning på husen? :sweat_smile:

1 gillning

Märkt liknande oxå… Även att flera fastigheter återkommer flera gånger med jämna mellanrum… Har göra med att just elkostnaden är hög… Direktverkande el många gånger… Även mäklare försöker dölja den höga elkostnaden genom att inte ange kwh per år, fast det går att se på energideklarationen…

1 gillning

Har även sett några objekt försvinna från marknaden för att de fick “skambud” före sommaren för att sedan dyka upp i augusti med ett sänkt utgångspris som är i linje med första “skambudet” för att sedan få ett ännu lägre “skambud”.

Om och när dessa har sålts så har de registrerats på Hemnet och Boolis slutprisarkiv med det senaste utgångspriset. Vilket gör att summan som värdet har sjunkit med både i kronor och procent blir lägre än vad det egentligen hade blivit om man hade använt det första utgångspriset…

6 gillningar

Det trevliga är att den statistiken finns :slight_smile: https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=✓&journalist_form[property_type]=HOUSE&journalist_form[rooms]=0&journalist_form[location_ids]=17691&journalist_form[time_unit]=WEEK&commit=Visa+statistik&journalist_form[measurement]=property_supply&format=html

Din magkänsla stämmer, jämfört med de senaste åren!

9 gillningar

Kan den ökade volymen delvis förklaras med ökat sälj först - köp sedan beteende? Oavsett konjunktur är de flesta människor i behov av en bostad.

1 gillning

Toppen - här ska grävas! :slight_smile:

Bra input. Jag tror också mer och mer på mitt boomersyndrom. Jag kan tänka mig att denna generation också agerar mer försiktigt när det s a s är sista riktiga flytten.

Att det just här rullades ut villamattor under sent 60-tal fram till tidigt 80-tal spelar ju säkert in då många förstagångsköpare nu är i ålder då det är dags att sälja. Åtminstone när allt blir dyrare i övrigt också.

Jag ser samma sak. Nu känns det som att jag har en chans att köpa något hus att bo i.

Märklaren uppdaterar inte slutpris efter en vecka huser är sålt.

I min Region börjar nybyggda bostadsrätter komma ut på marknaden innan ägaren hunnit flytta in.
Gemensamt för dessa är enligt medierna att månadshyrorna höjts mellan 10-30% nu innan inflyttning på grund av höjda byggkostnader samt räntorna….

1 gillning

Nu hängde jag inte med… :roll_eyes:

Ursäkta. Det finns ett hus där vi bor blev sålt för en vecka sen. Vi vet inte vad slutpris blev då mäklaren inte uppdaterat det på hemnet.

1 gillning

Jag bor också utanför Malmö och har gjort samma iaktagelse. Noterar en magkänsledriven uppfattning om att priserna är ner en del också, säg 5-10% beroende på objektets läge och skick.

1 gillning

Bra tips. Magkänslan stämde.
Vi köpte vid röd pil. Men det var två andra hus till salu i området som drog alla spekulanter :slight_smile:

Där jag bor är det också mycket objekt ute. Väldigt få budgivningar igång också. Ca 100 objekt ute hela tiden när det “normalt” brukar ligga runt 60-70st.

1 gillning

Marknaden är skakig. Hög ränta, höga elpriser gör att köpare vill fynda och säljare avvaktat. Det säljd färre hus och finns därmed fler kvar längre på Hemnet därför att det just nu är svårt för säljare och köpare att komma överens om vad marknadspris är.

När situationen stabiliseras (även om det handlar om en dålig marknad) kommer det vara lättare för alla att enas om en rimlig prisbild och affärerna kommer igång igen.

1 gillning

Snackade med en mäklare här om veckan, och han förklarade det höga utbudet av bostäder typ så här:

Innan så behövde man inte lägga ut bostäderna på hemnet. Ofta ringde man först runt till de som budade på det senast sålda huset i området eller som annars visat intresse, i andra hand lade man ut dem på booli som “snart till salu” och fick in intressenter bara på det. I sista hand lade man ut på hemnet om man inte kunde få till en köpare som var villig att köpa innan visning till ett lagom saftigt pris.
Anledningen att statistiken över bostäder på hemnet ser annorlunda ut är att nu behöver alla bostäder komma ut på hemnet för att färre säljs tidigt i processen. Det är mer jobb med varje försäljning. Mängden hus som behöver säljas är ungefär detsamma.

Sen får man väl ta det med en nypa salt i.o.m. att det trots allt är en fastighetsmäklare man pratar med, och de talar allt som oftast med kluven tunga i min erfarenhet.

1 gillning

Nyare hus med bra lägen, och låga driftskostnader verkar ännu bli sålda för utropspriset eller något högre här hos mej.
Resterande verkar det vara trögt med…

Vad är “låga driftskostnader”?

Går det att plocka energidata och pris och kvadratmeter från öppna källor?