Ovanligt många hus på Hemnet?

Jag har inte använt det, men kanske Booli API?

Kanske det, men det är långt över min inkompetensnivå.

För mig betyder API Active Pharmaceutical Ingredient…

Hoppas på att detta leder till att pensionärer som bor i alldeles för stora hus här i Danderyd nu “tvingas” flytta pga att de för första gången får en riktigt rejäl kostnad för sina hus.
Normalt sett gör de noll underhåll, och de har såklart inga lån.

Men 20k i elräkning under vintern leder förhoppningsvis att de vill köpa min 4a för dyra pengar efter årskiftet…

1 gillning

Bitter ?
Jag tror nog att villapensionärerna i Danderyd har tillräckligt med besparingar för att betala räkningarna.

1 gillning

Därav citationstecken runt tvingas förmodar jag.
Kunde vart mina föräldrar som det pratades om, om det inte varit för att de skiljde sig för 10 år sen (och far min gått bort sen dess). Hade de bott kvar i huset hade de nog kanske börjat i alla fall fundera på att flytta till något mindre nu när driftkostnaderna ökar.

Varför skulle jag vara bitter?
Jag hoppas på att få rejält bra betalt för min lgh bara.

Helt korrekt uppfattat.
@SNS du verkar inte ha insikt i hur rika gamlingar i Djursholm tänker.

De må ha 20 miljoner i totala tillgångar, men 15 miljoner är bundet i huset.
Många av dessa gamlingar lever väldigt snålt, den totala avsaknaden av underhåll på sina hus visar också på hur de ser på denna typ av utgifter.

Spelar ingen roll att det finns medel att betala med.

Det är inte så att varje “rik” pensionär i Danderyd (egentligen hela Stockholm) varit Börs-vd och sitter på 5 milj om året i passiva styrelseintäkter. De flesta är vanliga tjänstemän som köpt hus på 80-90 talet och nu sett värdet öka med faktor 10. Att vara pensionär och dra runt 2-300kvm med underhåll får anses vara tight även för dom med hygglig pension. Tror många väljer att flytta från sitt “billiga” hus för att få ihop det. Tror utbudet på villor kommer fortsätta öka och priserna därmed sjunka.

Data på hög nivå här:

Data på detail här:

Du kan exportera den till Excel.

Upptäckte idag ännu ett objekt där man sänkt utgångspriset efter två månader på Hemnet.

Utgångspriset var på drygt 5m och efter någon dag så fick de ett bud på drygt en halv miljon under utgångspris. Efter det så har det stått stilla.

Idag sänktes utgångspriset till samma summa som det enda budet, drygt 4,5m.

Vad är syftet med detta? Dra åt sig fler intressenter eller snygga till statistiken så att det inte ser ut som att marknaden sjunker?

Det kan ju vara så enkelt som att säljaren inte var redo för ett så lågt bud men nu inser att man måste anpassa sig till marknaden? Det gamla budet kanske inte är aktuellt längre heller…

1 gillning

Budet ligger fortfarande kvar så jag antar att det fortfarande är aktuellt.

Min kompis sålde lgh i större stad och hamnade i den sitsen nu i slutet på sommaren. De var inte redo att acceptera ett lågt bud, men när inga nya bud kom så la de ut lgh igen med lägre utgångspris i förhoppning att locka fler och få igång en budgivning. Slutade med att lägenheten såldes för det nya utgångspriset i slutändan.

1 gillning

Lite konstigt, en fastighet som ligger med ett bud på utgångspriset och inget händer?
Det ser jätteilla ut.

En budgivning handlar om mer än beloppet. Det kan vara minst lika viktigt med vilka krav/flexibilitet som förmedlas till mäklaren tillsammans med budet. Kanske säljaren i detta fall väntar på en flexiblare köpare i nåt avseende.

1 gillning

Ja och jag blir förundrad över vad de förväntar sig ska hända när de sänker utgångspriset en halv miljon ner till det enda budet som finns. Kanske dyker objektet upp i fler personers Hemnetsökningar.

Som @Bjornen säger så kan det ju vara att man letar en budgivare som är villig att lägga samma bud med färre/slappare krav men om man inte har fått några fler bud på så lång tid…

Som jag skrev tidigare i tråden så är det inte första objektet där jag har sett att man sänker utgångspriset under tiden som objektet ligger ute.

Jag var i somras med i budgivningen för ett objekt efter att man hade sänkt utgångspriset och det var det sänkta utgångspriset som registrerades på Hemnet, Booli etc när affären hade gått igenom. Prissänkningen skulle ha blivit 11,1% med det ursprungliga utgångspriset men blev 5,9%.

Vad blir effekten av detta på siffror om hur marknaden går?

För en bostadsrätt så kan man ju titta på kvm-priset men det är ju inte helt enkelt när det gäller villor eftersom att det finns så många variabler som kan påverka. Här borde väl diffen i procent mellan vad säljaren förväntar sig att få ut via utgångspriset och vad objektet faktiskt säljs för vara en bättre fingervisning.

On topic; Min Hemnetsökning som normalt sett senaste åren har legat på 30-45 objekt är nu uppe i 113. Upp från 103 för tre veckor sedan.

Jag har bara läst det i förbifarten, men någon påstod att prisnivån för villor mats i förhållande till taxeringsvärdet på något sätt. Så vad för utgångspris som sätts spelar isf ingen roll för att se hur priset på marknaden rör sig.

Taxeringsvärdet va någe man betalade fastighetsskatt på å de skulle vara typ 75% av värdet…

Ja, K/T är ett mätvärde för villor.
Teoretiskt skall T vara 75% av marknadsvärdet men T släpar alltid efter.

Pris per m2 boarea brukar också redovisas.