Hyresrätt som pensionsförsäkring 🤯

Hörde från en professor att vissa - ingen nämnd, ingen glömd - har följande strategi för pensionen.

1. Köp ett ägt boende i 30-års åldern
  2. Ställ dig i bostadskö för en hyresrätt
  3. Bo i det ägda boendet till 65 år
  4. Sälj boendet och flytta till hyresrätten du har rätt till efter 35 års kötid
  5. Använd pengarna från bostaden i pension

Fungerar genom att man utnyttjar dysfunktionen på bostadsmarknaden. :see_no_evil:

16 gillningar

Bra tips, så gjorde min morbror. Fick lägenhet i centrala Stockholm efter 40 års bostadskö. :see_no_evil:

7 gillningar

Vi är på god väg längs denna plan, men kommer stanna i villan några år längre bortom 65.

1 gillning

Inte alls dumt. Faktum är att jag och frun har dessa tankar. Men det lilla undantaget att det från början inte var en plan.
Stå i bostadskö är inpräntat sedan barnsben.
Dock är tanken den att sälja villan inom 5-10år. Hyresrätt är ju rena lyxboendet.

2 gillningar

Sedan kan man ifrågasätta om eget pensionssparande verkligen behövs för alla i Sverige som arbetar hela livet och har tjänstepension.
Den som dessutom vet med sig att få större arv genom föräldrars fastighetsinnehav (svenska folkets förmögenhet ligger i väldigt hög grad i ägt boende) kommer sannolikt få detta arv lagom till pensionen.

3 gillningar

Så planerar jag att göra. Sälja huset runt 60-årsåldern.

Kommer å bo i villa tills de är dax för träfracken… Kommer inte flytta till någon hyresrätt…

3 gillningar

Vi gjorde något liknande men 4 månader efter vi flyttat in i vår hyreslägenhet frågade den privata värden om vi boende var intresserade av att köpa fastigheten - sagt och gjort så var det bara för oss boende att bilda en Brf och så var vi inne i ekorrhjulet igen :grinning:.

2 gillningar

Så är det, villan köptes för att barnen skulle få en bra uppväxtmiljö.
Bostadskön tidigare var ett medvetet val och försäkring.

2 gillningar

Jag är 35 och detta är precis min pensionsplan. Den långsiktiga drömmen är att gå i pension senast vid 60 år, flytta till hyresrätt och om pengarna tillåter även ha en lägenhet eller liknande i Spanien/Portugal.

Jag har stått i Sthlm bostadskö sedan 18 år, så hoppas på att kunna få något centralt vid 60.

2 gillningar

Säkert många som hamnar i en liknande plan. Men den bygger ju på att inget förändras i hyresregleringen. Sparandet är väl eg. att man har stått i kö länge, vilket ju är en form av valuta så länge hyrorna är reglerade.

4 gillningar

Jag trodde detta var vedertaget och alla resonerade så. Hela poängen med att vara med i spelet är ju att casha ut när man inte orkar med boendet eller vill ha pengar till annat.

8 gillningar

Det är så mina föräldrar gjorde för ett år sen. Sålde huset och bilen och bor billigt i en hyreslägenhet utan att behöva tänka på underhåll mm. Nu kan de leva ett väldigt bra liv på sitt sparande + pensionen.

6 gillningar

Typ våran tanke just nu, jag har stått i bostadskö i Stockholm i 13 år. För att få en stor lägenhet på attraktiv plats krävs ca30 år. I nuläget är hyrorna i dessa bostäder väldigt låga i jämförelse med andra bostäder på marknaden.

Japp. Klart man står i kö till allmännyttan. Bor i br i Stockholm.

2 gillningar

Eller bo i hyresrätt hela livet. Spara pengar som blir över varje månad i rikatillsammansportföljen. Sälj av lite då och då från 65 års ålder och “krydda” pensionen lite.

2 gillningar

Fast de flesta bor ju kvar med hemtjänst och dylikt, för det är billigast. Så få chashar in.

Det viktigaste är att inte låsa sig för något alternativ i förväg. Om några år kommer vi att sälja vår stora villa och då är prioriteringen denna.

A. Central prisvärd hyresrätt. Står i den kommunala bostadskön.
B. Finns ingen sådan får man försöka hitta en bostadsrätt i en välskött förening.
C. Som sista alternativ blir det en ny mindre enplansvilla utan källare. Sedan får man använda RUT och ROT.

3 gillningar

Det är två anledningar till det.

1. Folk är idioter.
  2. Systemet med billig hemtjänst om ditt kapital är låst i bostad och inte i andra tillgångar är idiotiskt.

Håller med.

Oaktat bruksvärdessystemets vara eller icke vara så kommer ju i princip samtliga bostäder i det äldre beståndet genomgå både nödvändiga och icke nödvändiga renoveringar de kommande decennierna. Som betingar markanta hyreshöjningar, kan man tänka sig.

Nyare hyresrätter ligger ju (i praktiken) redan nära marknadshyra i stora delar av landet.