Hyresrätt som pensionsförsäkring 🤯

Jag har gjort som så att jag bor för halva kostnaden i hyresrätt jmf med bostadsrätt (men då räknar jag med amorteringskostnaden också)
Pengarna jag sparar har jag satt in i billiga indexfonder.
Om några dagar fyller jag 62. Kanske jobbar jag inget mera. Nu är jag i Hanoi. Blir kvar i Asien till slutet på Januari.

3 gillningar

Om jag börjar räkna in sparande som en boendekostnad så får jag sjukt högra boendekostnader också.

3 gillningar

Ja, det var därför jag nämnde det. Men det är ändå pengar du skall ut med och avkastningen är osäker. Det är min också jen jag kan sprida riskerna.

Hade det då inte varit bättre att bara räkna bort amorteringen från bostadskostnaden och gjort jämförelsen? Nu säger det egentligen ingenting eftersom vi inte vet vad du hade fått amortera.

Tänker lite att varför man ska bränna sina pengar på dyr hyresrätt…

3 gillningar

Vilka kööer rekommenderar ni för storstäderna? Är det årsavgift för att stå kvar? Ska man stå i flera?

1 gillning

För Stockholm:

Stockholms bostadsförmedling. 200 kr per år. Det går att ställa sig i kön från 18 års ålder.

Blomsterfonden för pensionärsboende. (Det går att få lägenhet från 60 års ålder. Men de flesta flyttar dit senare i livet.) Vi betalar 500 kr per år för två personer i kön. Tror inte att det är någon åldersgräns för att ställa sig i kön.

Edit: @f.g

3 gillningar

Det kommer nog inte finnas något kösystem kvar om 30 år när hyresmarknaden är avreglerad för länge sen.

5 gillningar

Blev förvånad att ingen tagit upp denna risk tidigare i tråden. Dagens marknad är extremt obalanserad. Har en kollega som hyr ett rum för samma månadshyra som en kompis har för sin tvåa. Samma standard, ett stenkast från varandra.

1 gillning

Jag försöker hitta en billigare etta i ett hus med hiss, men som är större än 40kvm och som inte ligger i utsatta områden. Verkar inte finnas, inte ens i utsatta områden i min stad. :see_no_evil:

1 gillning

Jo det kan man ju göra. Men amorteringen är ju pengar som jag kan investera bättre på annat håll.
Nu betalar jag drygt 8600 för en trea. Skall jag köpa en likadan i grannhuset kostar ränta och månadskostnad 10000. Dessutom måste jag in med upp mot 400 loppor i kontantinsats och då får ,ännu räkna med alternativkostnad en där.
Att köpa sin bostad är den sämsta investering man kan göra.
Men det kan vara bra och trevlig konsumtion.

3 gillningar

Jag köper, om priset är rimligt. Det bör väl ner 40% till.
Ränta plus månadsavgift om jag köper är mer än min hyreskostnad.

Skulle inte förvåna mig om bostadsköerna och dess administration är borta inom 10 år.
De försvinner sannolikt samtidigt som marknadshyror införs.

2 gillningar

Känns som ett modigt och aggressivt mål… Vet inte om våra politiker håller med dig. :rofl:

2 gillningar

Halloj!
Jag försöker gå en medelväg med att anpassa boendet i tidigt skede. Säljer mitt hus nu direkt när kidsen flyttat, köper en billigare och mindre bostadsrätt och dunkar in mellanskillnaden på ISKn. Jag står för säkerhetsskull i bostadskö så finns hyralternativet kvar när jag ska gå i pension, för det tanken har jag tänkt.

4 gillningar

Helt rätt!

Får känslan av att “alla” vill bo i centrala Stockholm. Att stå i bostadskön i 30+ år är inget som intresserar mig även om jag förstår tanken. Närmast på min lista är i sådana fall att köpa en gård ute i skogen och njuta av stillheten, gäller bara att naturen finns kvar när det är dags.

Om du har sjukersättning så kan du få bostadstillägg.
Har du kollat om det är en möjlighet för dig?

Jag tänker att alla kör väll typ så, bostadsrätt tills man inte orkar sköta om det och då hyresrätt.
Däremot så kör jag sambon tvärt om.
Vi satsar på att få en någorlunda billig hyresrätt nära staden inom snar framtid (Har 13 års kötid), sen köpa en bostadsrätt utomlands som vår pensionsförsäkring dit vi drar oss när de närmar sig tidig pension.
Bostadsmarknaden i Sverige känns defekt på nå sätt så vi vill inte satsa på den, men det är en annan tråd.

Har ansökt om det, men det är 6+ månaders handläggningstid.

Men mitt sparande kan sätta käppar i hjulet för bostadstillägg, då FK räknar med att över 100 000kr sparande eller separat egendom man äger, så lägger de på 15% av mitt kapital som årsinkomst. Lite sjukt, vem får in 15% i årlig avkastning? :see_no_evil:

Någon som vet varför de räknar så?

Från FKs hemsida. :point_down:

” Det som är kvar kallas för din förmögenhet. För dig som är ensamstående påverkas bara bostadstillägget när förmögenheten överstiger 100 000 kronor. Ditt förmögenhetstillägg är 15 procent av den förmögenhet som överstiger 100 000 kronor. För dig som är gift eller sambo blir gränsen 200 000 kronor.”