Era erfarenheter av att flytta till Stockholm och bostadsmarknaden

…och 5 av 14 av lagen i handbollsligan är från rikets kornbod också. :slight_smile:

2 gillningar

Se där, ni är väldigt stolta att vara nära alla möjliga städer i andra länder. Tyder på rätt dålig självkänsla tycker jag. Kan nästan garantera att ingen tex Berlin bryr sig om Skåne

Fast inte i kilometer iofs. Dessutom är ju tydligen inte närhet till kontinent och civilisation en selling point i Mälardalen. :crazy_face:

Eller så är det precis tvärtom :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Har du sett hur många tyskar som äger sommarhus i vår landsände? Jag vilar min väska.

Stockholm är fint, men attityden där/här är ofta extremt dryg utan självdistans. Ta det lite piano och sura inte över att det krävs övernattning eller flyg för att ta sig ur norden.

2 gillningar

Det går djupare än individer. Titta på flaggan och identifiera vad som är svenskt och vad som är danskt. Vilken färg består den mest av? :slight_smile:

2 gillningar

Dessutom har den samma snitt som Dannebrogen, dvs inte storleksförhållandena hos den där blågula. :nerd_face:

Till stockholmare med självdistans: Vi skojar med er. Ni får köpa vårt vete, våra morötter och vårt socker helt utan strafftullar. :partying_face:

1 gillning

Stockholmare bryr inte alls lika mycket om Skåne som skåningar gör om Stockholm. Bara mängden svar från flera vad jag gissar är skåningar är ett tydligt tecken.

Stockholmare har generellt inget emot vare sig Skåne, Göteborg eller någon annan del av Sverige.

Så bra, då har vi nå’t gemensamt också. :blush:

1 gillning

Det är lugnt @Nicolas

Tråden spårade ur och tog tåget till Köpenhamn :laughing: och nu är jag plötsligt i Göteborg… :wink:

Tråden kan härmed återvända till Stockholm :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Trycker på “tystat”

Beror väldigt mycket på vart i Sverige den du pratar med bor.

När jag pluggade i Uppsala så var det ”Stockholm” eller fjollträsk i mina hemtrakter uppe i norrlandsinland. I deras värld så är Stockholm typ hela området innanför Linköping-Örebro-Gävle.

Men på samma sätt så åkte jag buss till Järvsjö med några Stockholmare för att åka slalom. De frågade mig vart Jävsjö låg och jag rabblade upp ett flertal norrlänska städer, började med Ljusdal, Bollnäs, Hudiskvall och gick vidare till Gävle samt Östersund men de kände inte till en stad. Slutade med att Jävsjö låg mitt i mellan Stockholm och Åre (som de kände till)….

2 gillningar

Ja, det är knepigt det här med skrift. För en gång skull förstår vi ju vad ni skåningar säger. :wink:

3 gillningar

”Där Åres flygplats ligger” så känner de till det! :smile:

1 gillning

Jag uppfattar att en aspekt av ”innerstadsfixeringen” är någon sorts mindervärdeskomplex som vissa som flyttar in från Ödebyhult verkar ha. Ska man bo i Stockholm så ”ska de va på riktigt”, alltså Vasastan eller Östermalm. Allt annat har ju liknande bonnvibbar som Ödebyhult. ”Å dit vill man ju int’ tebaks”.

1 gillning

Visade kötider för innerstaden är glädjesiffror då de flesta kontrakt är ungdomslägenheter och då är det max 5 år? I kö som gäller.(åldersgräns 23 år på sökande?), korttidskontrakt och “pensionärskontrakt”.

För vanliga befolkningen gäller helt andra kötider.
3or innerstad kräver oftast kötid på 40-50 år. En del av dessa går troligen till folk med förtur dessutom.(ger lägre medelvärde). Du kan säkert få nybyggen med 18.000kr i hyra någorlunda fort.

Reinfeldt lovade bygga nya hyresrätter för inkomsterna från försäljningen av det publika hyresbeståndet. Vi väntar fortfarande! Stockholm stad styr över bolagen och miljarderna.

Håller med, jag skrev ju faktiskt det också:

Däremot överdriver du lite med 40-50 år, den längsta kötiden 2022 var 37,6 år, sedan 2018 har ingen lägenhet förmedlats med >40 års kötid

Då antar jag att du inte ser detta inlägg, men jag väljer att svara ändå.

Jag beklagar om det skapade irritation, men jag försökte åtminstone styra tillbaka tråden till ämnet :slightly_smiling_face:

Visst fiinns det äldre än 40 år i kö. 2020 fanns det bla. Finns också en uppsjö äldre än 37,6 år. Men visst är det så att flertalet ligger från 84/85 fram till 1999 och ibland in på 2000-talet. Hyrorna ökar också med årtalen, generellt.
Söker man en bostad i innerstan kan man se årtal på de som redan ansökt på lägenheten. De ligger ofta på låga 80-tal. Åldern på den personen blir, om årtalet är 83, 40 år. Och eftersom man måste vara 18 år för att ställa sig i kön, är personen minst 58 år, men troligen äldre.

Det s

Javisst, jag pratar om förmedlade lägenheter, inte köande