Jag flyttade till Sverige för tre år sedan och bor i en hyreslägenhet (65m2, Örebro). Hyran är 4000kr per månad inklusive vatten och värme, bostadsföretag står för reparationer om något går sönder etc. När jag tittar på lägenheter till salu är avgiften enbart ungefär densamma som jag betalar i hyra. Så det verkar inte vara fördelaktigt att köpa en lägenhet istället för att hyra här, vad saknar jag?
Allmänt är det väl pga möjligheten att välja boende och känslan av att kunna investera i något som är ditt.
Jag har länkat denna i en annan tråd också, men är kanske mer intressant ur ditt perspektiv Expert: ”Bostadsmarknaden i Sverige är en kaotisk röra”
Ingenting. Du har förstått hur saker och ting är på det stora hela. En bostad köps primärt för att bo och leva i, eller ha som bas att utgå ifrån. Nu något år efter att bostadspriserna har toppat är relationen hyreslägenhet och bostadsrättslägenhet mer jämna än tidigare. Under hela 00- och 10-talet har det annars varit (mycket) mer fördelaktigt att äga sitt boende. Det har nu upphört. Trivs du med ditt boende - bo kvar!
Du har haft tur! I samtliga Top10 städer i Sverige räcker generellt inte 3 års köande för att få en billig tvåa (ens med dåligt geografiskt läge).
Ja, jag hade väldigt tur med det. Eftersom jag flyttade från utlandet för att arbeta hos en offentlig arbetsgivare behövde jag inte köa och fick plats inom några månader. Men jag antar för svenskar att det inte är ett sådant problem att komma längst fram i kön, om de inte flyttar städer.
Ja jag är glad, tack ![]()
I mitt förra land brukar det vara bättre ekonomiskt sett att köpa än hyra om man har råd. Här verkar kombinationen av billigare hyra och säker hyresrätt göra det motsatta, så som jag förstår det nu så var det inte fallet här tidigare heller.
Vi flyttade också från utlandet. Vi hade båda meddelat våra arbetsgivare att vi skulle flytta till Sverige. Först efteråt blev vi påminda om att man behöver stå i kö i flera år för att få tag på en hyresrätt. Vi är vana vid budgivning även för hyresrätter och då går det snabbt. Med tanke på att vi inte hade någon kreditvärdighet i Sverige var det dessutom uteslutet att köpa.
Vi fick tipset av en bekant som är mäklare att kolla in Blocket Bostad. Det finns många svenska hyresvärdar som själva vill bestämma vilka hyresgäster de vill ha och därav kringgår kösystemet. Hittade en fin 4:a i ett bra område. Pappa gick på visning och jag ringde för att bekanta mig med hyresvärdarna. Vips så hade man en bostad.
Sverige är inte direkt lätt när det kommer till bostäder. Det är precis som nämns i artikeln som @Unsmooth8340 länkade till. Vi har två system, ett som baseras på fri marknad. Det andra är reglerat. Gärna ska man ha stått i kö i flera år för att få chans till boende. Inte så lätt om man byter kommun eller flyttar till vårt land.
Vi kikar på bostäder då och då men med 75-85% belåning så blir det ofta mer bara i räntekostnader än vad vi idag betalar i hyra. Tar lite emot att flytta ut.
Väldigt intressant, tack!
Och du är säker på att du bor i en HR, och inte hos en privat värd?
Har själv åtnjutit privilegiet av det sistnämnda, långt ifrån verkligheten om en arbetsgivare är inblandad…
Ja, jag hyr av ÖBO (kommunalt bostadsföretag i Örebro kommun). Arbetsgivaren ordnade bara “köhoppet” och har ingen inblandning i själva uthyrningen.
Den stora skillnaden är mest att här äger du inte din lägenhet om du bor i en bostadsrättsförening. Du äger rätten att bo i den, men det är föreningen som äger lägenheten och bestämmer vad du får göra eller inte. Utomlands äger man verkligen lägenheten eller huset man betalat för, vilket gör att man har större frihet att anpassa och göra den till sin mer än vad man kan här.
Hyreslägenhet å andra sidan är jättebra, jättetrygg och nu för tiden billigare än motsvarande lägenhet som bostadsrätt. Har du förstahandskontrakt behöver du inte tänka på ditt boende.
Till att börja med verkar du haft tur.
Vidare är det på det viset att man i allmänhet köper sina grannar, inte bara boendet i sig.
Det här är inte unikt. Jag har också, en gång i världen, fått en billig hyresrätt hos allmännyttan när jag fick jobb i kommunen.
Gissar bo att du ej bor i stockholm iom din hyra samt din kötid.
Önskar vi hade liknande lättillgängliga lägenheter i stockholm med den hyran ![]()
Tycker inte att du saknar något, det du beskriver är väl lite av en utopi för många (billigt boende som man är nöjd med). Som du säger, din hyra täcker knappt avgiften i många andra lägenheter - lägg därtill ränta & amortering på lån.
Det enda som saknas är väl kanske läge, att själv kunna (till en viss del) välja vart man vill bo. Men jag ser inga som helt problem med din situation i att hyra en så pass billig hyresrätt, väl använda pengar i mitt tycke.
Problemet som jag uppfattar det, och detta är endast min egna uppfattning utan några som helst konkreta belägg, är att många förknippar bostadsrätt eller ägt boende med status. I mångt och mycket tycker jag att man nästan ser ned på folk som bor i hyresrätt.
Det är något lite negativt förknippat med hyresrätt.
Det verkar dock som att du hittat rätt, ser absolut inga fel utan stort grattis till ett väldigt bra boende & boendeform.
Mvh,
Det är ju inte jättekonstigt eftersom de flesta som lever under etablerade förhållanden med vettiga jobb söker sig till bostadsområden där det absolut är lättare att hitta det ”perfekta” boendet om man köper det. Inte genom att köa in i allmännyttans eller en privat värds system.
Låter extremt billigt,
Inte ens studentlägenheter ligger så lågt.
Är du inneboende, lantlig standard? Om jag får fråga.
Man får vad man betalar för ibland…
Hyresmarknaden är trasig i Sverige. Jag hade gärna hyrt en lägenhet i eller runt Stockholm men det finns inga förstahandskontrakt… Lång pendling eller riskera flytta pga dåligt andrahandskontrakt var inte ett alternativ så köpte en bostadsrätt enbart av denna anledning.
Aa ingen ide för dig i det läget.
Men för andra som inte har köpoäng eller möjlighet att få tag i så prisvärda hyres så kan det vara värt att köpa.
Jag har sökt nästan varje dag i över 2 år men inte fått tag i något billigare än nästan 10k för en etta. För mig hade jag sparat pengar på att köpa en lgh inkl månadsavgift, amortering och ränta.
Jag köpte nyligen en lägenhet tillsammans med frugan, flyttade in i december 2022 i en nyproducerad. Visst, boendekostnaderna har blivit bra mycket högre då vi betalade ca 6300 för en hyres tidigare med stor uteplats och bra läge men kände det att efter att ha bott närmare 13 år i en hyresrätt där pengarna gått rakt ner i en VD ficka så fick det räcka.
Mycket nöjd över köpet och ångrar det inte en sekund.