Själv valde jag att köpa hus så fort jag kunde, när jag var 24 för att vara exakt. Det går kanske inte att göra så i Stockholm, men kanske Örebro. 10 år senare var kåken betald. Jag har mentalt svårt för att betala en miljon på 10 år i hyra till någon annan.
Det jag försöker säga: är man normalhändig och har möjlighet med avstånd till jobb och inte bor i en allt för stor stad etc så är det ju enormt ekonomiskt fördelaktigt att inte ha någon typ av lägenhet.
Det finns billiga hus om man är beredd att ta på sig handskarna. Min första kåk kostade 150k. Jag la ett år och 200k på det så var det i riktigt bra skick. Det hade nog i många fall gått att göra för halva priset.
Att köpa hus är i min värld klart vettigt. Det behöver inte vara för sådana regelrätta fyndpriser heller. Man kan göra en ekonomiskt bra affär på olika prisnivåer.
Haha ja, vilken jämförelse… hur mycket pengar får du tillbaks vid en försäljning gentemot en hyresrätt? Var inte många kronor jag fick tillbaka efter 13 år i hyres trots att jag betalt runt 800 000 i hyra under denna tiden…
Beroende på hur länge du ska jobba/bo i Sverige: om det är permanent, då skulle jag köpa bostad och " betala till mig själv". Fastighetsaffärer är, trots alla omständigheter, bästa investering man kan göra långsiktigt. Men om man inte vill ha den typen av engagemang, då passar kanske hyresrätt bättre.
Vi bor i Sthm , har två bostadsrätter, belånade 35% på huvudboende, 65% på andra lägenheten…två barn i 20-ålder…att få hyrresrätt för dem är mission impossible…
Som du noterar är det helt olika verkligheter beroende på var du bor här i landet. Stockholm är sin egen speciella bubbla, sedan finns det mindre inslag av det i de andra större 10 städerna i fallande ordning invånarmässigt. Resten av landet förutom Skellefteå med omnejd är helt annorlunda när det kommer till bostadsmarknaden. Du har ett grymt kontrakt idag .
Hyreslägenheter brukar oftast finnas i sämre områden med mycket socialbidrag, gäng och annat dregg.
Du har inte möjligheter att renovera i en hyreslägenhet, utan det görs av hyresvärden och sker då på samma sätt i alla lägenheter om inget akut problem uppstått. Väldigt begränsat med hur och var du får borra, i värsta fall kan du bli återbetalningsskyldig.
Äger du din lägenhet kan du renovera badrum, kök etc som du vill ha det. Du har även möjlighet att slå ut eller sätta upp väggar för att påverka antal rum.
Sen har historiskt priserna stigit så en investering i en bostad har lönat sig vid försäljning. Vissa områden kan lägenheter stigit 1-2 miljoner eller till och med mer. Ekonomiskt så betalar du ju av ditt lån och det blir hela tiden billigare, hyresrätt så slänger du bara pengar i sjön.
Att du endast har 4000 i hyra låter unikt och väldigt bra. Senast jag hyrde förstahand i Stockholm (8 år sedan) så betalade jag 10000 för en tvåa, vi hade senare hälften i avgift för en bostadsrätt 3a.
Rent krasst brukar man få betala mer om lägenheten ligger i ett attraktivt område, är nybyggt eller renoverat.
Om man struntar i standard och vart man bor är det inte omöjligt i mindre städer skulle jag tro.
På min ort är det för tillfället protester när det kommunalägda fastighetsbolaget kraftigt vill höja hyrorna i miljonprogramsområdena pga stor renoveringsskuld, sanering pcb mm.
Intäkterna räcker helt enkelt inte för att drifta allt och dom nybyggda bostäderna går inte att höja hyrorna mer för. Dom ligger redan högt typ en femma kostar ca16000:-/mån en trea nästan 10000:-/mån.
Vissa områden har helt enkelt sålts av, men renoveringsskulden består ju trots allt.
Numer har kommunala fastighetsbolaget ett krav att visa positiva resultat till sina ägare. (Vi skattebetalare) vilket i sin tur med största sannolikhet kommer att gräva hål i plånboken hos hyresgästerna på sikt.
Det finns många fördelar med att bo i hyreslägenhet istället för bostadsrätt. Här är några potentiella fördelar. Jag är fullt medveten om att alla dessa punkter inte gäller i alla lägen, men ibland kan det vara så.
Man får lediga helger utan trädgårdsskötsel, underhåll och reparationer.
Man får tillgång till gemensamma utrymmen och bekvämligheter.
Man slipper insats och handpenning.
Det är enklare och billigare att flytta med kort varsel.
Försäkringen blir billigare.
Man slipper betala uppvärmningen själv.
Det blir mindre dramatik med grannarna.
Klimatavtrycket är mindre.
Om man har pengarna på börsen och inte låsta i en bostadsrätt så tar men en lägre finansiell risk med bättre riskspridning och högre likviditet. Avkastningen på börsen kan också vara bättre än värdetillväxten minus omkostnader för bostadsrätten. Det finns ingen naturlag som säger att bostadsrätter alltid är en bra investering.
Det är på inget sätt en självklarhet att en bostadsrätt alltid är det rätta valet även om banken säger ja.
Det där är kategoriskt fel. ÖBO (Örebro kommuns bostadsbolag) har exempelvis hyresfastigheter på deras paradgata mitt inne i centrum. Eftersom huset är lite äldre är hyran där avsevärt lägre än i utkantsområden.
Kolla utanför Stockholm. Det finns en hel värld där utanför.
Exakt, tråkigt att behöva betala pengar rakt ner i fickan på en VD för bostadsbolag via sin hyra. Bättre att dessa pengar går via räntekostnader till en VD-ficka för bank…
För många människor i Sverige är boendet den primära förmögenheten. Man har kunnat tjäna pengar genom prisökningen, och det är här man normalt sparar/amorterar mest (bortsett från den lilla del människor som har ett ordentligt aktivt sparande).
Om tiden med stora prisökningar är över kan ingen veta, och det finns definitivt bättre sätt att spara än att betala av ett lån. Så fortsätt du hyra! Du verkar ju hittat ett riktigt billigt boende, trivs du där är det bara säga grattis! Men, se till att bygga upp en förmögenhet på annat sätt på sikt. Se till att lägga en del av pengarna du sparar på att bo där i ett långsiktigt sparande.
Om hyran är lägre är också standarden lägre enligt bruksvärdesmodellen. Ska man försöka jämföra hyrt mot ägt boende måste alternativen vara så likvärdiga som möjligt.
Det stora problemet jag ser med hyresrätt, om jag ska knyta an till TS, och om vi förutsätter att man har råd att köpa, det är det långa perspektivet. I hyresrätten “bygger” du ingenting. Hela din hyra försvinner varje månad, hyran stiger varje år, och en vacker dag stiger den vädligt mycketnär värden bestämmer sig för att göra ett stambyte. Du har i praktiken också vädligt lite inflytande i din boendemiljö, vilket naturligtvis är individuellt om det är ett problem eller inte.
I ett ägt boende däremot förvaltar du själv till tillgång. Avgiften i en brf är ren självkostnad, ingen vinst till hyresvärden, och kan ofta ligga still många år i en välskött förening. Alla investeringar som görs kommer dig själv och dina grannar till godo. Solceller t.ex. som kan sänka driftskostnader (handen upp alla som fått sänkt hyra av att hyresvärden satt upp solceller på taket). Laddstolpar som ökar värdet på lägenheten eller ditt hus för den delen.
Sen att den här diskussionen verkar uppkomma är att särskilt senaste året har varit diametralt annorlunda i dynamiken mellan hyrt och ägt boende än vad vi har vant oss vid de senaste decennierna. Och där går också åsikterna isär om det vi ha sett innebär ett paradigmskifte eller inte.
Exempel i Stockholm. För en småbarnsfamilj med ett barn somm vill ha en 3a, så finns det då har vi tre alternativ:
Köpa en bostadsrätt utanför stan, ca 4MKR. Full belåning 85% och vid ett ränteläge på säg 4% så blir kostnaden:
Ränta 136K - 40K = 95K
Avgift ca 50K
och amorteringen: 68K
Totala utgifter per månad ca 18K varav kostnaden är då (11.5K)
Fördel = fritt val, billigare än andrahandskontrakt
Nackdel = hög utgift per månad, en risk
Hyra likgiltig lägenhet utanför stan i andrahand, då blir kostnaden minst 18-22K
Fördel = fritt val, bra om man inte vågar köpa
Nackdel = hög utgift per månad
Få förstahandskontrakt utanför stan, med en kostnad på ca 7K. Dock så har du så har du knappt valmöjligheter vart det dyker upp chans samt så får man en kass plats om man har stått i kön sedan 2010. (Medan andra sökande har sedan 2004-2005)
Fördel = låga utgifter, ingen risk
Nackdel = behövs kötid ca 15-20 år för någorlunda utanför stan
I min förening så har vi studentrum i källarplan som kostar 6000 kr/mån att hyra, utan eget kök eller badrum. Och då pratar vi inte ens om Stockholm eller ett speciellt centralt läge. Alla rum är för närvarande uthyrda.
Kan man hyra 65 kvm för 4000 kr någonstans man kan tänka sig att bo så ska man absolut inte köpa, rena vinstlotten man dragit.
Det var lite med glimten i ögat på ditt inlägg, men i det stora hela - JA, jag tycker den jämförelsen är bra. Eller kan du utveckla vad som haltar i den jämförelsen? Är genuint intresserad.
Utan att för den delen blanda in spekulationer så som ev. värdestegring av BR.