Hej Eligun
Jag har suttit i styrelsen för min bostadsrättsförening i cirka 10 år nu. Föreningen är belägen i centrala Malmö och disponerar över 60 lägenheter. Det du beskriver tycks bli allt vanligare, tyvärr.
Låt oss ta det från början.
En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som syftar till att upplåta bostäder, mot avgift, till föreningens medlemmar. “Verksamheten” syftar till att medlemmarna ska bo till en så låg kostnad som möjligt samt att värdeökningen på bostäderna ska stiga mer än likvärdiga lägenheter.
Vad beträffar då andrahandsuthyrning.
7 kap. 10 § bostadsrättslagen:
En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till någon annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Detta gäller även i de fall som avses i 6 § andra stycket.
Samtycke behövs dock inte
- om en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning eller tvångsförsäljning enligt 8 kap. av en juridisk person som hade panträtt i bostadsrätten och som inte har antagits till medlem i föreningen, eller
- om lägenheten är avsedd för permanentboende och bostadsrätten till lägenheten innehas av en kommun eller en region.
7 kap. 11 § bostadsrättslagen:
Vägrar styrelsen att ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd ska lämnas, om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet ska begränsas till viss tid.
Vi upplever det som allt vanligare att vi får in personer i föreningen som endast ämnar att hyra ut lägenheten. Oftast är det så att vederbörande inte ens flyttar in i lägenheten utan väntar ett par månader för att därefter kontakta styrelsen och be om godkännande för att få hyra ut i andra hand.
Detta har vi i vår föreningen valt att motsätta oss fullständigt. Jag ska inte fördjupa mig vidare men för att nämna två exempel så valde en medlem att ändock hyra ut lägenheten. Det slutade i en sk förverkandetvist i hyresnämnden längre fram där medlemmen frivilligt gick med på att sälja lägenheten senast ett visst datum.
I ett annat fall ansökte medlemmen om tillstånd hos hyresnämnden. Där gick hen bet och hyresnämnden ogillade hens yrkande.
Nu senast hade vi en medlem som tvingades sälja med brakförlust just pga att hen inte fick styrelsens godkännande och inte hade råd med lägenhetens avgift.
Så mitt svar är att ja, hittar du en styrelse som går med på detta kan det vara en god idé. De är dock sällsynta. Min erfarenhet är att detta är högst ouppskattat bland bostadsrättsföreningar. Jag personligen skulle aldrig drömma om det. Mest för att hyresgäster tenderar att ställa till enorma besvär för såväl hyresvärden och bostadsrättsföreningen. Och ja, du står helt ansvarig för allt hyresgästen ställer till med, vattenskador och allt vad det kan vara.
Lycka till!