Går med tankarna att köpa en BR, typ Västervik, Oxelösund eller liknande för att hyra ut.
Vad tror ni att man kan hyra ut 2 rummare för? Värt mödan?
Går med tankarna att köpa en BR, typ Västervik, Oxelösund eller liknande för att hyra ut.
Vad tror ni att man kan hyra ut 2 rummare för? Värt mödan?
Finns många tidigare trådar om samma ämne. En utmaning är att hitta en Brf som tillåter fri andrahandsuthyrning.
Tillåter bostadsrättslagen fri andrahandsuthyrning?
Om det är tillåtet - Vilka typer av bostadsrättsföreningar tillåter fri andrahandsuthyrning.
Att en BRF på en ”turistort” skulle tillåta fri andrahandsuthyrning kan du totalglömma. Om det ändå finns sådana BRF:er så skulle jag gissa att de är belägna på platser där uthyrning inte är särskilt lönsam.
Hej! Som andra skriver, kolla upp med föreningen om andrahandsuthyrning innan du köper något.
En kort historia som jag har varit med om.
Jag och min sambo sålde en lägenhet för några år sedan till en kille som ville tjäna pengar på uthyrning (inget han nämde till oss), problemet var att vår förening tog en avgift samt att man bara fick hyra ut i kortare perioder.
Vi hörde av grannar i föreningen att det hade flyttat in en familj i lägenheten ändå, men det verkade inte bli så långvarigt.
Efter detta så blev vi kontaktad av mäklaren med frågan om köparen fick använda samma annons på lägenheten (bilder, text osv) för killen ville sälja den.
Vi svarade nej, lägenheten kom ut till försäljning och den såldes med 20% förlust.
Sjävklart tittar man upp innan köp om det är OK att hyra ut.
Hade tidigare en BR i ett helt OK villaområde/ ort i Stockholm. (Segeltorp).
Kontaktade föreningen och dess ordförande för att få info om det var OK att hyra ut i andra hand.
Svar … ”Du gör fan du vill med din lägenhet, vi säger inget”… Nu var ju han rätt skön snubbe dock. Hyrde ut den i några år innan det var dags o sälja.
Tänkte att man kanske ändå skall gå in igen… men framtiden är oviss.
Får se. Många tankar.
Låter som ett osannolikt uttalande från en ordförande, denna typ av frågor är ofta reglerade i föreningens stadgar.
Varför skall jag ljuga?
Ett danskt par hyrde den i 3 år.
Även om det just nu finns en ordförande som säger så eller en förening som normalt tillåter det så kan ju sådant ändras. Jag hade inte satt mig i den sitsen med en så stor investering.
Men… håll oss gärna uppdaterade. Det är ju intressant!
Det är kanske så, att är det fråga om en enda uthyrning, låter man “nåd gå före rätt”. Jag är helt övertygad om att blir det många uthyrningsr i området lär man tämligen kvickt ompröva sin policy.
Vanligt är att brf ger tillstånd i 1 + 1 år. Därefter kan hyresgästen klaga hos Hyresnämnden, men den ger oftast samma besked som brf. Undantag är särskilda skäl, såsom studier på annan ort eller utlandstjänstgöring i statlig tjänst.
Bostadsrätter ska inte vara en kassako. Om du hyr ut i andra hand utan tillstånd, kan föreningen tvinga dig att sälja lägenheten.
I värsta fall,
hyr ut i två år och sedan sälja av. Vem vet, marknaden kanske stiger inom två år och därmed gått plus.
Inte så dåligt heller.
Dåligt att br inte kan anses vara en kassako, only in Sweden. Haha
Kanske ja…
Bra om du frågar mig. Bostadsmarknaden i t ex England är ju helt galen.
Själv tycker jag det är bra. Högst sannolikt skulle lokalbefolkningen i AirBnB -täta städer som Barcelona och Lissabon uppskatta samma tröghet
Allt ska regleras… fin frihet!
Att en sak är “förbjuden” när den görs i viss form får nog ses som en rimlig begränsning , detta då fördelarna bedöms överstiga problemen som annars uppstår.
Finns ju inget förbud mot att köpa ett hyreshus och göra det du vill, en stuga eller annan fastighet går också bra.
En BRF ska behandla alla lika och kan inte fungera om alla bara vill köpa och hyra ut, och någon gränsdragning kan inte göras, Ni var först och får ok, ni kan inte är inte möjligt
[quote=“Magao_Dragao, post:12, topic:58478”]
Dåligt att br inte kan anses vara en kassako, only in Sweden.
[/quote] Tycker som de flesta andra här också att det är bra att sådant inte tillåts. För de som bor i huset är det definitivt en försämring att ha en massa personer som hyr i andra hand.
Jag förstår inte riktigt vilka BRF vissa på forumet har att göra med. Känner flera som har bostadsrätter som i åratal har hyrt ut den år efter år. Vissa har haft sin BRF i över 10 år utan att ens bott 1 månad i den.
Så min bild är att det finns en hel del BRF som accepterar långvariga andrahandsuthyrning, i alla fall många som jag har som vänner i olika delar av landet. Sedan är det självklart att det är inget som marknadsförs.
Du får väl köpa en ägarlägenhet i så fall.
Att köpa en bostadsrätt innebär INTE att man äger sin lägenhet. Det gör föreningen. Man äger endast rätten att bo i den. Helt naturligt att ägaren, bostadrättsföreningen då vill ha ett ord med i laget om den skall hyras ut.
Att en enskild ordförande kan tycka så är förstås möjligt. Särskilt längre tillbaka var typ Airbnb en mer begränsad företeelse och då kunde man ju välja att rycka på axlarna åt den.
Ordföranden sitter nu inte för evigt. Nu när det blivit helt uppenbart att Airbnb är ett allvarligt hot mot en fungerande normal bostadsmarknad lär toleransen generellt vara lägre.