Varför tillåter så få brfer korttidsuthyrning

Har märkt att de allra flesta bostadsrättsföreningar inte tillåter uthyrning generellt. Blir man centralt nära turiststråk finns det ju möjligheter för att tjäna in en del pengar medan man är bortrest på helger eller under semestern.

Vad är det egentligen som är negativt för föreningen? Och skulle det inte gå att kompensera föreningen med att de får in en del av summan? Till exempel skulle man kunna ha 20 % ska gå till föreningskassan.

Hur ser det ut för er andra, är det någon som kan hyra ut sina lägenheter kortsiktigt (dvs. AirBnb)?

1 gillning

Generellt är bostadsrättsföreningar inte skapta för att hantera uthyrning. Helt enkelt så att man vill ha de som äger borätten faktiskt boende i lägenheterna. Så de engagerar sig och driver själva föreningen.

Risken blir ju annars att många borätter ägs av folk som i sin tur äger flera borätter och därmed inte har tid/ork att engagera sig i alla föreningarna.

Bostadsrättsföreningar är en gammal konstruktion för att möjligöra ägande av lägenheter enklare. Både p.g.a. fastigheter förr inte kunde vara avdelade på höjd och för att en bredare befolkning skulle ha råd att äga boendet.

4 gillningar

Tack för svar.

Jag förstår att det inte var tanken och ser heller inte att man ska köpa för att enbart hyra ut och inte själv bo där. Men viss uthyrning skulle ju både boende och förening kunna tjäna på.

Finns det juridiska hinder för att kunna möjliggöra uthyrning i lagen då?

1 gillning

det blir ju en slags orättvisa i det. Många utgifter är ju gemensamma. Om där då bor ett gäng som bara kan flytta ut om hyran går upp för att man låter vattnet stå på i all evighet, slösar på el, strunta i att vårda gemensamma utrymmen och de andra som bor där ska ta notan så blir det ju orättvist. Det kan också bli stora störningar om man hyr ut till ex turister. De är kanske uppe och festar, för oväsen, knackar på hos grannar och ställer frågor om det ena och andra.

I sig, inte vad jag vet. Men lagen ger inte heller de som äger en bostadsrätt, rätten att hyra ut.

Om du vill förändra hur det ser ut i din förening, för all del. Men jag tror det kan vara väldigt svårt.

Jag vet inte heller om det är okej för en bostadsrättsförening att ta en del av intäkterna från uthyrning. Både av skattetekniska skäl (bostadsrättsföreningar är en speciell form av ekonomisk förening) och att det kan eventuellt finnas tveksamheter kring nån form av likabehandling av bostadsrättsinnehavarna.

I bästa fall innebär det att okända människor springer in och ut, använder faciliteter som tvättstuga mm. Gäster tenderar inte att bry sig lika mycket som de som äger fastigheten.

I andra fall blir det mycket party party där grannar störs av folk som är på semester på orten. Grannar som man sedan får försöka hantera.

I värsta fall används lägenheten som bordell eller annan kriminell verksamhet. Tyvärr händer det också.

Men visst, AirBNB är ett nytt fenomen så kanske en del föreningar kan tänka sig att skriva in nya regler mot en ersättning. Gissningsvis mer än 20% skulle jag tro :slight_smile:

Som tidigare styrelsemedlem i ett par större HSB-föreningar skulle jag påstå att korttidsuthyrning begränsas av de flesta föreningars stadgar. Ta tex HSB normalstadgar, vilka ligger till grund för flera föreningar, ” Bostadsrättsföreningen har till ändamål att i bostadsrättsföreningens hus upplåta bostadslägenheter för permanent boende och lokaler åt medlemmarna till nyttjande utan tidsbegränsning och därmed främja medlemmarnas ekonomiska intressen

Nyckelbegreppet i mening är ”permanent boende” vilket enligt min erfarenhet tolkas av styrelse som att syftet med föreningen står i strid med möjligheten till korttidsuthyrning varför detta inte brukar tillåtas. Givetvis går det att förändra stadgar men det är en längre process.

Som nuvarande styrelsemedlem i min förening skulle jag säga att jag ser för mycket nersida i det för att det alls skall vara intressant. Visst, det kan generera pengar till en viss del men jag och många med mig är mer intresserade av att bo bra med grannar som visar hänsyn än att bo på någon form av helghotell. Dessa pengar skulle aldrig kompensera för den ökade mängden störningar och liknande som skulle komma med detta, i alla fall inte för mig.

Min gissning är att få BRFer tillåter det för att få medlemmar faktiskt skulle vilja det. De flesta ser problemen och tycker inte att det väger upp de få positiva saker som finns. Till det skall man lägga att de flesta som skulle tycka det var bra är (gissar jag) yngre som tenderar att resa mer, flytta mer och komma på färre stämmor och de som tycker de är dåligt är äldre och barnfamiljer som bor kvar och kommer på stämmor. Beslut fattas av de som dyker upp, därför är det också regler för när det skall vara tyst men inga regler för hur många barnvagnar man får ha.

2 gillningar

Men denna förfördelning borde väl kunna kännas okej för de andra boende om den också innebar tillräckligt mycket klirr i kassan? Själv skulle jag vara villig att stå ut med rätt mycket så länge min hyra blev sänkt tillräckligt mycket :sunglasses:

Om den känns okej eller inte spelar mindre roll om det inte är juridiskt acceptabelt. Bostadsrättsföreningar är ekonomiska föreningar med massa juridiska fördelar om de uppfyller alla krav.

T.ex. paragraf 14 sista stycket bostadsrättslagen:

Avgiften för andrahandsupplåtelse får för en lägenhet årligen motsvara högst tio procent av prisbasbeloppet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken. Om en lägenhet upplåts under en del av ett år, beräknas den högsta tillåtna avgiften efter det antal kalendermånader som lägenheten är upplåten.
Lag (2014:336) .

Så högsta avgift för andrahandsupplåtelse som föreningen ens får ta ut stannar på 10% av ett prisbasbelopp per år.

Finnas massa lagar och regler kring just bostadsrättsföreningar och vad de inte får göra.

Må så vara. Jag svarade endast på delen av ditt argument där du sa:

Men du kanske tänkte på detta ur någon form av juridisk synvinkel också?

Svar: Ja precis! 20 tecken

Tack för bra svar. Bra synpunkter, märker ju att det finns en del negativt med det.

Att det till och med inte skulle få göras juridiskt stoppar ju definitivt denna idé. Och som ni säger är det nog svårt att få igenom, speciellt då många inte närvarar vid stämmorna.

Skulle väl få göra någon räd i trapphuset för att få med mig folk på tåget :sweat_smile:

Jag har själv hyrt ut både rum i mitt hus och hela huset via Airbnb. Jag har då noterat att mängden avvikelser varit ganska stor. Med avvikelser menar jag att gäster haft avvikande beteenden, konstiga förväntningar etc. Detta är kopplat mycket till att Airbnb är en ny företeelse där många inte riktigt förstått hur det är tänkt att fungera.
En kompis hyrde ut sin lägenhet när han var utomlands en period. Han fick ett samtal från polisen om att det öppnat en bordell i hans lägenhet.

Det är möjligt att tillåta en begränsad uthyrning via Airbnb, i första hand under sommarsemestern. Det är något som görs i en del BRF redan idag.

Jag tror att de främsta hindren mot uthyrning är att:

1. Det finns en juridiskt styrd “tradition” att vara restriktiv med uthyrningar.
  2. HSB och andra centrala aktörer rekommenderar föreningarna att inte tillåta uthyrningar.
  3. Föreningarna styrs ofta av äldre personer som inte förstår vad Airbnb är för något.
    De har samma inställning till Airbnb som Sievert Öholm har till hårdrock.
  4. Det finns en hel del negativa erfarenheter kopplade till uthyrning.

Den lägenhet jag tidigare ägde hade varit föremål för av Riksbyggen godkänd andrahandsuthyrning under nästan ett och ett halvt år, när ägaren flyttade från stan och väntade bättre läge att sälja.

• De tillfälligt boende tapetserade delvis om lägenheten utan lov. (Alla älskar väl tegeltapeter?)
  • De tillfälligt boende drog om viss el. Jag hittade bland annat taskig skarv med sockerbit rakt över blandaren i köket.
  • De tillfälligt boende tyckte att kvällar, nätter och extremt tidiga helgmorgnar var mest lämpliga för slagborrning när de skulle sätta upp hyllor och tavlor.
  • De tillfälligt boende slängde sina soppåsar i “glasspapperstunnan” direkt utanför dörren istället för att gå tio meter till sopinsamlingen.

I övrigt hade det inte varit något festande på grund av småbarnsfamilj, så Riksbyggen räknade detta som ett gott exempel i experimentet tillåta andrahandsuthyrning. De fruktansvärt dåligt uppsatta och hemskt fula tegeltapeterna renderade i att jag kunde pruta rejält på priset vid lägenhetsaffären. Ägaren hade meddelats att han inte skulle få hyra ut på nytt i andra hand så han var nödgad att ta budet eller stå vidare med amortering till dess han accepterade ett bud. Jag köpte för 250k. renoverade kök, tapetserade/målade om och drog om all el för 100k. Sex år senare sålde jag för 650k.

1 gillning

Jag var tidigare ledamot i styrelsen i min brf och kan vittna om vår inställning till korttidsuthyrning. Den har väldigt lite att göra med att vi skulle vara “traditionella”, “äldre och inte förstå vad Airbnb är” eller på något annat sätt framstegsfientliga. Det handlade helt enkelt om att korttidsuthyrning medförde omfattande problem och vansinnigt höga kostnader för rengöring av allmänna utrymmen och sophämtning.

Min förening är belägen i ett område som (före pandemin) var mycket populärt bland turister. Min erfarenhet är att personer som hyr ett rum en kortare tid beter sig som man oftast gör på hotell: man kommer och går (och väsnas) på tider när andra vill sova eller jobbar, man bryr sig mindre om att vårda både lägenhet och allmänna utrymmen än vad fastboende gör och man skiter i stor utsträckning i sopsortering. Innan vi satte stopp för all form av korttidsuthyrning sköt våra kostnader för städning och sophantering i höjden och den allmänna boendemiljön blev rätt otrevlig. Sen finns det ju även skräckhistorier från andra föreningar om lägenheter som hyrts ut som bordeller där människor utsätts för trafficking utan att man kunnat göra något åt saken.

Som jag ser det går korttidsuthyrning och Airbnb stick i stäv med själva syftet med en brf, vilket är att äga och driva en bostadsfastighet. Syftet är inte att bedriva hotellverksamhet eller att ens gå med vinst.

4 gillningar