Roligt / spännande att du vill börja med fastigheter.
Precis som fler säger att låna pengar till AB brukar ofta vara lite dyrare än om du lånar privat. Men allt går.
Vi fick ett dåligt råd, eller om vi inte förstod, när vi började med fastigheter. Att vi skulle börja privat och sedan var det bara att flytta över till ett AB sen om vi ville.
Glada köpte vi första fastigheten med 4 lägenheter i liten ort. Fick börja med att byta ett kök som var misskött. Och vi lånade till allt så köket fick vi lägga ut privat tills vi kunde plocka tillbaka pengarna.
Sen blev det en fastighet till efter ett år, med 4 lägenheter men med mycket renoverings behov. En etta blev totalt renoverad. Slutsumman var ungefär 250.000, badrum, kök mm. Men, den fastigheten var prissatt just efter skicket så det fanns utrymme.
Efter renoveringen och uppmålning av de andra lägenheterna kunde vi höja hyrorna och hyra ut alla. Efter ett år till kom det ut en till fastighet med 4 lägenheter. Till den fick vi faktiskt låna upp till handpenning på fastigheten vi hade renoverat.
Vi fick alltså låna 75% på fastighet nr tre samt 25% på fastighet nr 2, det utrymme tyckte banken fanns efter våra ansträngningar.
Sen blev det en fastighet nr 4 också, för banken sa inte nej till att låna ut men de sa att nu kommer vi se er som ett fastighetsbolag fast ni är privata. Ni ska inte göra ett AB ?
Jo tänkte vi, det var ju bara att göra ett AB sen sa alla i början…men de sa inte att AB måste köpa fastigheterna av oss privat, till dels 4.5% stämpelskatt och sen måste AB skaffa pengar på något vis och det till dyrare lån och vi lär borga mer privat på de lånen.
Så just nu kör vi som enskilda med fastigheterna. Betalar mer i skatt på vinsten än om vi varit ett AB men, våra vinster har i 6 år återinvesterats i fastigheterna pga renoveringsbehov samt underhåll. Det är nu efter 6 år vi börjar se att det blir mer pengar över än innan, det har alltid varit nollsummespel pga brandsläckning och förebyggande åtgärder på husen.
Jag startade dock ett AB som sysslar med fastighetsförvaltning och dit fakturerar jag lite pengar då och då för utförda tjänster. Rätt eller fel men istället för att skatta på resultatet som enskild så hamnar lite pengar i ett AB tills vidare.
För 1,5 år sedan renoverade jag en lägenhet med nytt kök och ytskikt pga rökande person. Som hade dött så det fanns inte direkt någon att kräva något på heller. Då lade jag 100 timmar den månaden på lägenheten, efter vanliga jobbet.
Två dagar innan jul, ringer det på natten från ett annat hus, att det rinner vatten i en källare. Vattenskada. Jippi.
Det är lite slitigt mellanåt med fastigheter och man vet aldrig med vad. Mycket sms från hyresgäster om div frågor allt mellan himmel och jordfräs eller att grannen tittat åt höger eller sagt si eller gjort så.
Dock har vi hittills valt att göra allting själva. Men jag ser också vad material har stigit i pris och allt är dyrt. Bara dyrt. Så idag känns det vettigare att köpa så fint skick som möjligt på fastigheter, om man inte kan offra extremt med tid själv. Eller att priset på fastigheten var extremt billigt.
Som det hyreshuset vi renoverat mest, fick vi köpa för 6-700k under marknadspris. Och är idag vårt hyreshus med avkastning på nästan 11%
Så nu när alla tok renoveringar mer eller mindre är färdiga på husen, kommer andra investeringar som fönster, bergvärmepump mm. Men som det ser ut nu, kommer vi om 15 år kunna gå ner i tid och plocka ut sido inkomster från fastigheterna eller så ska allting säljas så vi får loss en större klump och kan leva på fram till pension.
Så det finns många möjligheter med fastigheter, som du förmodligen insett, men det är kämpigt i början. Och man får lite ansvar dygnet runt som hyresvärd.
Det blev lite långt inlägg men det är ungefär vår resa med fastigheter i liten skala. Funderingen finns att köpa ett till hyreshus men det känns som det bara blir lån på lån på lån hela tiden. Banken får ruskigt betalt av oss kan jag säga 
Hoppas du fick något tips.