Hyra ut Attefallshus för att tjäna extra-pengar - värt att starta företag?

Hej,

Jag äger ett hus värderat till runt 4.8 milj vid inflytt och nu senast ett “statistiskt värde på 5.9 i våra system”. Lån på 3,3 ungefär.
Har köpt loss person så kör avbetalning dit runt 8k månad.
Har hög lön på 55k så det går bra med alla kostnader och så.

Jag skulle dock vilja få in mer pengar i månaden. :slight_smile: Funderade lite på attefallshus och ställa på gården och hyra ut. Skulle ju typ behövas blanco lån på 400k om det ens skulle vara möjligt för mig, tveksamt.

I alla fall funderar jag på ifall ni har några idéer eller erfarenheter av attefallshus och hur man kan göra. En tanke jag hade är att starta ett bolag (25k nu i startavgift) sedan köpa ett attefallshus på bolaget (dra av moms) sedan hyra ut via bolaget till privatpersoner som söker boende för marknadsmässig hyra men verkar vara väldigt krångligt och inte alls säkert fördelaktigt. Blir lite struligt vid ev försäljning av huset också verkar det som.

Någon som har koll?

Tänker ifall man tar lån på 400k, avbetalning på 6 år med 5 555 kr/månad i hyra för hyresgäst så betalar dem av lånet åt mig (kan säkert ta 6-7k/månad och täcka för uppvärmning osv) Förutsätter då att man har hyresgäst hela tiden. :slight_smile:

I vårt område så ligger månadshyran på attefallshus på 10k i månaden, dock så har jag landat på en högre uppsättningssumma, mer åt 550-700k med allt arbete inräknat.

Huruvida det är bättre att köra på firman eller inte får du räkna på, tänk bara på att du inte kan dra av de 30% som bolag, högre ränta på lånet samt inget rot.

Du kommer heller inte kunna dra av 40k (osäker på exakt siffra) per år när det kommer till intäkten.

De jag vet som gjort det har gjort det privat och det har varit en ok affär.

Glöm detta. På uthyrning av privatbostad utgår ingen moms. Analogt med detta kan ditt bolag inte dra moms för en investering i en privatbostad.
Om det hade kunnat gå att dra momsen hade du ändå fått problem när du skulle sälja huset. Då hade du tvingats lägga på moms på köpeskillingen. Hade en ej momsregistrerad privatperson velat köpa, så hade hen varit fullkomligt ointresserad av att betala moms, och du hade tvingats pruta.

Lägger du huset i ett AB tappar du alla förmåner som du har när du hyr ut privat.

Kolla gärna det här avsnittet:

Har du följdfrågor så ta kontakt med Jakob och Issa på MainHome som är med i avsnittet. Det är sjukt duktiga och har fått rätt mot Skatteverket ett par gånger. Hälsa gärna från mig.

Hej,

Jag har gjort detta och min rekommendation är att kör allt privat, då fördelarna är att du har mycket förmånliga skatteregler att hyra ut privat. Nu vet jag inte vart du bor i landet. Själv bor jag några mil utanför gbg och marknaden är god.

Har hyrt ut i snart 10 år och generellt kan man räkna med ca 5000 kr/person. Attefallshus uppskattar jag att man kan ta lite mer eftersom det är en fristående, jämfört ombyggt del av hus. I avsnittet “Bo gratis…” nämner de 5500 kr. Handlar oxå vilken hg. man vill ha. Jag har valt att ta ut så hög hyra som möjligt och mina hg. bor hos mig ca 1-4 år, vilket passar mig perfekt. jag vill inte ha längre hg. än så av olika anledningar som passar mig bra.

Dock under några år under ca 2016, när vi hade som mest invandring till Sverige, då fick jag ca 7500 kr/person. Eftersom jag inte vill och inte behöver tillämpa hyreslagen pga. det är endast fåtal lgh.

Precis som du skriver blir det krångligt att ha det i ett bolag. Dock finns det några extremt få anledningar att inte köra de privat, som nämns i avsnittet “bo gratis eller tjäna pengar på ditt boende”.

Det finns många bolag som erbjuder att ta hand om uthyrningen samt bygglov m.m. Man tappar en hel del på avkastningen, därför tycker jag att de bästa är att ta hand om allt själv. Dock arbetar jag själv i fastighetsbranschen, så lite partisk är jag.

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Tack för så många bra svar! :slight_smile:
Bra klipp där på YouTube.

Ska titta vidare på den kanalen :slight_smile:

1 gillning

Dum fråga, men måste du verkligen ta blanco-lån? Skulle det kanske gå att utöka villalånet istället?

Du kan ju även köra det som ”företag” ändå, exempelvis genom att låta alla inkomster och kostnader skötas vid en separat bank. Sätta upp ett konto för renoveringar etc… Regelbundet betala av på skulden ditt ”företag” har till ditt hushåll och kanske unna sig en utdelning en gång per år :wink:

Om man tycker det verkar kul leka fastighetsräv, vilket jag skulle gilla (om vi bodde som att vi kunde bygga ett Attefallshus) så skulle jag lägga upp det på ett sådant sätt.

Svaret på första frågan är ja. Finns det utrymme för att belåna villan så gör man ju det.
Apropå ditt tänkta upplägg. Du behöver inte byta bank. Alla “normala” banker har bankgiro, som behövs om du inte vill ha hyran direkt i handen.