Hej,
Jag äger ett hus värderat till runt 4.8 milj vid inflytt och nu senast ett “statistiskt värde på 5.9 i våra system”. Lån på 3,3 ungefär.
Har köpt loss person så kör avbetalning dit runt 8k månad.
Har hög lön på 55k så det går bra med alla kostnader och så.
Jag skulle dock vilja få in mer pengar i månaden. Funderade lite på attefallshus och ställa på gården och hyra ut. Skulle ju typ behövas blanco lån på 400k om det ens skulle vara möjligt för mig, tveksamt.
I alla fall funderar jag på ifall ni har några idéer eller erfarenheter av attefallshus och hur man kan göra. En tanke jag hade är att starta ett bolag (25k nu i startavgift) sedan köpa ett attefallshus på bolaget (dra av moms) sedan hyra ut via bolaget till privatpersoner som söker boende för marknadsmässig hyra men verkar vara väldigt krångligt och inte alls säkert fördelaktigt. Blir lite struligt vid ev försäljning av huset också verkar det som.
Någon som har koll?
Tänker ifall man tar lån på 400k, avbetalning på 6 år med 5 555 kr/månad i hyra för hyresgäst så betalar dem av lånet åt mig (kan säkert ta 6-7k/månad och täcka för uppvärmning osv) Förutsätter då att man har hyresgäst hela tiden.