Hej!
Jag skulle vilja bolla några tankar med er, som jag just nu går och funderar på, mest för mig själv och jag är osäker på om det gör mig klokare. Tar gärna emot er feedback och era tankar.
Bakgrund:
Jag har en hyresrätt som jag hyr ut under 12 månader för att bo med min partner, i hens bostadsrätt. Vi flyttade ihop i början av året och hyresperioden (andrahand) på min hyresrätt går ut i mars 2023. Min bostad är mindre, och det faktum att min partner äger sin bostad gör att vi bor i hens lägenhet, och kommer att fortsätta att bo här även efter det att jag behöver säga upp mitt hyreskontrakt (april 2023, eftersom att jag inte får hyra ut den längre än 12 månader). Det är inte ett alternativ att jag flyttar tillbaka och att vi bor separat tills vi köper ett gemensamt boende.
Nuläge:
Jag har lovat mig själv att alltid ta ansvar för min egen bostadssituation och har därför lyft tankarna på att köpa in mig i min sambos lägenhet i samband med att jag säger upp min hyresrätt. Anledningarna för mig personligen är flera, främst för att jag vill ta ansvar för min egen boendesituation (denna motivationsgrund är stark). Jag vill inte bo hos/med min partner och riskera att stå utan bostad om det skulle ta slut. Jag har också tillräckligt med kapital för att vi ska kunna äga lägenheten 50/50 från och med april 2023.
Framtiden:
Vi planerar att bo kvar i nuvarande lägenhet under ett par år. Vi kommer som tidigast att flytta till något större under 2024, då till hus.
Det jag själv går och klurar på är följande:
-
Vilka för- och nackdelar finns det med att gå in och samäga lägenheten som min sambo nu äger till 100%? Eftersom att vi inte vet exakt hur länge vi planerar att bo kvar i nuvarande lägenhet kan det bli så att jag samäger lägenheten under en kortare period, men också längre beroende på vad framtiden utvisar. Spelar det någon roll hur länge jag äger lägenheten eftersom att vi ändå planerar att köpa något gemensamt framgent? Finns det andra sätt att göra det på, som jag själv är ovetandes om i dagsläget?
-
Jag kan, om jag vill, betala min andel kontant. Vilka för- och nackdelar finns det med detta? Är det bättre att jag går in med samma summa som min sambo betalade i kontantinsats och att vi delar på lånet. Då kan resterande kapital fortsätta förvaltas på börsen/ligga tryggt på sparkonto. Eller är det smartare att lägga in en större summa i lägenheten och själv vara fri från lån? Då kommer sambon få lägre belåningsgrad och därmed lägre utgifter (tänker jag spontant).
I dagsläget tänker jag att jag går in med samma summa som min sambo lagt på kontantinsatsen, att vi delar lika på lån och amortering. Jag behåller därmed mitt kapital för att vi ska kunna gå in med en större summa kontant den dag vi vill köpa hus. Jag tänker att det är bättre att jag lägger majoriteten av mitt kapital på det gemensamma boende vi väljer tillsammans framgent och som vi ser oss själva bo i på lång sikt. Tänker jag rätt då?
Jag tar tacksamt emot era tankar - vad som redan är bra och hur det kan göras bättre.
Tack på förhand!