Tre personer köper boende tillsammans - erfarenheter?

Hej!

Jag och sambon bor med våra två små grabbar i en hyresrätt i en medelstor svensk stad. Vi är sugna på att köpa hus och har spanat in ett rimligt objekt (om än med en stadig blick på marknaden, som ingen kan förutspå… verkar vara en hel del boenden ute i min stad just nu, som inte sålts tidigare och att säljare nu gör ett nytt försök. Måste väl vara av fördel för oss?).

Sambon kom med idén att vi kan köpa huset tillsammans med hennes syster, som bor i samma område som oss och som också letar någon annanstans att bo. Huset är uppdelat som ett tvåfamiljshus; så vi kommer inte bli störda av varandra så den sociala delen är oväsentlig.

Det jag undrar är om någon på forumet har erfarenhet av att köpa ett boende, uppdelat på tre personer? Vi kommer givetvis gå in med lika mycket var och äga 33,3% var… men finns det något mer vi bör tänka på om det skulle bli aktuellt? Andra tankar? Funderingar?

Tacksam för svar. Ádios!

risky business

1 gillning

Usch. Jag ser bara bekymmer. Visst kan det undvikas om ni skriver ett vettigt avtal om vem som köper ut vem, hur värdering och underhåll hanteras etc. Men jag ser t ex:

Du och sambon är ett par.
Sambon och svägerskan är systrar.

Vem är lojal mot vem om skiten träffar fläkten? Vad händer om ert förhållande kroknar? Vad händer om svägerskan träffar någon som vill köpa in sig?

Jag kan fylla på med mer om du vill. :slight_smile:

10 gillningar

Nej, ingen erfarenhet av detta. Dock ser jag fler risker som tyvärr inte väger upp möjligheterna med det scenario som du beskriver.
Om det är ett hus som ni vill ha, kan inte ni köpa det själva och hyra ut en del till din sambos syster? Tills hon hittar ett eget boende som hon trivs med. Därmed slipper ni ev. risker med att ha en tredje part som ägare till huset.
Några tankar, vad händer t.ex. om systern träffar någon och vill flytta ut? Vad händer om systern får ekonomiska problem? Vad händer om systern gifter sig? etc. etc.

Det kan mycket väl vara så att allt funkar bra, och att denna typ av ägande/boende passar er. Men jag själv ser på detta lite mer skeptiskt.

Lycka till!

Mvh,

3 gillningar

Om båda bostäderna är lika stora så skulle jag fördela ägandet typ 25% + 25% + 50%…

Se till så ni har ett riktigt avtal mellan er. Tex ett samäganderättsavtal på https://lexly.se är en bra början.

1 gillning

Som sagts innan. Risken att bi osams är överhängande. Någon är alltid mer händig och engagerad än andra i skötseln. Har alla pengar och vill använda dem när taket måste läggas om? Vem är ansvarig för el, vatten, gräsklippning och annat.

Det är som upplagt för skav och uppbyggnad av bitterhet. Gemensamt ägande har förstört enormt många annars väl fungerande familjerelationer.

2 gillningar

En enormt mycket mindre kladdig lösning vore att du och din sambo köper 50+50% och sen hyr ut till hennes syster…

2 gillningar

Har ägt föräldrahemmet med min bror i många år. Vi är inte osams eller har olika inställning till saker men skulle ändå säga nej. Undvik det. Större risk för problem än succe så att säga.

3 gillningar