Bostadsvinst, hur förvalta och bostadslån?

Jag har nyligen sålt en bostad och fått in en större summa. Jag räknar vad ränta på ränta effekten kommer bli om jag har dom investerade på börsen. Dock åker jag på vinstskatten på 22% och dessutom behöver jag köpa en ny bostad, men eftersom jag köper ensam och banken räknar på min inkomst så skulle jag behöva ta hela vinsten om och betala kontant på bostaden. Alltså 50-40% av bostadens värde, vilket känns helt sjukt.

Jag skulle kunna hyra ett tag men problemet då blir ju att jag går miste om den eventuell värdeökningen på bostaden och att bostäderna gått upp i pris till den dagen jag väl ska köpa.

Man kan väl säga att jag med andra ord både vill ha och äta kakan, alltså vill ha kvar större delen av mina pengar på börsen men ändå kunna köpa en ny bostad. Hur tycker ni att man förvaltar pengarna ifrån bostads affär på bästa sätt i detta läget? Någon som har någon idé på hur jag både kan köp bostad men ändå har kvar pengarna på börsen?

Kommer din nya bostad vara dyrare än din del på din tidigare bostad? Då skulle du kunna köra ett uppskov på skatten och investera dem? Eller är de inräknade i vad du behöver pynta in för att kunna köpa redan?

Ser dock inte problemet, du får välja vart du tror på störst värdeutveckling i framtiden och investera där(du du hintar om att det är bostaden som investering utöver en plats att sova på). Och om du är osäker så köper du en billigare bostad för att hedga med börsen + bostad.

Att banken inte vill ge dig lån på större summor än de bedömmer att du kan bära på din inkomst är inte sjukt, det är sunt. Banken bryr sig inte om vilka stonkz vi har, om vi ligger tungt i krypto eller globalfonder. Detta kan ju krasha och det är vid en krash eller ekonomiskt osäkra tider som din inkomst(och a.kassa/försäkringar) är det som går att räkna med. Din inkomst kan även inte försvinna till följd av ett Nigeria brev, det kan dina pengar på banken/börsen.

Ja den nya bostaden kommer vara dyrare än de jag hade lån på på min förra bostad.

Problemet är väl att välja. Jag vill både ha pengar och köpa en bostad.
Jag har ca en miljon och bostäderna kostar två miljoner. De finns inte speciellt mycket billigare bostäder att köpa här.
Tycker bara de känns väldigt märkligt att jag bara skulle få låna ca 1,3 miljoner och behöva betala resten kontant när jag på min förra bostad hade 2 miljoner i skuld och klarade betala de. Knappast så att min ekonomi blivit sämre, tvärtom.

Jag skulle vilja köpa för ca 2 miljoner, betala 15% kontantinsats och ha resten på börsen. Då skulle jag ändå ha mindre skuld än jag hade för ett par veckor sedan på min förra bostad, men så verkar inte banken tänka.

Du skall nog ringa skatteverket om detta, om jag inte minns fel så har det inget med lånet att göra utan har bara med:

1. Vad din del i det gamla huset såldes för.
  2. Vad din del i nya huset köps för(samt de investeringar i det nya huset som görs under det första året om jag minns rätt).

Så om ditt gamla hus såldes för 3msek(du ägde allt) och det du vill köpa kostar 2msek så kan det bli svårt att få uppskov. Så ring skatteverket och be om hjälp, annars så kan det sluta med att du skall betala in all din vinstskatt på nästa deklaration(med ränta från februari det året).

Har din årsinkomst(det är ingen som bryr sig vad du har på banken om du inte är villig att peta in det i bostaden) täckning för ett lån på 1,7Msek? Dvs har du en årsinkomst på över 380K? Det är förmodligen det som banken kikar på, och vad du haft i lån tar dem inte hänsyn till när de utvärderar ett nytt lån som skall tas. Det täcknades under andra omständigheter och det är här och nu som de är intresserade av.

Precis så är de. Sålde för 3, hade skuld på 2 och ska köpa för 2. Så lär ju få betala in full vinstskatt.

Ja precis. Ja har 38k i lön och får jag låna 1,3 och betala resten kontant.

Har du 38k brutto så blir ju årsinkomsten *4,5 2msek.

Har du provat att prata med en annan bank? Har du fått en motivering till varför de inte vill bevilja 1,7msek(du köper för 2 men petar ju in dina 15%). Är det några andra lån som du har som stökar? Typ bil/båt/blanco på några 100k?

Har inga andra lån, har bara tillgångar.
Dock har jag ett barn och en bil jag äger. Ser att tar jag bort bilen och fyller i att jag inte har barn får jag låna 1,7. Så de verkar vara de som gör att jag bara får låna så lite.

1 gillning

Jag skulle shoppa runt med andra banker. Dem är inte omöjliga, och förklarar du situationen och hur du vill göra så komer det säkert gå bra med några av bankerna. Finns det några bra lokalkontor nära dig, typ LF och Sparbankerna brukar ju ha en del lokala kontor där man kan snacka med nått som är rimlig.