Hur klaffa flytt mellan två BRF..?

Hej!

Vi bor i en bostadsrättslägenhet sedan tidigare.
Vi vill nu köpa en nyproducerad BRF med inflytt 2024.

I bästa av alla världar kan vi ju sälja den befintliga lägenheten i exakt rätt fas och få bra betalt. Lägenheten ligger i AAA-läge med havsutsikt i en storstad och tror försäljningen av liknande objekt ofta handlar om att rätt köpare måste vara på marknaden så att säga.
Jag är rädd för att det inte finns någon köpare just i rätt tillfälle och vill ta höjd för det.

Hur går en process normalt till med banken, förväntar de sig att man ska sätta sig i en hyresrätt under tiden? Får man ha två bolån trots att det kanske spräcker deras kalkyl om man lovar att sälja en…? Lär mig! :slight_smile:

Du har ett guldläge eftersom du lätt kommer kunna hitta köpare. Se till att sälja nuvarande lägenhet så att du har påskrivet kontrakt innan tillträdet till nya lägenheten. Då får du överbryggningslån från banken.

Optimalt förhandlar du tillträdet för gamla lägenheten till 1 vecka efter att du fått tillträde till nya. Så har du båda lägenheterna överlappande och kan bara flytta alla möbler och prylar direkt mellan lägenheterna.

2 gillningar

Men om du är orolig över att hitta rätt köpare så kan du lägga ut lägenheten som “kommande” tidigt så du kan börja samla intresse. Kanske blir du erbjuden ett pris så att det blir värt att krångla med tillfälligt boende?

3 gillningar

Ni får väl undersöka hur alternativen ser ut i era kontaktnät, kanske kan ni bo nånstans där nån råkar vara bortrest ett tag? Att magasinera möblerna och bo tillfälligt nånstans när man är mellan bostäder är ju jättevanligt. Hade en kollega som gjorde en deal med ett hotell och både så i ett par månader.

Banken går med på att man har dubbla lån under en tidsbestämd period. Däremot kan det bli onödigt dyrt så bättre i så fall att hyra ut gamla lägenheten i andra hand om det gäller mer än någon månad.

2 gillningar

Storbanken jag har pratat med har två alternativ:

1. Påskrivet säljkontrakt av gamla bostaden senast 1 månad före tillträde till nya bostaden.
  2. Påskrivet säljkontrakt av gamla bostaden innan man skriver köpekontrakt för den nya bostaden.

Beroende på ens ekonomi kan man få erbjudande 1 eller 2. Uppfyller man villkoret så får man överbryggnadslån och då kan man ha dubbelt boende ett tag.

Om jag varit i er sits så skulle jag satsa på att försöka ta bilder av lägenheten under sommaren senast 6 månader innan ni ska flytta in i nya lägenheten, och sen lägga ut lägenheten på förhand för att försöka fiska fram några köpare tidigt, samt ha som ett önskemål/krav att överlåtelsedatumet blir en vecka efter att ni flyttat in i nya lägenheten.

3 gillningar

Hur har det gått med försäljning och överbryggningslån?
Hur resonerade banken i ert fall med överbryggningslån?
Hann ni sälja innan marknaden tog stopp?

Detta har jag sjölv funderat på och insett att jag nog föredrar att först sälja sedan bo tillfälligt hos någon familjemedlem typ föräldrar/syskon eller en hyreslägenhet medans man väntar på nästa bostad man vill köpa.

1 gillning

Håller med mannen ovanför. Så himla skönt att sälja i lugn och ro, bo i hyresrätt efter tills man hittar sin nya drömbostad i lugn och ro, ingen stress alls. Alla andra alternativ gör mig så sjukt stressad och det känns som att man måste tumma på antingen försäljningspriset eller köpeskillingen till nästa bostad.

De bästa besluten tror jag att man gör när man känner sig lugn och trygg.