Vi står inför att behöva sälja våran lägenhet för att köpa större bostad då familjen expanderar. Vi har förstått att det på många vis är klokare att sälja först och köpa sen med tanke på hur marknaden och utbudet ser ut just nu hos oss. Men vi oroar oss då över hur det kan bli om man säljer men inte lyckas få köpt nytt innan köparen ska flytta in.
Har någon här varit med om en sådan situation där du varit tvungen att bo tillfälligt i ett mellanboende? Dela då gärna din historia om var ni bodde, vad ni gjorde av all er egendom under tiden och hur det fungerade om du hade barn under denna tid.
De som jag känner som har sålt först och köpt därefter har haft tillräckligt god marginal vad gäller datum för utflytt för att kunna passa in det med inflyttningsdatum för det nya boendet.
I den här marknaden är nog risken för det omvända betydande, tyvärr. Dvs att ni köper först och får svårt att sälja sedan. Har en kollega som hade ett riktigt jävligt år där de hunniy köpa först och där intresset för den egna lägenheten svalnade och tvärdog tills de tvingades sänka priset kontinuerligt och sedan sälja till skambud/inköpspris från 2018. Men det beror ju helt på hur het marknaden är där du bor.
Jo precis. Därför är vi är inne på att sälja först och köpa sedan. Men det känns stressigt att hitta något man tänkt bo i potentiellt flera decennier på kanske bara ett halvår som mest.
Förstår det. Men i den här marknaden tror jag att kan dra nytta av den avstannade marknaden och sälja nu och sen i lugn och ro hitta något nytt om senast ett halvår. Förstod inte om ni ska köpa hus eller lägenhet, men köper ni hus är det ju inte optimalt att köpa nu när trädgården är som finast och odlingsdrömmarna som störst… Men mycket handlar ju om vilken livssituation ni är nu, om ni klarar att hyra något eller bo hos någon annan med mycket yta i några månader om väntan blir längre än tänkt.
Det är hus vi vill köpa.
Det är inte superbrådskande men inom ett år max 1,5 år hade vi nog velat flytta. Sen om priserna verkligen fluktuerar så med säsongerna har vi inga problem att köpa under vintern om det brukar bli billigare.
Jag är mest orolig för att få sålt lägenheten och sedan inte hitta ett hus som passar oss innan inflyttningsdatum och hur det då har gått för folk som hamnat i den situationen.
Förstår. Ska sluta spamma dig med ovidkommande svar då. Dock bara nämna att hus på senhösten/vintern går betydligt sämre jämfört med när trädgården stor i blom och sommaren ligger framför. Lägenheter inte lika känsligt om inte innergården är exceptionell eller det finns en fin uteplats eller kanske stor balkong. Men dessa faktorer skulle ni ju kunna dra nytta av OM ni ska tänka ekonomiskt. Men ska ni köpa drömhuset spelar ju sådant ingen roll. (Om det inte är så att sjunkande priser gör huset mer åtkomligt framöver)
Vi flyttade till nybyggt när vi var två tonåringar i familjen, och bodde då temporärt hos mormor i hennes 2:a när det byggdes klart någon månad. 4 pers som sov i ett rum. Har för mig att jag tyckte det var bekvämt eftersom jag kom närmare skolan och slapp åka landsbygdsbuss tidigt på morgonen.
EDIT: Såg nu att det var lite längre tidsskala. Tror det skulle varit lite segt då…
Jag gjorde så, tog risken men kalkylerade att jag hade råd att behålla både.
Såldes för 2 veckor sedan ca 800K under ath-pris men +300K vad jag gav 2021.
Köpte ett annat dyrt i höstas ca 1,6m under ath-pris.
Konsekvens att det dyra huset fick vänta med renoveringsinsats.
Jag sålde min lägenhet i Stockholm under Corona, och ägnade sen en stor del av min fritid till att leta efter en ny.
Trots att jag hade sex månader på mig så blev det ändå ett glapp på en månad när jag fick magasinera möblerna hos en flyttfirma, och bo på hotell.
Som tur var så fanns det många billiga hotellrum under Corona, så jag hade en bra tid med frukost och städning ”hemma” för bara 300:- per natt.
Det kanske är vanligt men jag tycker det känns som så kort tid att ha på sig för att leta upp något man kan tänka sig bo i en lång tid framöver. Sen är det ju inte ens säkert att man vinner en eventuell budgivning och kanske får börja om igen.
Dock nu så har jag mentalt börja fundera på andra hans marknaden.
I Stockholm är det svårt att hitta förstahandskontrakt för familj, men jag börjar tänka att man kanske kan acceptera ett dyrt andrahandskontrakt i några månader.
Jag intalar mig själv att sen höst / vinter + att räntor slår igenom för mer än 75%, kommer antingen få folk att vila hyra ut eller sälja en aningen billigare än nu när alla känner drag till trädgårdar.
Men det är bara min spekulation. Att betala 10k-20k i månaden i andra hand är ju lite i Stockholms mått, och man kollar på vad alternativa räntekostnaden är.
Är förstås super intresserad av motargument och andras tankar/idéer.
Vi har gjort precis det du nämner. Sålde lägenheten i Sthlms innerstad i höstas och letade parallellt nytt boende (hus/radhus).
Vi hann inte hitta något nytt innan utflytt (februari 2023) så vi sökte upp boende i andrahand. Vi har två barn i förskoleålder så vi var måna om att då hitta något som låg hyfsat nära där vi bodde. Löste sig relativt enkelt, vi hittade flera boenden som hade kunnat fungera.
Flyttade alltså in i februari och har fortfarande inte hittat något nytt boende. Så nu hyr vi fortsatt i andrahand. Vi hyr omöblerat så vi tog med alla möbler hit. Fungerar bra. Bekvämt att kunna leta nästa boende i kung och ro, samtidigt som vi vet exakt vad vi kan röra oss med.
Jag hade inte velat göra tvärtom. Möjligtvis om vi hade letat efter ett boende i en prisklass där vi hade haft flera miljoner i marginal och det inte hade gjort så mycket vad vi hade sålt för. Då hade vi kunnat göra tvärtom om och bo kvar och sälja först efter köp. Men givet vad det är vi har kikat på hade vi aldrig kunnat titta på det vi kikar på om vi inte hade sålt först.
Barnen trivs och har gått oväntat bra att byta boende.
Vi sålde i mars och räknade med att hitta nytt innan utflytt i juli. En del säljare har mött våra krav på tillträde, men vi har ännu inte fastnat för något objekt. Känns skralt på marknaden och mycket ”på gång”.
Nu har vi bestämt oss att hyra en mindre lägenhet i några månader medan vi letar vidare. Inte optimalt med två flyttar, men hoppas på marknadstiming™ som slår rätt. Vi sålde ändå med okej vinst och ser den som att ”få betalt” för att flytta.