Sälja bostaden billigare nu en dålig affär?

Vi vill sälja vår bostadsrätt i centrala Stockholm och har annons ute och märker att vi inte får riktigt det vi vill, men att vi ändå får en del lite lägre bud och skulle kunna sälja för 800,000 mer än vi köpte för senvåren 2021. Jag tycker dock att det är svårt att gå ner i pris för att det känns som ett misslyckande. I början av sommaren kunde vi få 10 mkr och tackade nej till det och nu skulle vi behöva sälja för 9,6 någonting, känns surt. Samtidigt känns det ju ännu tristare om priserna sjunker mer så vi känner oss stressade att sälja av den anledningen. Vi har inte köpt nytt utan är inställda på att hyra något år medan vi letar nytt i lugn och ro, så går vi ner i pris nu gäller det ju att bostadspriserna inte börjar gå upp närmsta året.

Har funderat fram och tillbaka länge nu och kanske är jag inne i min egen bubbla och har tappat perspektiven helt? :crazy_face: Det viktigaste för oss är att göra en bra affär på sikt men vad är en bra affär, strikt ekonomiskt?

Hur skulle du ha resonerat om det gällde försäljning av aktier som gått ned i värde istället för lägenhet ?

1 gillning

Kan förtydliga att jag alltså är nöjd med att sälja först och hyra emellan, det är det som passar oss bäst då vi inte är bekväma med att köpa först. Vi har heller inget emot en extra flytt. Fokus är alltså bara hur sjutton vi ska tänka för att göra en så bra affär som möjligt i dåliga tider? Jag tror tex. Att nästa år kanske blir ännu värre men kanske har jag fel och så säljer vi på botten och hyr medan priserna stiger? :grimacing:

Oj vad svårt att jämföra, jag hade nog sålt i början av året när det började gå ner faktiskt, om det hade gällt summor i 10 mkr-klassen. Idag hade jag inte sålt av aktier eftersom det känns för sent, bostadsmarknaden har ju inte gått ner lika mycket än i alla fall.

Den enkla lösningen på frågan om hur du gör en bra affär är att ha gott om tid. Det betyder dels att inte har behov av att flytta inom någon viss tidsram dels att du har mycket tid att lägga på att gå på visningar, prata med mäklare etc.

Den andra faktorn som är central är att ha en stor öppenhet för olika typer av bostäder och områden. Det får inte vara så att du absolut vill bo i en bostadstyp som det finns få av eller bo på en viss gata.

Den tredje faktorn är att vara öppen för att köpa objekt i sämre skick. De behöver inte vara regelrätt sunkiga men du vet att i princip allt kommer att behöva bytas ut inom 5-10 år. Vi pratar nu inte om mögel och ”konstigheter” utan mer om äldre standard och slitage.

Dessa råd är generellt giltiga men är lättare att använda i en sämre/nedåtgående marknad. Det är normalt större skillnad mellan lätt- och svårsålda objekt i en sämre marknad.

1 gillning

Låter ju otroligt att kunna få loss ca 800k på en affär som gjordes ifjol. Hade jag varit i din sits med samma förutsättningar du beskriver hade jag sålt nu. Jag tittar själv ganska aktivt på hus på bättre läge i Sthlm och jag är likt tex @Janibromma inte särskilt positiv till utvecklingen framöver.

3 gillningar

En sak värd att komma ihåg är att alla lägenheter med typ 3 rum och mer fick ju en extra skjuts under pandemin då alla ville ha större. Priserna gick ju upp väldigt mycket pga det. Nu när läget med covid och strikt hemmaarbete lugnat ner sig kan just den prismoroten vara över. Vi hade alltså kunnat få en liten avmattning även utan ränteuppgången och lågkonjukturshotet.

Sedan är det ju så att om din köpare råkar få lite rabatt så får du också lite rabatt om du köper på samma marknad. Men säker kan man inte vara. Det kan ta viss fart igen här under hösten. Målgruppen för innerstadslägenheter är fortsatt ekonomiskt stark. Men det räcker antagligen med ytterligare något bakslag, tex runt valet, för att framtidstron ska sjunka ytterligare (eller tvärt om).

Jag hade nog sålt om jag ville det. Alternativet är att väl att lägga det hela på is helt i ett par år. Men har man kommit så långt i processen som ni brukar man redan mentalt ha gått vidare. Lite tråkigt alltså ur livskvalitetsperspektiv att lägga ner i det läget.

1 gillning

Jag hade sålt till 9,6 nu och sen suttit på läktaren och tittat på ett tag. Gissar att många historiskt sett ångrar att de inte tog den där ”lilla mentala förlusten” som i ert fall ändå är 800000kr i vinst :+1:

Exakt det ni känner mentalt är det som karaktäriserar att det tar ett tag för ”en ny prisnivå att stabilisera sig” som det brukar heta.

Om inte annat för att kunna sova gott framöver. Blir nog en turbulent tid oavsett om det till sist går upp eller ner på lite sikt.

Man kan ofta hitta vad man känner genom att vända på det.

Om ni IDAG satt på läktaren med 9,6miljoner tillgängligt, hade ni då KÖPT er egen lägenhet och skrivit på idag? :wink:

6 gillningar

Bra fråga! Och svaret är ju att nej vi hade inte betalat 9,6 för den lägenheten idag! Verkligen bra att vända på det så! :ok_hand::smile:

4 gillningar

Ja det är ju lite svårt att ställa om mentalt när man kommit igång med visningar! Visst skulle vi egentligen kunna bo kvar men det vore rejält trist att se värdet falla ännu mer och ångra att man inte sålde när man hade chansen.

Behövde nog höra detta, lätt att annars hänga upp sig på att man kunde ha fått mer med perfekt tajming. Det är ju som du skriver en bra vinst på ett år, det är nog Stockholms bostadsmarknad och forna uppgångar som vridit till mitt perspektiv lite. :upside_down_face:

Tack, bra tips! Dessa förutsättningar är ju i så fall uppfyllda inför att vi köper i och med att vi i så fall hyr ett längre tag medan vi letar och vi är hyfsat flexibla med skick. :+1:t2: Just nu är hela fokuset på att göra en bra affär med försäljning gällande pris och tajming. Eller så bra som möjligt i alla fall. :blush:

Kanske lite off topic men är nyfiken på vad ni räknar med för månadshyra framöver? Tänker ni er en andrahandshyreslägenhet i samma prisklass (10 Mkr) eller är ni mer flexibla med läge och storlek?

Vår hyra kommer ligga på ungefär 11,000 kronor per månad så vi får inte högre boendekostnad än vi har idag, det är alltså inget som påverkar vårt beslut. Det viktigaste är att det är en bra affär att sälja nu och att det möjliggör att vi kan köpa något riktigt bra inom något år. :blush:

En möjlig strategi är att lägga skambud. Särskilt när det gäller dödsbon och andra fall där det inte handlar om att göra bostadskarriär kan det ofta gå att göra affär med 10% rabatt från normalt marknadspris. Det tar tid att sälja och man vet inte var marknaden tar vägen. Det är skönt att få till en affär hellre än att bli sittande med objektet som står tomt.