Flytta nu eller vänta? Tankar om bostadsmarknaden

Hej!

Vi funderar på att sälja vår bostadsrättslägenhet i Mölndal och flytta till ett radhus, parhus eller en villa i Ale kommun. Den främsta anledningen är våra barn (3 och 2 år gamla) – vi har sett att området vi tittar på har många barnfamiljer, och vi tror att det skulle vara en bättre miljö för dem att växa upp i.

Vår nuvarande situation

• Bostad: Bostadsrätt i Mölndal
  • Bolån: 2,340,000 kr
  • Köpeskilling vid köp: 3,000,000 kr
  • Månadsavgift: 6,000 kr

Ekonomi och arbete

• Jag driver ett eget aktiebolag och tar ut lön upp till brytpunkten. Jag har en stabil kund och ett långsiktigt uppdrag. Nyligen fick jag även min första utdelning på 250,000 kr.
  • Min fru har en fast anställning med en månadslön på cirka 42,000 kr.
  • Vi båda arbetar i centrala Göteborg.

Plan och budget för ny bostad

• Budget: 3–3,2 miljoner kr
  • Egen insats: Vi har sparat 600,000 kr och kan täcka kontantinsatsen (15 %) utan att behöva sälja lägenheten först.
  • Försäljning eller uthyrning? Vi planerar att sälja lägenheten i samband med köpet, men vi överväger även att hyra ut den i ett år om det skulle vara en bättre ekonomisk lösning.
  • Mäklarens bedömning: Vi har pratat med en mäklare som menar att vi kan sätta ett utgångspris på 3,2 miljoner kr, men att det inte finns några garantier.

De bostäder vi tittar på just nu i Ale

1. Pris: 3,195,000 kr – Vårt förstaval. Nuvarande ägare har gjort en del förbättringar sedan huset var nybyggt 2019, och insidan är i gott skick.
  2. Pris: 2,950,000 kr – Ett mer “rått” alternativ, där inga uppgraderingar har gjorts sedan byggåret. Det är dock i bra skick.

Våra funderingar

Vi vill fatta ett välgrundat beslut och tar gärna emot råd kring följande frågor:

• Är det bättre att sälja lägenheten direkt, eller kan det vara mer ekonomiskt fördelaktigt att hyra ut den i ett år för att undvika eventuell förlust?
  • Med tanke på de senaste räntehöjningarna från SBAB och Länsförsäkringar (och sannolikt fler banker framöver), hur skulle ni resonera kring att köpa i nuläget?
  • Är det värt att betala mer för den uppgraderade bostaden, eller är det klokare att köpa den billigare och renovera efter behov?

Vi har ingen brådska att flytta, men vi ser detta som en långsiktig förändring för familjen. Vi uppskattar alla tankar, erfarenheter och råd ni kan ge!

Tack på förhand! :blush:

Hur priserna utvecklas på ett år kan ingen veta, så jag tänker bara på hur jag skulle gjort. Med småbarn (och även utan) hade jag garanterat prioriterat minst krångel, särskilt när det är såpass “små” belopp vi talar om. Hur ni än gör kommer ni ha goda marginaler i o m ihopsparade handpenningen, så även om ni inte får 3.2M för det befintliga boendet kommer ni ju gå ungefär jämnt upp. Med er inkomstnivå kan jag inte tänka mig att räntekostnader på de nivåerna är ett verkligt problem för er, även om det såklart är trist.

Jag hade köpt den “färdiga” bostaden, givet att ni är nöjda med den så och inte ändå sen börjar känna för att renovera för att få “er” prägel. Därefter sålt lägenheten.

2 gillningar

Tack för din input, uppskattar verkligen dina insikter!

Vad är din syn på marknaden just nu? I området vi tittar på i Ale kommun finns det faktiskt en del utbud just nu – två bostäder i samma BRF som vi kikar på, plus två radhus på gatan i en annan BRF. Dessutom har vi hört att två till kommer ut till försäljning på nästa gata inom kort.

Eftersom alla dessa alternativ ligger så nära varandra, känner jag att vi har flera möjligheter att välja mellan. Men om du var i vår situation, hur skulle du resonera? Tror du att det är en fördel att det finns flera liknande objekt samtidigt?

Tack igen för dina tankar! :blush:

1 gillning

Det är ju helt klart köparens marknad just nu. Jag tror fortfafande att det är rekordmånga bostäder ute till försäljning.

Hade jag varit er hade jag utan tvekan enbart resonerat utifrån ett bekvämlighetsperspektiv och med det sagt hade jag även lagt “skambud” när jag väl budar. Många kan ha sina bostäder ute i över 1 år innan dem får sålt och ni verkar inte vara i någon brådska. Så leta och när ni väl hittar något så budar ni betydligt lägre än utgångspriset.

1 gillning

Ingen aning. Varken koll på marknaden i Göteborg eller över huvud taget. =)

Jag brukar tänka att det inte spelar så jättestor roll, givet att man köper och säljer under samma marknad. Det enda som är viktigt är att hålla lite koll på vad husen säljs för och hur länge de ligger ute, så man inte råkar buda alldeles för högt till att börja med. (Samt rimligt realistiskt kan uppskatta “worst case” i form av köpa dyrt/sälja billigt.)

Så att lägga bud på 3M på de två bostäder jag nämnde är alltså ingen dum idé? Eftersom jag inte har bråttom så håller jag med dig – jag kan ju bara låta det vara om säljaren inte gillar mitt “skambud”.

Om du själv var i min situation – alltså letar efter ett nytt boende men samtidigt kan leva utan att köpa just nu – har du några strategier att dela med dig av? Hur skulle du gå tillväga för att få bästa möjliga affär utan att stressa in i något? :blush:

Jag uppfattar inte att något här framstår som direkt riskabelt eller avvikande på annat sätt. Mina medskick är följande:

1. Det går inte att göra bra affärer baserat på listpriser och tabeller. Du behöver vara inne i marknaden, ha koll och lägga bud strategiskt. Du har stor fördel om du kan köpa först och sälja sedan. Det är inte möjligt för många men det är värt att reda ut om det går. Det är kopplat både till lånesituationen men också till ev. uthyrning och praktiska saker kopplade till flytt.

2. Själva husets köpeskilling är inte den stora frågan. Det som påverkar ekonomin betydligt mer är om du behöver bilpendla i högre utsträckning än idag och om det är andra förhållanden kopplade till transporter och logistik som förändras. Det är bra att räkna på det.

När det gäller husets skick så framstår inte prisskillnaden som tillräckligt stor för att det ska gå att säga. Du behöver bedöma detta mer på detaljnivå, utifrån egna förhållanden. Jag tänker då på följande:

1. Är badrummet i ett skick som håller i minst 10-15 år framåt?
  2. Är köket i ett skick som håller i minst 10-15 år framåt?
  3. Vad är statusen på tekniska aspekter i huset?
  4. Vad är det för värmesystem?

Ofta är vissa typer av hus (visst skick) mer populära än andra. Det är alltså sannolikt att prisskillnaden blir större i slutpris än i utropspris. Det kan också finnas andra aspekter som marknaden värderar. Det kan exempelvis handla om att ha tomt i söderläge men även en rad andra parametrar kopplade till planlösningen. Det är bra att förstå dessa saker när du lägger bud.