Sälja bostadsrätt för att ta en hyresrätt - enbart för att vara en starkare köpare?

Hej alla.

Jag har börjat kolla på en nytt hus/lägenhet. Jag bor för tillfället helt okej, men jag känner att jag vill ha någon mer radhusaktigt alternativt en annan bostadsrätt.

Det jag har märkt på visningar är att mäklare verkar vara lite tveksamma då jag säger att jag vill köpa med ett förbehåll på min lägenhet isåfall. Mitt förbehåll är väldigt rimligt till vart marknaden ligger.

Min tanke har vart att jag säljer min lägenhet och då skaffar en hyresrätt. I dagsläget trivs jag helt ok i min BR, men vill gärna flytta inom ett år.

Hur hade ni gjort? Är detta är dum tanke?

Plus är att jag blir en starkare köpare då jag inte har något förbehåll.

Minus är ju att jag måste flytta två gånger ganska tätt på varandra och att jag inte köper och säljer i samma marknad.

Hur går era tankar?

Tack så mycket för all input,

Eller försök sälja nuvarande lägenhet med tillträde en bra bit fram i tiden. Då har du tid att hitta lämpligt nytt boende.

Detta stämmer. Säljare vill inte ha några förbehåll. Så finns det fler budgivare är det svårt att konkurrera med de som inte har förbehåll.

Som sagt ovan, du kan också sälja med långt tillträde. Hur är marknaden där du köper/säljer? Är du beroende av att få ett visst försäljningspris?

Själv skulle jag sälja först sen typ bo med någon jag känner medans jag köper den nya bostaden :slight_smile: ej alla som kan göra detta men har man föräldrar etc i samma stad så kanske ett alternativ?

Det är inte rimligt alls. Ingen säljare vill ha en motpart som kanske eller kanske inte köper beroende på omständigheter utanför säljarens kontroll. Hur skulle du själv känna om du sålde din lägenhet och någon begärde motsvarade? Den enda omständighet jag kan tänka mig är om du är den enda spekulanten på objektet (eller ligger MYCKET över andra bud) och säljaren av någon anledning är desperat att få en försäljning till stånd.

Sälj först.

Nej. Det är inte rimligt någonstans. Eller, man kan såklart ställa vilka krav man vill. Men ingen kommer sälja under de förutsättningarna, eftersom de då inte kan skriva på ett eget köpekontrakt utan samma förbehåll.

Tycker att det låter som en bra idé att sälja först med tanke på dagens lite segare bostadsmarknad. :slight_smile: Lycka till!