Sälja bostadsrätt för att ta en hyresrätt - enbart för att vara en starkare köpare?

Hej alla.

Jag har börjat kolla på en nytt hus/lägenhet. Jag bor för tillfället helt okej, men jag känner att jag vill ha någon mer radhusaktigt alternativt en annan bostadsrätt.

Det jag har märkt på visningar är att mäklare verkar vara lite tveksamma då jag säger att jag vill köpa med ett förbehåll på min lägenhet isåfall. Mitt förbehåll är väldigt rimligt till vart marknaden ligger.

Min tanke har vart att jag säljer min lägenhet och då skaffar en hyresrätt. I dagsläget trivs jag helt ok i min BR, men vill gärna flytta inom ett år.

Hur hade ni gjort? Är detta är dum tanke?

Plus är att jag blir en starkare köpare då jag inte har något förbehåll.

Minus är ju att jag måste flytta två gånger ganska tätt på varandra och att jag inte köper och säljer i samma marknad.

Hur går era tankar?

Tack så mycket för all input,

Eller försök sälja nuvarande lägenhet med tillträde en bra bit fram i tiden. Då har du tid att hitta lämpligt nytt boende.

4 gillningar

Detta stämmer. Säljare vill inte ha några förbehåll. Så finns det fler budgivare är det svårt att konkurrera med de som inte har förbehåll.

Som sagt ovan, du kan också sälja med långt tillträde. Hur är marknaden där du köper/säljer? Är du beroende av att få ett visst försäljningspris?

1 gillning

Själv skulle jag sälja först sen typ bo med någon jag känner medans jag köper den nya bostaden :slight_smile: ej alla som kan göra detta men har man föräldrar etc i samma stad så kanske ett alternativ?

Det är inte rimligt alls. Ingen säljare vill ha en motpart som kanske eller kanske inte köper beroende på omständigheter utanför säljarens kontroll. Hur skulle du själv känna om du sålde din lägenhet och någon begärde motsvarade? Den enda omständighet jag kan tänka mig är om du är den enda spekulanten på objektet (eller ligger MYCKET över andra bud) och säljaren av någon anledning är desperat att få en försäljning till stånd.

Sälj först.

Nej. Det är inte rimligt någonstans. Eller, man kan såklart ställa vilka krav man vill. Men ingen kommer sälja under de förutsättningarna, eftersom de då inte kan skriva på ett eget köpekontrakt utan samma förbehåll.

Tycker att det låter som en bra idé att sälja först med tanke på dagens lite segare bostadsmarknad. :slight_smile: Lycka till!

2 gillningar

Sälj först. Med långt tillträde. Och med förbehållet att köpet hävs om du inte hittar en ny bostad. :sunflower:

4 gillningar

Som köpare ligger du helt klart i underläge om du vill få in ett sånt förbehåll.

För säljaren låser då in en ”osäkerhet” att försäljningen verkligen blir av. Dessutom tappar dessutom säljaren möjligheten att få lägenheten såld smidigare om en annan ny köpare utan förbehåll dyker upp.

Så jag förstår att Mäklare (och säljare) blir tveksamma när du tar upp det. Jag hade personligen i hög grad aktivt valt bort dig i de fallen om det fanns fler köparspekulanter på någorlunda liknande prisnivå.

Jag är också övertgad att Mäklaren ”rekommenderar” samma sak till säljaren om det finns fler spekulanter och hyfsat intresse/möjlighet/sannolikhet att få objektet sålt ändå till rimligt pris.

Vi har köpt och sålt flertal bostäder genom åren och i samtliga fall när liknande klausuler kommit på tal under processen har Mäklaren flaggat för att de tycker vi bör undvika spekulanter med såna klausuler så långt det går. Samma sak med köpare som vill ha väldigt omfattande besiktningsklausuler, t ex av flera olika besiktningsinriktningar inskrivna i kontraktet. Tänk en besiktningsman för el, en för vvs, en sotare för skorstenen och sen en för själva byggnaderna och sen kanske en plåtslagare för taket.

Var inblandad i ett lägenhetsköp senast förra veckan. Känns som mäklarna såg positivt på låg belåningsgrad, att köparen bodde i hyrd lägenhet, flexibelt tillträdesdatum, att man kollade NOGA på objektet under visning OCH att man läst in sig på föreningen och dess ekonomi och kanske ställer ett par relevanta frågor = allt det här ger bilden av en smidig och seriös köpare.

3 gillningar

Vi sålde en lägenhet till ett par som ville ha förbehåll för några år sedan. De hade kunnat tänka sig betala för att få in det i kontraktet.
Då resonerade vi att detta finns redan inbyggt i standardkontraktet. En köpare kan välja att bryta påskrivet kontrakt, och så tas en skälig ersättning för de kostnader som uppstått från handpenningen. Vet inte om det var detta resonemang som köptes eftersom mäklaren skötte kommunikationen, men de skrev på standardkontraktet och bor fortfarande kvar :slight_smile:

Kontentan är, om man inte är beredd att bära den ekonomiska risk det innebär att bryta ett påskrivet kontrakt, kom då inte dragandes med några förbehåll. De ska krävas en riktigt desperat säljare för att gå med på det.

Så hyresrättstricket kanske inte är så dumt :slight_smile: annars får man köpa med god marginal så att man kan hantera osäkerheten. Eller sälja först, men fy vad tråkigt att sitta och stressa fram ett drömboende :slight_smile:

Vi sålde först, landade hos svärföräldrarna och sen köpte. Jobbigt, men värt det. När rätt hus kom ut var det bara att vara aggressiv och slippa fundera på sin egen säljprocess

Sälj först, och flytta in i hyresrätt OM du inte skulle hitta någon lämplig bostadsrätt

1 gillning

Vi sålde en lägenhet till ett par som behövde ett förbehåll.

Dom valde samma mäklare som vi hade, och det gjorde hela processen väldigt smidig. Mäklaren hade såklart också ett extra incitament att sälja deras bostad.

Om jag hade gjort om det hade det förstås varit bäst utan förbehåll, men jag tycker ändå att det fungerade över förväntan eftersom vi hade samma mäklare.

Det kan alltså vara något att fundera över!

Nja. Detalj. Men det kan bli mycket mer än handpenningen som ryker, beroende på hur stor faktisk ekonomisk skada det orsakar. Om det i sin tur startar en kedja med försäljningar/köp som faller kan det bli fasansfullt dyrt att bryta ett påskrivet köpeskontrakt.

2 gillningar

Tack för alla svar.

Vill börja med att poängtera att med “Mitt förbehåll är väldigt rimligt till vart marknaden ligger” menar jag att min BR är värd 2.55 mkr. I förbehållet hade jag kunnat tänka mig att lägga priset på 2.45 eller t.o.m. 2.4 (beroende på hur priset för nya bostaden). Känns som många misstolkade den meningen.

Jag har faktiskt möjlighet att få en hyresrätt redan idag. Har till slutet av dagen på att säga ja eller nej.

Måste erkänna att jag är lite kluven.

Mina föräldrar har flera lediga rum och bor i samma stad - men ärligt talat så kommer jag inte flytta till dem. Vi har en superfin relation men som vuxen anser jag att man inte ska lägga den bördan på sina föräldrar att jag skulle flytta hem igen (vem vet hur länge liksom)? Så det är uteslutet.

Jag tror helt ärligt att jag kommer ha kvar min BR. Om det är så att förbehåll gör så att jag missar mer i framtiden så får det vara så.

Som någon skrev i tråden så kommer jag med största sannolikthet ta samma mäklare som jag köper av till att sedan sälja min lägenhet.

Så det lutar helt klart att jag har kvar min BR. Hittar jag rätt säljare som kan acceptera förbehåll och att mäklaren då kan intyga att priset

Din frågeställning är:

Så då är det utifrån den frågeställningen vi försöker svara och ge vår input/syn på saken.

Sen skriver du:

Idag är det väldig osäkerheten på var “bostadsmarknaden ligger” skulle jag säga. Det du anger är ca 5% i skillnad och jag skulle säga att osäkerheten generellt är större än så. Då blir det väldigt svårt att säga vad som är ett “korrekt pris” som mer eller mindre garanterar att en försäljning blir av om precisionen/rabatten ska vara på 5% nivå. Se länk från aktuellt marknadsläge 15/4 SBAB kommentar

Vissa objekt går högt över “var marknaden ligger generellt” (t ex genomsnittligt kr/kvm) och andra objekt har i stort sett noll intresse även fast de ligger lite lågt i förhållande till det (självklart utifrån att man då även försöker väga in de flesta faktorer som påverkar). Jag har haft anledning att prata med ganska många mäklare nyligen då vi sålde vår sommarstuga förra våren och har varit på lägenhetsjakt sen en längre tid tillbaka i centrala Stockholmsområdet åt dottern. (Där det ändå anses vara lite mer drag på bostadsaffärerna än ute i övriga landet.)

Min bild är att Mäklarna idag har en ovanligt otydlig bild/känsla av vad priserna kommer landa på i slutändan. Har t ex varit med om en mäklare som skulle ha kontraktsskrivning på 3,7 miljoner där köparens partner får köparen att backa ur SITTANDES VID SKRIVBORDET HOS MÄKLAREN och där objektet sen får annonseras ut igen och där man då går ut med 2,95 miljoner veckan efteråt och ändå knappt får något intresse alls ens på den prisnivån. Haft andra objekt där mäklaren indikerat en viss nivå på förhand som är i linje med kr/kvm-priser osv. Sen när det kommer ut ligger utgångspriset 500000kr lägre OCH det säljs även på den nivån så småningom.

Sen spelar det antagligen ingen roll i slutändan heller eftersom det normalt inte är såna detaljer som “vad man är beredd att sälja till i förhållande till aktuellt uppskattat marknadspris” som står inskrivet i kontraktet. MEN kan du använda samma mäklare och denne är beredd intyga (helst skriftligt) att ditt objekt kommer säljas till den prisnivån som gör att det i princip garanterat blir sålt inom rimlig tid så väl det en bra lösning där det kanske kan lösa upp de farhågor säljaren har inför en sån klausul.

Risken för säljaren du köper av och sen i nästa skede för dig om du köpt och sen ska sälja din bostad är ju t ex att det händer något mer “krisartat” i världen. T ex. En smäll i Hormuzsundet Iran-USA eller att Riksbanken höjer styrräntan. Båda de sakerna kan ju göra att bostadsköparna/marknaden justerar ner sin betalvilja eller att saker helt enkelt tar tvärstopp på bostadsmarknaden för en period pga ökad osäkerhet. Då kanske ditt bostadsbyte inte alls går igenom som planerat. Sitter du då däremot i ett hyrt boende och redan har sålt så har du istället kanske ett guldläge att pruta på ditt nya boende och kunna köpa det till ovanligt bra pris :ok_hand:

1 gillning

En fundering kring det där att sälja eller köpa först. Antingen så säljer man först så att man vet vad man har att röra sig med. Eller så köper man först med marginal så att man kan ta en smäll.

Är det andra alternativet så dåligt? I min bok så är dyrast bostad inte nödvändigtvis bäst. När jag har letat så har det varit vissa specifika egenskaper som spelar roll. Det tog oss 2-3 år av att gå på visningar innan vi hittade rätt hus. Har man bråttom så kanske man behöver tumma på det som är viktigt och istället få betala dyra pengar för saker som man inte bryr sig om. Vi var med i fler budgivningar på hus vi hade kunnat tänka oss, men priset blev för högt, tills rätt kåk dök upp till en prislapp som inte sabbade våra marginaler. Vi sparade miljoner på att vänta. Eller så fick vi ett mer passande hus, beroende på hur man ser det.

Köpa och sälja med samma mäklare är alltid lite lurigt. Lämnar dig öppen för att mäklaren ska tipsa sina bekanta att det är bra läge att lämna skambud. Även en reko affär kan upplevas som att det fanns en hund begravd.

Ja, det har du såklart rätt i!

Man ska alltid vara försiktig och göra sin egen bedömning.

Det blir en avvägning, tänker jag. Om du säljer, och bor i hyresrätt så har du ett mycket bättre utgångsläge. Ingen tidspress för försäljningen som ju redan är avklarad, inga hinder för köp, du vet exakt hur mycket pengar du har att röra dig med, o.s.v. Om du ändå vet att du vill flytta inom något år tycker jag det låter helt rimligt.

Det som du får väga det emot är hur jobbigt det är med två flyttar. Lite extra flyttkostnader, lite extra bärande, absolut. Men för min del skulle den ekonomiska tryggheten och vetskapen att du slipper paniksälja om det drar ut på tiden, eller kan köpa till ett bättre pris för du slipper betala mer p.g.a. ditt förbehåll, det skulle väga över tydligt.