Mitt tak är ca 2 665 000 kr och har hittat en kommande lägenhet. Mäklaren har sagt att hon och säljaren ej kommit fram till ett utgångspris än, men baserat på försäljningar av liknande lägenheter i närområdet bör den ligga på 2 600 000 kr (som slutpris tolkade jag det som om jag jämför med slutpriser, men får dubbelkolla att jag förstod rätt).
Ska på förhandsvisning snart och om jag gillar lägenheten lika mycket som jag gör av beskrivningen och bilderna vill jag buda på den, men helst innan den går till öppen visning och andra börjar buda då jag annars inte tror att jag har så stor chans att vinna mot andra.
Är det rimligt att buda 2 600 000 kr, eller strax över, typ 15-25k över för att det ska vara en “udda” siffra? Om jag ska på visningen mitt på dagen, kan man buda direkt efter (eventuellt med dolt bud) eller bör man vänta till förhandsvisningen på kvällen har varit? Är bara rädd att någon svinrik person ska buda typ 3 miljoner eller något för att de kan och vill ha lägenheten. Och vill inte att mäklaren ska säga till någon på kvällsvisningen att någon (jag) redan budat för då kommer väl de buda över.
Sen så är det ju det där med att man måste skriva kontrakt ASAP för att verkligen försäkra sig om att man får den om säljaren accepterar priset. Jag bor inte i staden där bostaden ligger, utan strax utanför så det tar mig typ 1,5h att åka dit. Jag kommer vara kvar i staden hela dagen så jag skulle i princip kunna skriva kontrakt samma kväll om jag budar under dagen, om det funkar så? Jag vet inte… Alltså lägger jag ett bud efter kvällsvisningen och det accepteras så kommer jag typ vara stressad över att det tar mig tid att åka in till staden nästa dag, haha…
Aldrig köpt en lägenhet förut kan jag tillägga. Tips?
Om du tror att det kan bli budkrig och att lägenheten kommer att springa över din budget - så vet jag inte riktigt varför säljaren inte också skulle hysa denna förhoppning.
Om jag hade varit i dina skor hade jag lagt ditt max med förbehållet att ni skriver på dagen. Om det nu är ditt drömobjekt dvs.
För att lyckas med detta bör antingen a) budet vara rejält över den säljare förväntar sig eller b) säljaren behöver få iväg den snabbt. Hur flexibel är du på tillträdesdag? Ofta bra att tydlig med detta.
Om det är visning på kvällen kommer säljaren med största sannolikhet vänta in den och vänta på bud dagen därpå när mäklaren ring runt. Vill du få lägenheten innan kvällsvisningen samma dag, måste budet vara mycket högre än säljaren förväntar sig misstänker jag.
Håller med. Man kan också spela med mäklaren att du är villig att lägga ett bud direkt på dagsvisningen så kanske mäklaren kan förbereda kontrakt och informera säljare, men då måste du lägga bud på visningen, som också säljaren är villig att acceptera innan kvällsvisningen (igen, högre än säljarens förväntning).
Lycka till!
Tyvärr har du gått i fällaan där man letar bostäder med utgångspris runt sitt max pris. Är det eftertraktade bostäder blir det ofta budgivning där man inte kan vara med.
Letar man 20% under sitt maxbud, kan man faktiskt vara med på budrunda och inte behöva ge sig efter första budet.
Fråga om det är ett accepterat pris som de lägger ut bostaden till.
Vi köpte vår bostad till det accepterade priset.
Skulle säga att det är minst lika viktigt att smälta lite. Vi sa skarpt när vi hade varit på ett par visningar att det är minst en natt sömn innan ett eventuellt bud kan läggas på objekt. Detta för att känslorna, både positiva och negativa ska få smältas. Rekommenderar starkt dig att göra samma sak, oavsätt hur länge du är i stan.
Det är nog smart att sova på saken efter visningen Är bara rädd att jag ska vakna upp till att någon annan har budat. Fast helt ärligt vet jag inte ens hur många andra som visat intresse och ska gå på en förhandsvisning. Kanske lika gärna bara är jag.
Har lyckats med dold bud en gång.
Sommarställe som jag verkligen ville ha men budgivning över begärt pris hade blivit för dyrt.
Så jag chansade. Begärde förhandsvisning och bjöd utgångspris som dold bud gällande 2 dgr.
Säljaren nappade.