Sälja på förhand eller invänta visning?

Har ett fritidshus som jag fått ett bud på, ca 10% mer än utgångspris.
Objektet har legat ute i 3 månader.
Några har har hört av sig utan konkreta bud.

Har inga lån på det men har inte tid att vara där
Kan dock behålla det och troligtvis är det en bra investering på sikt.

Funderar på att släppa det innan visning.
Risken att tappa en köpare är för stor och då kommer jag ångra mig.

Hur skulle ni tänkt här?

1 gillning

När är visningen?

Jag skulle kommit med ett motbud 5% högre.

Om budet är inom den prisklass ni hade tänkt er samt att dessa pengar kommer möjliggöra det ni hade tänkt hade jag inte tvekat på att acceptera budet. Man kan försöka som någon tidigare skrev att komma med högre motbud för att höja priset.
Kan bara nämna att ur egen erfarenhet så har vi under hösten försökt sälja vårt boende (inte riktigt samma sak som fritidshus) men vi fick noll besökare på någon visning, till vi fick ett par efter 4,5 månad som ville köpa. Det är en påfrestande period, och du måste väl ställa dig fråga om osäkerheten och strategiplanering med mäklare är värt en potentiell uppgång i pris.

6 gillningar

Sålt nu.

Vad är den förväntade högre försäljningssumman “på sikt” och vad har du för kostnader fram till dess , om du är ärlig

Vs att du tar pengarna NU och köper Globalfonder som också “på sikt”…

Visningen kommer ske i slutet på Maj.
Utgång 1,8 mkr och bud på 2 mkr
Övriga 2 st har hört av sig och dom vill inte motbuda.

Tänker lite så också, reala värden kan dock vara en bättre investering vid hög inflation på sikt.

Jag har som sagt inget behov av pengarna, det handlar bara om att flytta kapitalet.
Det är köpläge på fastighetsmarknaden nu.

‘Jag vill egentligen vänta till visningen, men jag kan tänka mig att sälja för 2,2 om vi gör en snabb affär.’

2 gillningar

Jag kommer sova på saken, prata lite med kunnigt folk.
Hade räknar som bäst 1,8 + 10%

Då jag köpte det 2023 för 1,69 efter öppen budgivning, känns ändå 2,0 som bra utveckling.

Problemet eller möjligheten med förhandsbud är att man både kan göra riktigt bra affärer men också gå miste om galna budgivare.

Du behöver inte EN galen budgivare du behöver TVÅ för att en budgivning ska ta fart :wink:

Har det redan legat ute 3 månader så har du nog kittlat de flesta spekulanterna som är på hugget den här säsongen. Har du dessutom fått 17% mer än du gav för två år sedan och inte är så intresserad ha det kvar, varför inte göra det klart om du har en seriös spekulant. Tappar du denne vet du ju inte när och på vilken prisnivå nästa spekulant infinner sig.

Stod i liknande sits för ett par veckor sedan och valde att sälja innan visning till lite över utgångspris. Bedömde att fallhöjden/risken/sannolikheten neråt var betydligt större än motsvarande uppåt.

Samtidigt var vi inte tvungna att sälja utan kunde haft kvar något år till. Men när man väl ställt in sig på att sälja känns det segt att dra ut på det och hålla på sköta/piffa åt nya spekulanter/visningar.

15 gillningar

Du resonerar som min mäklare, hennes magkänsla är att det är ett acceptbud.

1 gillning

Sälj och investera stålarna. Andas ut och njut av sommaren. Slipp visning, budstrul och folk som backar ur. :+1:

3 gillningar

Klart hon gör, hon vill ha lön.

Men det betyder inte att det är fel i resonemanget. Bara att Skogstomten, en oberoende ger dig samma råd.

17% på två år jämfört med LF Global som ökat 35% på samma tid, inklusive en rejäl sättning

Fonden kräver ingen mäklare, inget underhåll mm , inga driftskostnader.

Om du missar denna säljaren, när kommer nästa och vad behöver du göra till dess?

Du skall dessutom skriva ner 1-2% av husets värde varje år som skall återställas med underhåll. Inte första året men om tiden går…

På tre månader och bästa säsongen har du ett bud som är rimligt. Det betyder nog att du får vänta ett år till.

Ja eller så tappar man de få som är intresserade. Finns det intresse så hör folk av sig innan nu för tiden.

2 gillningar

Har just fått ett landställe värderat av tre olika mäklare, alla tre sa att efter en månad på Hemnet så är objektet dött.
Då frågar sig folk varför det inte är sålt, vad är fel på det, osv. Människor är flockdjur och vill inte buda om ingen annan gör det.
Så får du ett bud på 10% över utgångsbudet efter tre månader måste det anses som en vinst. Men det viktigaste är väl vad du känner, kan du släppa det för det priset? Budet är ju ändå över utgångsbudet, som väl får anses som en acceptpris någonstans, det är ju inte 2022 längre där man kunde räkna med 20-30% över utgångspris som minst :wink:

1 gillning

Svärmor var i liknande situation för ett år sedan och väntade på budgivning. Fick utgångspris istället för 150k mer än utgångspris (objektet såldes för typ 1,2mnkr).

Frågan är väl vad som skulle gräma dig mest. Att missa en chans till ytterligare någon 10k (som inte är säkert) mot risken att ha tackat nej till något säkert och få ett antal 10k (eller mer) minde.

Jag hade precis som flera ovan lätt tagit budet.

3 gillningar

Tack för era reflektioner!

Bestämde idag att acceptera budet och skriver på köpeavtalet på Måndag.
Alltid svårt att värdera marknaden och köparna var verkligen sugna på det och vart överlyckliga att få denna möjlighet.

Det som talar för att en budgivning skulle ske är

• Räntorna sannolikt sjunker eller ligger kvar.
• Köpkraften kommer sakta förbättras för många

Det som talar emot budgivning

• Stort utbud av objekt
• Oroligt världsläge med sjunkande börsutvecklingen
• Sysselsättningen är fortfarande dålig.

Kommer bygga garage i mitt nya hus och investera resten.

4 gillningar

Det var klokt att ta budet tror jag. Marknaden är inte särskillt het just nu, och många håller i sina pengar p.g.a börsras, tullar osv.

Har sett flera objekt gå under utgångapris senaste tiden, eller objekt som legat ute i flera månader.

1 gillning