Input önskas - köp & försäljning av bostad i denna marknad

Ser en hel del trådar och oroligheter gällande bostadsmarknadens vara eller icke vara för kommande månader. För oss är det inget undantag - jag och min sambo har varit på jakt efter en ny bostad i över ett år nu, och vi börjar kontemplera över hur vi ska agera. Vi leder för närvarande en budgivning för ett objekt och vi börjar få lite kalla fötter. Därav skulle input från dessa eminenta forummedlemmar vara alldeles ypperligt.

Nuvarande boende
Vi äger idag en 2a i en populär Söderort i Stockholm. Den köptes för ca 3 år sedan för drygt 2.7M. Under toppen var den värderad till 3.6M. Nu gissar vi att vi kan få 3.1-3.2M.

Anledning att vi letar nytt är på grund av flera anledningar:

1. Den är lite väl liten för oss 2. Väldigt dåligt med förråd och förvaring.
  2. Föreningen är väldigt labil. Drygt 10 medlemmar, lån på ca 14tkr per kvm. Förenings lån löper ut i höst och det kommer påverka ekonomin markant.
  3. Och i ärlighetens namn - kul med något nytt.

Kommande bostad
Som sagt, leder budgivningen för ett objekt vi varit intresserade utav ett tag. Kort om den:

1. 2.5a som vi tänkt göra om till 3a. Ligger i samma område men är ca 20kvm större samt lite mer wow-faktor (högt till tak med mera).
  2. Stabilare förning. Fler medlemmar och lägre belånad. Lånen löper ut först om 3-5år.
  3. På toppen såldes ett liknande objekt för drygt 6-6.5M. De fick ett bud innan sommaren för 5.5M som de inte ville acceptera. Nu leder vi budgivning på ca 5M (dvs ner ca 20% från toppen).

Vår ekonomi
Vi har en god ekonomi och har räknat med en ränta på ca 7% och skulle klara det utan större problem.

Frågor

• Hur skulle ni resonera i vår sits?
  • Tror ni på en större krasch under hösten?
  • Kan det vara smart att komma iväg från våra aningen labila förening innan räntor springer iväg och därmed avgiften?

Förstår att allt detta är högst individuellt, men all input uppskattas.

När marknaden viker är det ekonomiskt fördelaktigt att växla upp i storlek, så länge man kan ta den ökade risken. Hur länge bomarknaden tar att komma ikapp kan ju ingen sia om med säkerhet.

Betänk risken (ska ni bo där länge), kostnaden (är den ökade boendekostnaden värt det i relation med andra mål i livet). Är det ett boende ni verkligen tror på tycker jag inte ni ska låta skakig marknad stoppa er…

Om ni är osäkra på om det är ett boende som håller länge (ni kanske vill ha barn eller liknande och vill flytta igen) kan det kanske vara bättre att avvakta och köpa ännu större lite längre fram istället.

Spontant utifrån det du skriver skulle jag försökt sälja/flytta.

Det jag då mest tänker på är dina argument 1 och 2. Opraktisk lägenhet och labil och liten förening. Det är väl just såna objekt man INTE vill bli sittande i långsiktigt och det är också antagligen såna objekt som faller lite mer än genomsnittet.

Sen vad ni ska flytta till är liksom andra sidan av myntet.

Jag hade sålt-köpt om jag var ni, är man inte helt nöjd är det inget kul att bli sittande i bostaden under en lågkonjunktur. Plus att man bor en stor del av sin tid så det är viktigt att trivas där man bor.

Är de villiga att acceptera 5 mkr? 20% ner låter mycket.

Instämmer med övriga, ser ut som ett guldläge utifrån den information du delat.

Betänk också att det kommer finnas fler budgivare på billigare objekt den närmaste tiden - många med små marginaler för tilltänkt 4-miljonerslägenhet har hunnit vakna till en knaprare framtid och letar nu 3-miljonerslägenheter istället - och därför är sannolikheten lägre för ett markant lägre försäljningspris för er del jmf med för de som säljer den lägenhet ni budar på.

Vi köpte större billigt våren 2020, när börsen var nere och ingen hade hunnit återhämta sig från pandemichocken än. Sålde vårt mindre hus dyrt sommaren 2020. Liknande förutsättningar, vill jag tro.

Tack för input. Bekräftar våra tankar om att det känns som rätt timing trots marknadsläget.

Oklart om köparen kommer acceptera nedgången och priset, men får känslan över att hen behöver sälja ganska så snart.

Glömde även nämna att nuvarande förening inte äger marken, vilket den andra gör.