För några år sen köpte vi som bor i huset loss våra lägenheter och bildade en förening, nu är målet är att inom ett år flytta helt och hållet från Sverige.
Det betyder att jag behöver säja/ge bort/slänga majoriteten av allt lösöre man samlat på sig under en halv livstid samt sälja min bostadsrätt.
Fakta är att det her gått trögt att sälja lägenheterna i föreningen, det såldes ett par under covid för väldigt attraktivt säljpris och sedan har 2 andra försökt sälja till samma priser men inte lyckats. en annan har sålt men då till kraftigt rabatterat pris. (~250k under utgångspris.)
Bör då tilläggas då att alla dessa lägenheter varit nyrenoverade, jag har inte gjort ett smack med min under alla år jag bott där. den är inte sunkig på något sätt men badrum/kök har ju det lite äldre stuket och då menar jag inte charmigt äldre utan lite tråkig hyresrätt med vita släta luckor och gammal spis med plattor etc.
Detta kan ju utöver priset göra min ännu mer svårsåld.
Min tanke är att försöka sälja nu i god tid för att ha det gjort och hitta något att hyra på korttid, nackdelen är ju att marknaden eventuellt vänder upp och det kanske blir lättare och en ekonomisk vinning att sälja om ett halvår+?
Det är i en mellanstor stad inom 10mil från Göteborg.
Hur hade ni resonerat, sälja nu eller vänta in i det sista?
Det är nog generellt ingen idé att spekulera i prisuppgångar. Jag hade mer tänkt vad som är lättast/mest praktiskt för dig. Ska du flytta till andra sidan jorden, eller är det relativt nära, typ Europa iaf? Med det menar jag att du har möjlighet att kunna åka hem någon gång under försäljningsprocessen, t.ex. för slutfix/tillträde. Men om du tror det är görbart hade jag nog väntat med försäljningen så att tillträdet hamnar när du själv vill flytta. Drar det ut på tiden går mycket också att lösa med fullmakter om du har någon du litar på.
Edit: ändrade så att det står tillträde istället för försäljning. Men kontentan är att jag skulle försöka undvika två flyttar iaf. Men lite beroende på hur långt bort du flyttar och om det finns någon som kan hjälpa dig hemma.
Jag hade i vilket fall målat om och tagit mäklarbilder nu när vädret är fint.
Förstår inte riktigt tidsschemat. Inte ovanligt med 2-månader för försäljning och sedan 6-månader till tillträde. Andra säljer på 2-veckor och har 2-månader för tillträde. Du verkar sakna tiden mellan försäljning och tillträde i beräkning?
Om man sedan ska börja med förmarknad eller gå direkt till Hemnet har jag svårt att säga. Förstår noll av planen att mellanlanda i ett korttidskontrakt.
Tack för svar och tankar, rent praktiskt så vill jag definitivt få det överstökat innan flytten.
Finns inte så mycket att måla om, för att få en fin “hemnet” lägenhet så krävs renovering av både badrum och kök, vilket jag inte tror betalar sig på så kort tid och som marknaden ser ut just nu.
Tiden för försäljning och tillträde var absolut något jag inte tänkt på så mycket.. eftersom jag inte har någon erfarenhet av att sälja så visste jag inte exakt hur det såg ut, din beskrivning visar ju endå att spannet kan vara ganska stort (3-7 månader)
Om det visar sig vara närmare 7 så är det ju hög tid att börja leta reda på mäklare redan imorgon typ…
Det är just försäljnings och tillträdesbiten som gör att jag landar i ett korttidskontrakt i en lägenhet som man i princip kan lämna på dagen utan att behöva göra massa efterarbete. Jag har svårt att bestämma exakt när jag flyttar, närmre än någon gång under 2026 då det är en del andra parametrar som behöver klaffa.
Släpp fokuset på priserna under covid skulle jag säga, om du menar runt 2022. Det var en absolut topp, sedan dess har priserna gått ner kraftigt. Det finns inget som säger att priserna ska tillbaka dit kortsiktigt eller att det ens var vettiga priser till att börja med.
Att låsa sig vid historiska topp-priser är orealistiskt och gynnar ingen, fokusera på hur mycket pengar du behöver från försäljningen och hur marknaden kommer se ut framöver. Kan lika gärna vara på väg ner som upp.