Jag köpte en 1,5a på 38 kvm i Gbg 2016 för 1,785. Sedan dess har avgiften höjts med 1000 kr pga höjd tomträttsavgäld och att balkongerna byggdes ut så den är mer än dubbelt så stor nu. Avgiften är nu dryggt 3500kr.
Mäklaren insisterade på att lägga ut den med utgångspriset 1,580 i slutet på maj för att locka folk. Vi har haft många visningar sen dess (få har kommit) och precis fått ett första bud på utgångspris idag (1,5 månad senare).
Vi har fått OK från styrelsen att hyra ut om vi inte kan sälja utan stor förlust. Mäklaren hävdar att det inte finns nått som talar för att vi kan få ett bättre pris om ett år. Dels för att avgiften kanske behöver höjas med 5% igen, så att sänkt riksränta inte spelar nån roll för månadskostnaden köparen får.
Han har fast arvode (ingen stege). Tror ni att han bara säger så för att få en snabb affär? Tror ni bostadspriserna kommer ha stigit om ett år?
Det spelar ingen roll för mäklarna ifall de har fastpris eller stege. De får betalt för transaktionen och vill få igenom affärer så snabbt som möjligt.
Inte en aning om hur bostadsmarknaden kommer utvecklas. Förra året var den ju katastrof så den borde kunna bli bättre. Men vem vet? Mycket kan hända på ett år. Om du får hyra ut så kan du ju göra det, men om du behöver få loss pengar för en kontantinsats så hade inte jag väntat (jag sålde själv med förlust förra året).
Klart det finns incitament för mäklaren att göra affären så snabbt som möjligt.
Jag hade funderat kring riskerna:
klarar er ekonomi att hyra ut
finns det någon att hyra ut till
är det värt att vänta ett år för att vinna x tkr (värt i form av extra energi/ångest över att försöka sälja igen)
Jag tror på högre priser om ett år, särskilt för mindre lägenheter. Så personligen hade jag väntat om de bundna pengarna inte var något problem.
(Men jag är också en person som har svårt att realisera förluster)
Ja. Och ja. Om ett år har (åtminstone högst sannolikt) räntan gått ner en bra bit, kanske 1,5%? Att avgiften går upp någon hundring är inget i jämförelse med hur marknaden lär ta fart när alla (eller de flesta) räntesänkningar är gjorda.
Bra fångat @Mickel Lite avgiftshöjning spelar ingen roll när räntorna sjunker bortåt 0,75 - 1 %.
Det behöver inte heller vara så stora sänkningar utan det handlar om psykologi som vanligt. Signalen är att ”nu är höjningarnas tid över och vi börjar sänka räntorna igen”. Då tar flyttkarusellerna fart igen, rimligtvis finns det ett uppdämt behov efter ett par års istid.
Är lite i samma sits, har flyttat utomlands och min lägenhet har gått ner en slant i värde och ingen lust att sälja den just nu, planen är att hyra ut den i 1-4 år till. Är ju skönt att tjäna en slant varje månad medans man väntar på att värdet ska återhämta sig.
Behöver du inte pengarna så hyr ut tills marknaden återhämtat sig och va nöjd med att tjäna en slant extra varje månad istället.
Till saken hör att jag är av inställning att köpa en annan lägenhet endast för att hyra ut och tjäna pengar på i framtiden, när jag sålt min nuvarande.
Det som också händer nu är att människors inkomster går upp när löneökningarna kompenserar för inflationen. Detta sker i efterhand. Inget påverkar bostadspriserna mer än vad folk har möjlighet att betala. Förutsättningen är naturligtvis att de har ett jobb.
Detta talar kanske inte för att priserna ska ju upp men kanske mot att de ska gå ner. Uthyrningsmarknaden är samtidigt överhettad just nu. Det finns många fler som vill hyra ut än som vill hyra.
Mäklarens enda syfte är att ta transaktionskostnaden för affären, de vill alltså ha så många affärer som möjligt per månad. Det är därför denna person vill sälja så snabbt som möjligt.
Sannolikheten att bostäder kommer öka rejält kommande året är nära 100%, då räntorna förmodligen kommer gå ner kraftigt, håll så länge du kan.
Basaerat på om du ska sälja om ett år?
Sök upp “inverted Yield Curve” och jämför det med bostadsmarknaden genom historien. Jag skulle försöka sälja så fort som möjligt för ett bra pris om du inte vill behålla fastigheten 5 år.
Instämmer. Mäklarens “råd” är grundat i pengar för hen själv så gå på din magkänsla och förutsättning.
Lönerna har för vissa hoppat upp tex 8-10%, får vi ner räntorna lite grann så finns det absolut köpkraft på marknaden igen.
Många andra måste sälja nu, inte du så nyttja den fördelen och vänta. En del är i en tuff sits nu om man är i början av bokarriären och inte haft lön som hängt med upp.