Vad hade ni lagt för bud med tanke på rådande läget? Ska sälja igen om 4 år!

Jag funderar på att köpa en stuga som ligger ute för 2.290.000 kr. Stugan ligger i ett stugområde med ett flertal likadana hus och förra året såldes det tre stycken till följande priser:

1. Utgångspris 1.950.000/ slutpris 2.150.000
  2. Utgångspris 1.825.000/ slutpris 1.825.000
  3. Utgångspris 1.950.000/ slutpris 2.300.000
    (Nr. 2 är stugan som är till salu nu också, den har renoverats en del sedan dess.)

Utgångspriserna har ju alltid legat under 2 miljoner och i min värld är det det priset som mäklarna har bedömt att stugorna är värda. P.g.a. budgivning blev det visserligen högre slutpriser två gånger, men den här stugan har legat ute sedan maj nu och det har inte blivit någon budgivning (än). Nu spelar ju såklart skicket in också, men när ni bara tittar på siffrorna, tycker ni att utgångspriset på 2.290.000 verkar rimligt? Jag tycker att det känns lite dyrt…?! Till saken hör i mitt fall att jag vet med mig att jag bara ska bo där i 4 år och med tanke på räntehöjningar och därmed lägre bostadspriser framöver, så vågar jag inte lägga mer. I den delen av landet där stugan finns, så verkar bostadspriserna inte ha påverkats av räntehöjningarna än, men det gör de väl före eller senare…
Vad hade ni lagt för bud i den här situationen?

(Jag vet att det hade varit bäst att hyra någonting om jag bara ska bo där i 4 år, men det är helt omöjligt att få tag i en hyreslägenhet…)

Jag tror inte att det spelar så stor roll vilket bud du lägger. Det viktiga är att lägga ett bud för att vara med i matchen. Är ditt bud lägre kommer de helt säkert inte att ta det rakt av. Om ingen annan lägger bud kanske de hör av sig i september och vill göra affär. Kanske antar de ditt bud då eller försöker höja det lite. Du behöver ha på fötterna när det gäller marknaden i stort.

När jag tittade på hus för ett antal år sedan större jag på objekt med “liggande skambud”. Det är en etablerad strategi att lägga sådana.

1 gillning

Om inget väldigt oförutsett sker i världen bör priserna ha återgått till nuvarande nivåer om 4 år. Räntorna med bindningstid över 3 år har redan börjat sänkas hos bankerna, vilket är ett tecken på att den rörliga räntan bör toppa nästa år och sedan dala långsamt nedåt. Vilket gör att priserna kommer vika upp igen.

Skulle du planerat att bo i 1-2 år skulle jag inte rekommenderat att köpa nu, men 4 år känns säkrare.

Om jag skulle varit du skulle jag budat nuvarande värde (slutpris) minus ~10% för att säkra upp eventuell prisfall kommande år.

1 gillning

Jag hade inte lagt ett bud. Hyresrätt är rätt väg att gå

2 gillningar

Jag vet, men som sagt nästan omöjligt om man behöver en lägenhet NU. Kötiden är 2-3 år…

I ett snabbt föränderligt marknadsläge är att hänvisa till att: ”förra året…” ungefär samma som att tänka att ”min förra fru…” :wink:

Dvs nu är ett lite annat läge på marknaden och just ”sommarstugor” kan skilja mycket i pris även om de ligger ”ungefär lika”. Dessutom är sommarstugor en form av ”lyx/extraboende” som delvis har lite annan logik än vanliga bostadshus. (Skrivet sittande på altanen i vår sommarstuga)

2 gillningar

Möjligen lägger säljaren ribban högt för att ge dig som köpare en prutmån. När vi var tvungen att sälja en lägenhet under starten av coronan, så var marknaden sval i den medelstora staden som jag bor i med få spekulanter. Många tänkte att nu var chansen att göra ett klipp. Så vi valde att sätta ut lägenheten för ett något överpris, budgivaren gav ett anbud betydligt lägre, vi möttes i mitten vilket var vårt faktiska målpris för vad som var acceptabelt. Så lägg ett lägre pris och sen så får en dialog tillkomma med säljaren.

2 gillningar