Att vara först med att lägga ett bud på en bostad

Jag och min partner är intresserade av en villa som har utgångspris 8 miljoner. Annonsen har legat ute över en månad, det har varit två visningar men inga bud har kommit in. Vi var på den sista visningen och där var bara två andra par.

Vi vill lägga ett bud men vet inte var var ska börja. Vi vill ju inte riskera att lägga ett överbud som ingen annan är intresserad av, dvs. över marknadsvärdet.

Vi har försökt att värdera värdet genom att titta på andra sålda i området, men det är så få och helt olika standard så det är svårt. Villor i samma prisklass har sålts omkring 2-7% under utgångspriset det senaste året. Enligt Booli är värderingen sannolikt kring 7 miljoner, någonstans mallen 6-8, men vet inte hur säkra deras värderingar är.

Hjälp oss hur vi ska tänka!

1 gillning

Jag köpte villa i maj 2023. Riktigt segt på marknaden ingen på visningen utan vi själva. La ett bud 5% under utgångspriset. Skrev papper dagen efter.

4 gillningar

Vid vilket pris skulle ni tänka ”wow, vilket kap detta var”? Buda det.
Men om jag var er skulle jag som mest buda 10% under utgångspris. Värsta fall får ni ett nej eller motbud.

Boolis värdering kan ni ju alltid använda som referens till ert bud (dock är ju booli lite trubbigt).

3 gillningar

Precis! Känns läskig att lätta ett lågt bud, men det värsta man riskerar är väl just ett nej men förmodligen med möjlighet att höja om man vill.

Enligt taxeringsvärdet bör marknadsvärdet ha varit 4,8 för fem år sedan. Det är ungefär vad vårt hus värderades enligt taxeringsvärdet samma år. Idag är värderas vårt till 5,7.
Det andra huset har mycket bättre läge enligt oss; nära natur och sjö men även stad. Vårt ligger mitt i ett villakvarter. Men varför i hela friden är taxeringsvärdet så lågt?

Taxeringen kvittar om andra saker tillkommit eller påverkar. Renoveringar, tillägg, kommunikationer, kommunalskatt etc. Saker förändras. Taxeringsvärden handlar ju bl a om tomten också. Det finns säkert svar i siffrorna.

Men jag säger som @Victor84 - är ni sugna, tycker det verkar rimligt men i överkant, lägg 10% under. Väljer de att dissa budet bör de ju ha på fötterna för det. Visar de sig har rätt så bör ni få chans till motbud och huset är verkligen värt mer på marknaden. Har de fel så får de väl komma krypande. :smiley:

2 gillningar

Hade lagt ett bud under utgång, men som ändå kan tänkas ligga i samma härad som säljaren kan tänka sig att sälja för. Är det ett dödsbo kan du lägga dig en bit under det. En månad på marknaden är för övrigt inte en lång tid skulle jag säga, så jag skulle inte lägga för stor vikt vid det.

1 gillning

Eftersom villan har legat ute ett tag utan bud, och intresset på visningen verkade svalt, hade jag valt att lägga ett dolt bud. Genom att börja lägre än utgångspriset (ca 10-15%) kan ni förhoppningsvis undvika att överbetala, samtidigt som ni håller er realistiska med tanke på marknadsläget och säljarens förväntningar. Ett dolt bud ger er en chans att pressa säljaren att agera utan att trigga igång en budgivningsspiral

1 gillning

Dolt bud om ni lägger ett svagt bud mot marknad. Gärna med krav på giltlighet i 24h för att lägga lite press på säljarna så de inte känner att de har tid att fiska med andra intressenter som inte lagt bud.

Om dem kommer tillbaka och säger nej så får ni ställa frågan om varför dem tackar nej utan motbud.
Då får ni veta 2 saker.

1. om säljaren har bråttom(eller bara fiskar efter överbud)
  2. om säljaren är hård med sitt startpris eller flexibel.
1 gillning

För oss som inte hört talas om begreppet tidigare, vad menas med ett dolt bud? Hur går ett ”dolt bud” till?

@Pimkim @Jojja

Ett dolt bud lämnas till mäklaren, som förmedlar det direkt till säljaren utan att informera andra spekulanter. Syftet är att undvika öppen konkurrens. Säljaren kan välja att acceptera eller ignorera budet.

Konceptet är omdiskuterat: förespråkare menar att det kan leda till snabbare affärer och ge köparen en fördel, medan kritiker, som jag själv, ser det som otransparent och orättvist. Jag har dock både förlorat och vunnit budgivningar med dolda bud.

Dolda bud är särskilt vanliga i attraktiva områden som Stockholm innanför tullarna.

2 gillningar

Om dom haft 2 visningar inte ett bud och legat ute över en månad, då skulle jag definitivt lägga ett lägre bud.
Boolis variant låter som en bra indikator.

Ahaa okej, då förstår jag, tack för förtydligandet! :+1:

1 gillning