Bästa budgivning strategi för att köpa en lägenhet till bästa pris?

• Skicka en bud innan visning
  • Budgivning - Väntar att alla intresserade köpare har slutat buda
  • Budgivning - Budar upp 10,000Kr direkt varje gång någon budar
  • Budgivning - Budar upp högt direkt (t.ex.: 100,000Kr upp)

0 röster

Hej allihopa - Vi letar efter en större lagenhet, men vi vill tänka redan nu vad vår vår strategi kommer att bli när vi hittar en intressant lägenhet. Vad är era tips & tricks?

När vi budade på vår lägenhet körde vi med varianten att höja i små, konstanta inkrement. Vi budade endast när budgivningen var stillastående och alltså riskerade att leda till en försäljning. Givet att de andra budgivarna och deras stil/resurser är okända känns det för mig som den metod som innebär lägst risk att resultera i ett överpris.

2 gillningar

Alla är väl olika bra förutom buda upp med 10k i taget. Det sistnämnda skulle jag alltid undvika.

Bästa tipset jag har är att ha is i magen och gå på många visningar, ge rimliga bud och vänta ut tills mäklaren kommer med förslag på affärer utanför den publika marknaden. Eller ringer upp dig för att få dig att kolla på objekt som inte sålts efter en första visningsomgång.

1 gillning

Det blir ju olika beroende på vad du själv tror den kommer gå för, samt hur många intressenter du tror det finns.

Tror du efterfrågan är hög lägg ett bud förevisning som är en bit över utgångspris.
Tror du efterfrågan är låg vänta ut och lägg ett lågt bud.

Höj aldrig minimibud. Dvs alltid minst 10k.
Höj alltid med samma summa.

1 gillning

Hur tänker du att det ska göra det?

Som jag ser det kan de flesta budgivare bända fram 10k till. Vilket leder till att ens motbudande spekulanter anpassar sig uppåt gång på gång på gång. Ju mer man anstränger sig desto mer kära blir folk i objektet. 10k är så litet steg på ett par miljoner.

Mja, min uppfattning är att många snarare sätter gränser för hur högt de är villiga att gå. Efter den gränsen är nådd slutar de buda om de håller fast vid principen. Eller så har de hårda gränser i form av begränsade resurser i vilket fall de rentav inte kommer kunna köpa objektet om de går för högt. Om man går över deras gräns med ett 10k-bud får man såklart objektet till ett bättre pris än om man går över med ett 50-100k-bud.

Sen sa jag inte heller att vi använde inkrementet 10k. Vad jag minns använde vi 15 eller 20k. Det fungerade för oss.

1 gillning

Den uppfattningen delar jag verkligen inte. När “folk” bara behöver höja 10k eller 20k så flyger principerna ut genom fönstret. Känslorna styr.

De gånger jag sett priset sticka iväg i de områden jag tittat på bostadsrätter har det varit en mängd småbud som trissar upp priset mer och mer och mer.

Ändå affärer på ett antal miljoner.

1 gillning

Hur länge väntade du efter sista bud? Om man väntar för långt och säger till mäklare att man ska tänka lite mer, risken är att någon annan köper objektet?

Vad tycker du om förhandsbud? Är det inte ett sätt att köpa billigare utan konkurrens? I värsta fall säljare täcker nej, och då är det bara en fråga att buda under den normala budgivningsprocessen?

Beror på fall till fall. Precis som de andra.

Vill (och kan) säljaren pressa upp priset så tror jag det faller platt.

Vill säljaren (eller måste) göra en snabb affär så kan det funka.

Ser det som att man får lägga på en premie för att säljaren ska välja bort budgivning.

Det blir ju dock inte “bara” en höjning på 20k sett till ens egen nivå. Om B1 bjuder 100k totalt vid ett tillfälle måste hen bjuda 140k vid nästa budtillfälle om man utgår ifrån att båda budgivarna gör samma konstanta höjningar.

För övrigt har man också rimligtvis en egen gräns att ta hänsyn till baserat på ens värdering av objektet. Jag skulle inte ens själv följa med om priset, som du säger, sticker iväg.

Men bostadsrätter går inte för 100k eller 140k i någon av våra större städer utan ett antal miljoner.

2500000 eller 2540000 är så lite att folk driver på uppåt i min erfarenhet. I princip konsekvent.

Jag har inte sett en enda budgivning där det blivit lågt slutpris relativt motsvarande lägenheter i samma område då ökningarna varit låga (under 50k). Utan det läggs på 10,20 k gång på gång eller så är priset redan högt när småbuden börjar komma in.

Medans de som får få eller inga bud brukar jag uppleva som relativt billiga.

Folk handlar lägenhet på känslor. Så kan man vara mer rationell så kan man övervinna en marknadsinneffektivitet.

Ofta brukar de väl även vara bra att lägga in en premie som underlättar för säljaren, typ att de inte behöver flyttstädningen. Det är endå småsummor som ändå kan påverka säljaren känslor positivt för köparen.

2 gillningar

Jag tänker så också. Det gäller bara att vara iskall fram tills en säljare nappar på sånt.

Alltså få mäklaren att jobba för dig som köpare mer.

Det var annorlunda i mitten på 90-talet när man kunde pruta på bostäder.

3 gillningar

Skulle försöka lägga bud innan visning, speciellt i detta klimat då det mesta ökar rejält vid budgivning

Det finns inget rätt eller fel strategi om man vill ha lägenheten så billig som möjligt enligt mig.

I dagens klimat då de mesta som är bra försvinner innan visning är det bra om man har någorlunda koll på marknaden och kan lägga ett bra bud innan visning.
Men det handlar då om att vinna budgivningen inte att få den så billigt som möjligt.

Hittar man dröm huset/lägenheten gäller det ibland att inte gå miste om objektet, givet att man har råd.

Billigt eller ej avgör marknaden vis budgivning…

1 gillning

Finns undersökningar från andra hållet jag läst - dvs hur får man bäst betalt - så var den viktigaste faktorn tid. Dvs att inte ha bråttom och vänta. Så jag skulle sannolikt lägga ett bud högre än utgångsbud innan visning och vara tuff med att ställa in visning.

Att ge bud under utgångspris innan visning som jag sett vissa göra är sämst, då det inte ger någon nedsida för säljaren att vänta.

5 gillningar

Vad menar du? Att säljare måste svara ja eller nej till vår bud innan helgvisning börjar?

1 gillning

Att ge ett dolt bud innan visning, och då ett riktigt bra, men rimligt bud, med ganska kort tidsfrist för säljaren (detta bud gäller till imorgon kl15). Samt naturligtvis, som @janbolmeson skriver ovan, krav på inställda visningar, snabb kontraktsskrivning.

Att försöka undvika budgivning är troligen det bästa för en köpare. Viktigt dock om man ska satsa på att ge ett dolt bud är, att ge ett bra bud! Jag har själv fått dolda/förhandsbud vid bostadsförsäljning, men de var ”på gränsen” och jag hade inte känt mig riktigt nöjd. Valde att ha visning och budgivning och det visade sig vara det rätta valet.
Jag har också fått mitt förhandsbud nekat en gång, men köpte sedan den lgh billigare i kommande budgivning.

4 gillningar