Mäklaren sålde huset utan att ha kontaktat mig

Har varit på en förhandsvisning av ett hus med bara några få intressenter, jag meddelade på plats till mäklaren att vi mest troligtvis är intresserad.

Visningen var på en fredag, jag hör inte något från mäklaren förrän på söndag då jag får ett SMS om att bostaden är såld.

Jag ringer genast upp mäklaren och meddelar att jag tycker det var tråkigt att jag inte ens fick en chans att lägga ett bud. Mäklaren förklarar då att det var ett dold bud som kom och att jag borde ha kontaktat han om jag skulle lägga ett bud.

I efterhand, ja, jag var alldeles för passiv. Jag skulle ha legat på, men jag har varit på säkert 30 visningar senaste året och i SAMTLIGA fall så ringer mäklaren upp dagen eller två dagar efteråt för att kolla ens intresse.

I detta fall såldes även bostaden till en summa som låg 100 000 kr under vad jag ungefär hade tänkt buda på huset. Detta meddelat jag även mäklaren så klart, men kontraktet var ju redan skrivet då.

Om jag var säljare i detta fallet hade jag varit förbannad, mäklaren borde väl ändå se till att kontakta samtliga intressenter som var på visningen? Oberoende om ett dolt bud kommer in eller inte? Mäklaren menade på att han sa på visningen jag skulle kontakta han vid intresse, något som jag inte uppfattade att denna sa tyvärr.

Vad är era kommentarer? Är jag bara bitter för att jag inte fick köpa huset? :slight_smile:

1 gillning

Tyvärr finns det väl inte så mycket att göra. Mäklaren behöver ju framföra buden som kommer in och helst ge en professionell rekommendation, sen är ju säljaren fri att tacka ja eller nej. Förstår det känns bittert men köpa bostad prövar alla ens känslor.

1 gillning

Förstår att det så här i efterhand inte finns så mycket att göra, mäklaren ska självklart framföra det dolda budet till säljaren MEN denna borde väl även informera OCH rekommendera att höra med samtliga intressenter innan det dolda budet accepteras?

Visserligen kan så ha skett, men att säljaren då meddelat mäklaren att denna ändå accepterar budet och inte är intresserad av att kolla intresset med övriga intressenter. Säljaren kanske inte gillar pengar? :slight_smile:

Kan ju vara så att de är stressade pga nedåtgående marknad och att de redan har ett planerat tillträde. Då kan tryggheten att veta att man får den såld gjort att de tagit budet. Svårt för både mäklare och säljare att veta vad som är ”rätt” i dessa tider.

Förmodligen fick de en kort tidsfrist att tacka ja eller nej på så att mäklaren omöjligt fått tag i alla andra intressenter.

1 gillning

Eftersom det bara var ett fåtal intressenter kan jag tycka att ett minimikrav är att mäklaren åtminstone försökt få tag i dessa intressenter för att höra om dessa är intresserade av att lägga bud.

Om det vore 20 intressenter vore det något annat.

Men… jag är nog bara bitter. :slight_smile:

Det ENDA mäklaren behöver framföra till säljarna är ett bud.

Jag har kikat efter hus länge. I flera fall fick jag inte ens chansen att varken se huset eller buda, trots att jag terroriserat mäklaren.

Lägg bud om du är intresserad! Det är inte bindande så går att göra innan du ens sett bostaden

3 gillningar

Jag får gratulera köparen! (Ironi). En duktig mäklare gör inte så här. Hen ringer runt. Men budet var väl villkorat med att mäklaren inte gjorde det kanske. Går ju bara att spekulera. Säljarna var kanske nervösa som marknaden är nu och tackade ja till budet. Kanske mot mäklarens rekommendation.

Jag har själv köpt och sålt bostad. Budgivningar och försäljningar kan framstå som jättemärkliga ibland. Men man har ju inte all information och får väl sällan det. Bara att glömma, ta lärdom och ladda för nästa objekt;)

Det är bara till att bita ihop och gå vidare. Köparen hade kanske redan pengarna och ville ha ett snabbt avslut. Som säljare vill jag också ha snabba avslut. Inte konstigt men såklart surt för dig. Att lägga ett bud direkt på plats är väl det man kan göra, som @anon80959805 skriver.

Villkorat bud? Stabil köpare med cash? Bekanta/släktingar? Det finns många möjligheter tyvärr.

1 gillning

När vi sålde vår lägenhet så ville några ha tidig visning, efter den la en person ett bud som låg nära vår egna ”här säljer vi direkt nivå”, vi bad om lite mer och köparen var okej med det om vi kunde skriva dagen efter, vilket vi gjorde. Ingen annan fick en chans, men vi fick ut så mkt som vi var mer än nöjda med och slapp stressen med bud. Mäklaren tog inte kontakt med någon annan intressent.

EmHe, det låter som när jag köpte. Då la jag ett dolt bud villkorat med att budet bara gäller om ingen annan budgivare delges att ett bud existerar. Säljarna kom med ett högre pris via mäklaren, ca +2% men vi enades på mitten, alltså +1% över mitt dolda bud. Vi skrev dagen efter.

2 gillningar

Som du själv skriver så fick säljaren ett dolt bud.

Dolda bud kommer alltid med olika villkor som mäklaren måste framföra till säljaren. Sedan är det säljaren som bestämmer om de vill acceptera köparens bud med tillhörande villkor.

Ett dolt bud ser generellt ut så här:
“Jag lägger XXX kronor med förutsättning att budet ej får presenteras för någon annan intressent och att säljaren måste ta ställning till detta inom X timmar”.

Så mäklare var mest troligt i allra högsta grad bakbunden utifrån villkoren i budet.

Edit: Tycker själv att dolda bud är ett gissel och ofta är jobbigt att hantera. Personligen så arbetar jag och mina kollegor utifrån att processen alltid ska vara så transparant som möjligt. När man får dolda bud så är det som upplagt att övriga spekulanter kan bli besvikna (precis som du blir nu) och man får missnöjda kunder / spekulanter. Det är även svårt att säkerställa att man har fått bäst betalt.

3 gillningar

Säljaren visste säkerligen om läget men valde ta budet. Det kan ju också vara så att den som köpte hade förmedlat att om det blir öppen budgivning så hoppar personen av. Säljaren har alltid rätt att bestämma om man ska ta budet eller se om det blir en budgivning senare. Det kan vara svåra beslut även för säljaren och som gör att man hellre tar en säker affär även om man kanske missar chansen till ett något bättre bud.

Behöver inte vara direkt ”dolt” eller avancerat och många är nog ”vana/tror” att det ska vara någon slags öppen budgivning ända fram i mål.

Kan helt enkelt vara en spekulant som säger till Mäklare. Ring upp säljaren och säg att jag vill köpa huset för det här priset NU. Mäklaren ringer, och säljare & köpare kommer överrens =affär.

Gjorde precis så själv vid en försäljning av skog nyligen. Vi hade ”tagit i lite” med utgångspris OM det bara skulle bli en spekulant. Liten ort, en spekulant (som jag känner) åker helt sonika förbi Mäklaren och framför ett bud klart över utgångspris. Mäklaren ringer, vi förhandlar lite till =klart. JA både Mäklaren och jag visste att andra spekulanter hört av sig/fanns men vi kom ändå fram till att bättre en fågel i handen än tio i skogen. Eftersom vi redan satt utgångspriset ganska högt.

När vi sålde huset för 1,5år sedan var det likadant men då mer som ett ”dolt bud i en traditionell budgivning” (klart högre än övriga inkomna bud) med krav på att skriva omgående. Även då valde vi snabbt att skriva direkt.

Så jag skulle säga är ni intresserade lägg ett bud. Finns dock inte ens då några garantier att ni får chans att höja budet om ni blir överbjudna. Så bara att leta vidare.

2 gillningar

Se och lär och lägg själv dolt bud vid nästa tillfälle. Öppen budgivning är oftast en förlustaffär för samtliga köpare och ingenting jag skulle ge mig på. Framförallt med aktuell konjunktur ska du utnyttja säljarnas nervositet och lägga ett dolt, icke-förhanlingsbart bud, gärna några procent under utropspriset, eftersom det finns en prisnedgång. Kolla gärna i förväg vad senaste försäljningen av objektet gick på, så vet du vilket pris som fortfarande innebär en vinst för nuvarande ägare. :slight_smile: Och som någon skrev: buda innan visning, be om förhandsvisning, och få affären stängd innan den listade visningen skett.

3 gillningar

Nja, jag hade formulerat det annorlunda.Typ, vi ska överläga vårat bud, kontakta oss innan du säljer.

1 gillning

Trist att budgivningen inte drog ut lite på tiden så att du hunnit lägga ett bud.

Det är nog så att säljaren antog det dolda budet för att få avslut till ett acceptabelt pris men inte visste att du var redo att betala mer eftersom du inte hade lagt något bud.

Det kan också vara så att mäklaren ville få ett snabbt avslut för att få in sin provision och inte ville chansa på ett högre bud från dig eller ens förstod hur intresserad du verkligen var.

1 gillning

Det är inte helt ovanligt att köpare ger den typen av bud, speciellt då marknaden inte är på topp.
Man kan även se “Borttagen före visning” där köparen kan ha gett ett acceptabelt “Nu bud” och säljaren väljer att inte chansa.

Alltså förlåt, men de där jädra mäklarna alltså… :expressionless: En annan sak jag retar mig på är de där “friskrivningsklausulerna”…
Varför är det inte upp till mäklaren att kontrollera hela husets skick och förmedla detta till köparna så huset säljs för ett skäligt pris?
Tycker hela bostadsmarknanden är korrupt och bakvänd…

Nu är det ju säljaren (ofta ett dödsbo i de annonser jag sett) som väljer att sälja med friskrivningsklausul, det är inte mäklaren som friskriver sig utan säljaren.

En mäklare är ju inte en besiktningsperson, men en sådan kan ju kontrollera huset och förmedla dess skick till en potentiell köpare. Dock kvarstår det att det är du som köpare som måste uppfylla din undersökningsplikt, det regleras i jordabalken (lag) och är alltså inget som någon mäklare kan överta från dig.

Oavsett skick på ett hus så kan ju priset nå ”oskäliga” nivåer givet intressenter för det.

4 gillningar