Håller på att sälja mitt hus. Utgångspris 2650000 (värderat till 2900000 i januari). Bud kom in för 1 vecka sedan på 2400000, innan visning. Många intresserade, men få som kan göra slag i saken pga omvärldsläget. Fick upp budet till 2430000.
Bett mäklaren tidigare att lägga upp budet öppet, efter visningen. Bad mäklaren flera gånger igår att lägga upp budet öppet. “Men de går ju inte att behålla kakan och äta upp den” enligt mäklaren. Kontrakt skulle skickats ut igår kväll. Men nu tar det tid (alltså har jag inte fått “kakan”).
Jag ville se reaktionen hos övriga intressenter, vid ett skambud. Men mäklaren verkar tro att detta nu är klart. Får inget svar nu av mäklaren.
Hur hade ni agerat? Om man riskerar att förlora denna intressent om man vill förlänga tiden mellan öppet bud och kontraktskrivning.
Vi har en hyreslägenhet med inflytt 25/9. Så inga krav från oss på att få ett visst belopp. Bara otroligt irriterande att mäklaren inte lyssnar och att vi inte tömmer ut alla möjligheter till högre bud.
Vet du om budgivaren lagt in några villkor i sitt bud, t.ex. att objektet tas bort från marknaden? Om detta är fallet så skulle jag ju som köpare argumentera att budet inte längre är giltigt om du lägger ut det.
Inget jag har hört. Det enda som de lämnat som “krav” är inflyttningsdatum. Som passar oss perfekt. I övrigt inget. Tror det är mäklaren som vill få till ett avslut. Eftersom marknaden är svår.
Ja. Jag har accepterat budet. Inte det jag ställer mig emot. Utan möjligheten att andra intressenter kan se budet och kanske agera utefter det. Inget är huggit i sten innan kontrakt är skrivet, vad jag läst mig till. Muntliga avtal gäller inte vid husköp. Utan allt måste vara skriftligt. Nya bud kan komma in, tills allt är undertecknat.
Om jag som potentiell köpare hade haft ett bud accepterat och objektet efter detta ändå läggs ut för visning och budgivning hade jag nog dragit öronen åt mig. Som tur är så är jag antagligen ingen typisk köpare.
Nu var det inte tänkt att ha en till visning. Utan endast se hur övriga intressenter agerar vid ett lågt bud. Då många verkar avvakta. Hade jag fått kontrakt igår kväll som sagt, hade jag inte reagerat som jag gjorde. Nu dröjer det. Och den tiden hade man velat se hur övriga intressenter agerat vid ett lågt startbud.
Om budgivaren inte gjort vad de skulle/lovat och det inte finns någon bra anledning till försening hade jag som säljare också gått vidare med processen.
Kan ju förstå mäklarens poäng att hålla sig väl med budgivaren och inte lägga upp budet offentligt. Däremot måste du väl kunna ställa kran på mäklaren att åtminstone ringa runt till övriga intressenter och öppet förklara läget?
För min del känns det för girigt att hålla på att trixa. Men återkoppla gärna hur det går, genomsnittlige Svensson brukar vara för konflikträdd för att köra fult tillbaka.
Varför bad du inte mäklaren publicera budet på 2.4 innan du började förhandla med budgivaren? Det var läget att vara tydlig med att du vill avvakta fler bud. Efter att du bett dem höja budet, de gjort det och du sagt ja, så var det för sent att fortsätta leta köpare i min mening. Inte juridiskt men definitivt moraliskt.