Buda på lägenhet

Har hittat ett renoveringsobjekt (dödsbo) i samma förening som jag bor på, lägenheten har legat ute för 1.4m i ungefär 3 veckor innan den nu i förra veckan sänktes till 1.3. Lägenheterna här är värda 1.8 (renoverade) så priset är tilltalande.

Hade bokat in mig för visning idag och innan visningen hade ägt rum kom ett bud på 1.2m. Pratat med mäklaren som säger att den som budade inte varit på visning och att säljaren (dödsboet) är nöjda med budet så ifall det inte kommer fler bud är de villiga att sälja för 1.2.
Nu är jag redo att höja budet med ungefär 50.000 till men vill inte ha ett budkrig, har ni något tips på hur man kan gå till väga när man budar nu? Dolt bud? Eller ge ett bud med villkor att det går ut samma dag om det inte accepteras?

Köpt två lägenheter innan men aldrig lagt något dolt bud och vet inte hur sånt funkar.

Ta det lite chill. Den “okända budgivaren” som dyker upp från ingenstans med lägliga bud, precis efter att du har varit på visning, kan vara mäklarens egna bud.

Jag skulle försöka dra ut på det så länge som möjligt och bara höja i fasta steg.
Alternativt lägga ett villkorat dolt bud.

1 gillning

Det är väl bara lägga ett bud på 1250, ett dolt bud är inte seriöst.
Det är säljarna som avgör vad dom vill släppa det för.

Dolda bud borde förbjudas,

Enklast är väl att lägga ett bud som är villkorat med accept. Dvs det registreras bara om säljaren accepterar. Du väljer helt enkelt att inte delta i budgivningen och lämnar ett erbjudande till säljaren, ta det eller fortsätt med budgivningsprocessen. Förklara även för mäklaren att om det kommer ett nytt bud som är över ditt från dem på 1,2(som mäklaren bekräftat att säljarna är villiga att acceptera) så kommer du bekräfta med de andra att dem ej fått kännedom om ditt erbjudande eller information om att höja sitt bud för att vinna. Mäklaren är ju säljarens ombud och har ansvaret att få ut så mycket för dem, inte att hjälpa dig. Så ofta är det bara att göra dem medvetna om att man kommer följa upp och vet om hur mäklarsamfundet ser på situationen.

Du bör dock börja med att berätta för mäklaren att du som redan bor i föreningen inte utgör nån risk att avvisas av BRF:en och fråga om mäklaren kontrollerat att den andra budgivaren har medel/godkänt löfte från banken utan några förbehåll om att sälja befintligt boende. (senast jag sålde för dödsbos räkning så hade högsta budgivaren ett krav att sälja befintligt från banken och jag gick med näst högsta budet för säkerhet/enkelhet att affären gick igenom)

Har den andra säljaren allt på plats så kan du erbjuda ett fast pris till säljaren som inte är de av budgivningsprocessen och inte får förmedlas till annan än säljaren eller registreras innan kontrakt är skrivet.

Säljaren har ju all rätt att välja köpare fritt och även bortse från bud om de vill det. Jag anser personligen att dolda bud är helt OK, på samma vis som jag anser att säljare har rätt att bortse från dem eller välja en köpare som inte lagt det högsta budet.
Det går åt båda hållen, och så som regelverket ser ut så ser jag inga problem med det.

3 gillningar

Tack för tipset, gjorde exakt så och gav ett dold bud som accepterades, vi skriver kontrakt imorgon.

Nu är det så att jag tänkt betala lägenheten med likvida medel, har nyligen belånat min ena bostad med 600k och resten är sparade pengar/belånade av familj m.m (allt finns det papper på), men kan det krångla vid en affär? Att banken vägrar överföringen när det är dags för tillträde? Mäklaren sa att det är lungt o att vi skriver att jag tänkt bo i lägenheten och inte att jag tänker renovera för att sälja osv. Men nu ville han ha skuldebrev på de 600k o frågade var resten av pengarna kommer ifrån? Har en lön på över 50k och därför kunnat spara men samtidigt redan 2 lägenheten och bolån på de.

Visserligen har jag bara 750k i bolån på ena lägenheten så hade kanske kunnat betala av den istället och ta ett nytt bolån/lönelöfte på den nya lägenheten? Mest för att slippa strul

2 gillningar

Ska inte vara några problem. Så länge banken (din) accepterar att göra överföringen nu och vid tillträde är det bara att säga till mäklaren att de kommer från besparingar.

Haft väldigt lite problem med detta, men gå givetvis in på banken för överföringen och diskutera hjälpen vid tillträdet (kan ibland kosta en liten summa för att sitta uppkopplade vid överföring av slutlikvid).

2 gillningar

Borde inte vara nått problem. Dock så kommer Banken förmodligen ta ut en avgift på ett par tusen för att göra jobbet med överföringen(det är lite meckigt för dem och kräver manuella processer, något som de bjuder på när de få lånet)

Du kan informera mäklaren att du har likvida medel. Ta en printscreen från ditt banksaldo, alternativt så bör du snacka med banken och be om ett intyg.

Anledningen till att mäklaren frågar är för att säkerställa att det inte är tvättade pengar då standard för 99,9% av alla bostadsaffärer är att det är med lån.

1 gillning

Löste sig med att skicka skärmdump på sparkontot och senare visa kontoutdrag, deklarationer och lönespecifikationer. Har skrivit kontrakt idag :).

Mäklaren ringde dock en timme innan mötet och bad mig inte nämna något om att jag bor i föreningen eller att jag planerar att renovera & sälja, mest för att inte göra det dramatiskt under kontraktskrivningen (antar det är för att säljaren inte ska känna sig blåst/sålt till underpris).

Men väl när jag fått alla handlingar märker jag att i budhistoriken framgår bara initialer , dvs den förra budgivarens initialer och mina initialer. Har tidigare fått budhistorik och då framgick hela namnet så fick en konstig känsla av att mäklaren kanske gömmer något där och inte vill att förra budgivarens namn ska framgå? Är det rätt normalt man bara skriver initialer? Ska jag kontakta mäklaren och be om fullständiga uppgifter om tidigare budgivare? Med tanke på att förra budgivaren budat utan att vara på visning m.m känns det konstigt även om jag nu är nöjd med priset jag fick på lägenheten.

Initialer Kan användas vid kontraktskrivningen, fulla namn måste ges vid tillträdet.

Fullständigt namn med telefonnummer/mail och datum/belopp skall stå i budhistoriken.

Stämmer initialerna med mäklaren eller deras sambo?
Låter lite sus att de inte skriver ut hela namnet.

Fattar inte varför det är bra för säljaren med ett dolt bud. varför berättar de inte bara att det kommit ett nytt bud?

Bara ringa andra budgivaren och säga ‘jag tvekar för jag har andra intressenter som vill betala 1.250.000’