Nu skriver jag här i affekt. Jag är så arg, besviken, ledsen osv så jag tänker att jag vänder mig till er för att ventilera och kolla vad ni tror att detta kan bero på/om jag har någon rätt i det här.
Jag har suttit i ett budkrig i två dygn, till en bostadsrätt som jag länge drömt om. Säljaren är en dödsbodelägare, och den avlidne hade bott där i 35 år. Jag lade sista budet, 60.000 över en annan budgivare. Det står stilla i någon timme och jag skriver till mäklaren för att kolla ifall de andra budgivarna lagt sig. Två timmar senare ringer mäklaren mig och säger att hen är väldigt ledsen, gjort allt för att försöka övertala säljaren, men säljaren har valt att sälja till den andra budgivaren och kontrakt är redan påskrivet- med motivering att budgivaren redan är medlem i bostadsrättsföreningen?! Säljaren vägrar alltså förmedla denna information via mäklaren till mig innan kontrakt skrivs på, så jag får en chans att bjuda ännu mer eller på något sätt gå säljaren tillmötes.
Varför skulle en säljare acceptera ett mycket lägre bud och vägra förmedla detta innan kontraktskrivning? Jag förstår verkligen inte hur det kan gå till på det här sättet. Har jag någon rätt i att klaga på detta eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Säljaren har rätt att sälja precis till vem hen så önskar, det är ingen allmän rätt att få köpa en lägenhet, på samma sätt om jag vill sälja min bil kan jag sälja den till någon som jag tror kommer använda den bäst, inte den som betalar bäst.
Kanske finns andra regler kring dödsbon, där borde väl målet vara att få in så mycket pengar som möjligt till dödsbot, men har ingen erfarenhet av detta.
Jag valde bort en som budade över den köpare jag ville ha som köpare av min fars lgh efter han gick bort.
Enkelt förklarat så kan man sälja till vem man vill. Som säljare vill man ha en viss mängd pengar. Sen gäller det att ha nån som jag tycker är enkel att ha att göra med.
I mitt fall var det en barnfamilj, mamman till kvinnan i familjen bodde i föreningen redan och de behövde inte sälja eller ha med några klausuler i avtalet.
För mig och min bror i dödsboet var det värt mer än pengar efter att vi fått en summa som bi tyckte att lgh var värd.
Jag köper det helt och hållet. I vårat fall visste dock inte säljaren någonting om oss, mäklaren frågade ingenting utan undrade bara om vi hade lånelöfte. Vi skulle kunnat flytta in direkt, betalat mer, och behöver inte sälja annat för att finansiera det. Men ja, känner säljaren personerna sedan innan så blir det väl personligt men hade önskat att vi slapp gå igenom två dagars budkrig när vi glatt kunde betala en miljon till om säljaren så ville
Sen lyckades jag med samma sak när jag köpte mitt hus. Vi hade budat upp en bra bit över utgång, Ca 500k. Hade haft god dialog med mäklaren och bad hen förmedla vilka vi var. Att vi skulle ha barn, min fru hade anknytning till trakten, vem hennes familj var samt att vi ville förvalta huset för en generation barn till.
Vi stod mot ett äldre par med utflugna barn.
Säljaren valde oss för att vi erbjöd oss att matcha högsta budet.
Inga konstigheter
Med det sagt, det suger. Jag har även varit på andra sidan. Fått en säljare som accepterat mitt bud och sedan ändrat sig när de fått ett kontringsbud på kvällen när vi skulle skriva vid lunch dagen efter.
Förstår, kanske upp till köparen då att “sälja in sig” till mäklaren så att informationen når säljaren? I detta fall gick bostaden upp från 4 mkr till 5,8, jag skulle glatt betalat betydligt mer om jag fick en chans innan de skrev kontrakt.
När jag sålde min stuga valde jag bort vissa intresserade köpare, men gjorde det innan budgivningen kom igång.
Vissa kanske kommer på det lite sent, men det är mycket som spelar in vid en försäljning.
Jag valde bort en Stockholmare utan körkort, för visste att stugan skulle förfalla i dennes händer. Det var för mig viktigt att stugan togs om hand, inte att jag skulle maxa vinsten.
Kanske hade din lägenhets ägare sina speciella skäl. Men toktrist såklart.
Kan ju vara så att säljaren redan innan bestämt sig och bara ville ha en budgivning för att få rätt pris på lägenheten. Men ändå, trist att vara den som sitter där utan drömbostaden.
Trist för dig såklart. Men om vi vänder på det skulle det kunna få lite konstiga effekter om vi skulle kringskära säljarens rättigheter att välja till vem och vilket pris som en viss sak ska säljas till/för.
Min upplevelse är att mäklarna och sättet att sälja bostäder är problemet i Sverige.
Skulle köpare och säljare få chansen att ses oftare så skulle det bli bättre tror jag.
Jag har köpt de flesta fastigheterna utan mäklare och kunnat prata med den jag skall göra affär med.
Då har jag fått information och ett förtroende har odlats som gör att jag oftast ha sagt att “10år, dolda fel” kommer du inte behöva oroa dig för.
När jag har sålt så har jag aldrig haft någon mäklare inblandad…
Jo jag vet. Skrev ju detta i affekt så vill bara tycka synd om mig själv Står dock fast vid att det var rätt så korkat av säljaren ur ett rent ekonomiskt perspektiv.
En möjlig förklaring till säljarens agerande kan vara att han eller hon är trött på att hantera dödsboet, eller tycker det är jobbigt om det handlar om en kär närstående. Hittar man då en köpare som redan är medlem i föreningen kan tillträdet ske i princip på samma dag, och då kan man lägga affären bakom sig. Det kan också vara så att den som fick lov att köpa hade en god relation med den avlidne och/eller med dödsbodelägaren. Pengar är inte alltid det viktigaste!