Hej,
Vill börja med att förtydliga att jag inte söker eller förväntar mig juridisk rådgivning med denna tråd, utan är mer intresserad av andras erfarenheter kring vad detta betyder/har betytt i praktiken kring en bostadsförsäljning. Jag har självklart inte heller avsikt att agera svikligt, men hamnade precis i en sits där jag skulle behöva veta vad detta innebär, om inte annat för att inte agera sviklig oavsiktligt.
TL;DR
Jag har en möjlighet att sälja min bostadsrätt till min hyresgäst via en nätmäklare, men har precis startat ett uppdrag med en traditionell mäklare som har ensamrätt. Är det “svikligt agerande” om jag väntar ut ensamrätten och sedan säljer till min hyregäst? Borde jag informera min mäklare om att jag har det här alternativet tillgängligt? Bör tilläggas att jag inte har ett konkret erbjudande från min hyresgäst ännu, denne behöver fortfarande skaffa lånelöfte och är osäker på hur mycket hen har möjlighet att erbjuda.
Full Story
Jag håller på att sälja min bostadsrätt, där det just nu bor en hyresgäst med hyreskontrakt fram till januari. Hyresgästen är informerad om den kommande försäljningen som har påbörjats pga fick inte tillåtelse att hyra ut ett år till av bostadsrättsföreningen. Jag har valt en traditionell mäklare och skrivit på kontrakt som ger dem tillåtelse att starta uppdraget med ensamrätt från förra veckan fram till mitten av november.
Nu idag visade sig dock hyresgästen intresserad av att köpa lägenheten, vilket ställer till det lite för mig. Innebär det svikligt agerande av mig gentemot mäklare om jag säljer till min hyregäst i november när ensamrätten för uppdraget tar slut? Jag behöver ju inte tacka ja till de intressenter som mäklaren erbjuder, men känns lite fel att starta ett uppdrag utan intention att tacka ja till de intressenter som mäklaren tar fram. Skulle mäklaren hitta en spekulant som ger ett bra erbjudande så vore ju dock det fortfarande att föredra så det finns fördelar med att inte åberopa ångerrätten som gäller en vecka till. Mäklaren tar tyvärr rätt bra betalt (2.2% av köpeskillingen) jämfört med en nätmäklare som tar fast pris 20.000kr, vilket leder till att erbjudanden från min hyregäst blir ca 30-40.000kr bättre än min mäklares spekulanters erbjudanden, även om det är samma summa som erbjuds. + slipper visning, ev flytt städ, får in hyra fram till november. Bör dock tilläggas att jag ännu inte har ett konkret erbjudande från min hyresgäst ännu, denne behöver fortfarande skaffa lånelöfte och är osäker på hur mycket hen har möjlighet att erbjuda.
Om jag skulle fortsätta mitt uppdrag med min traditionella mäklare, samtidigt som jag jämför mäklarens spekulanter mot alternativet att vänta ut ensamrätten och istället sälja till min hyresgäst via en nätmäklare, agerar jag svikligt? Bör jag informera min mäklare om detta? Vågar man vara så pass kaxig att man ber den traditionella mäklaren matcha nätmäklarens pris? Har någon i detta forum liknande erfarenheter?
mvh MumsMumriken