Tips inför försäljning av bostadsrätt

Jag kommer inom kort att för första gången sälja en bostadsrätt och känner mig vilsen i processen, det är så mycket att reda ut och hålla ordning på med mäklare, visningar, fotografering mm. Just nu är det en hel del spekulation om huruvida priset på bostäder ska gå ner pga ränteläget och den allmänna osäkerheten. Det får vara som det vill med den saken - det jag skulle behöva forumets kloka input på är tips för en smidig och bra försäljningsprocess.

Några frågor jag har är:

• Hur väljer man mäklare och vad är ett rimligt pris?
  • Är det värt att lägga pengar på styling och hyra av möbler?
  • Det exakta slutpriset är inte jätteviktigt, utan jag vill gärna ha en så smärtfri process med så lite krångel/risk för fallgropar som möjligt. Hur åstadkommer man det?
  • Vad är viktigt att tänka på när det kommer till köparen? Ska man ta den som lägger högst bud eller finns det annat att ta hänsyn till?

Lite fakta om bostaden:

• Bostadsrätt i Stockholm
  • 2 rok, 50 kvm
  • Värderad till ca 5 700 000

Tar tacksamt emot alla tänkbara tips och erfarenheter från era bostadsförsäljningar!

2 gillningar

Oftast ligger arvodet på 2-3%, det finns annorlunda upplägg som inte är “flat”, kolla det med mäklaren så kan den berätta om vilka arvode upplägg de har. Ibland kan man förhandla arvode, vi gjorde det med vår mäklare då vi tyckte att 3% var lite för högt och han var villig att komma ner till 2.5%. Att välja mäklare är något som man kanske ska göra lite research på, vi valde den mäklaren som hade flest försäljning i föreningen, då kan den mäklaren området ganska bra, det förenklar för köparen som brukar ha många frågor när mäklaren är inläst om området. Med tanken på att du har en bostad på 50kvm värderat till 5,7M gissar jag att den befinner sig nånstans innanför tullarna (Östermalm kanske?), vilket brukar oftast sälja av sig själv, men rätt mäklare bruka kunna pressa köparna och få igång budgivningen vilket kan leda till någon aning högre slutpris.

Beror lite på, enkla styling som man själv gör kostar inte alls mycket, vi kollade upp på pintrest och bilder andra lägenheter som låg till salu på hemnet, åkte till närmaste Rusta/Clas Ohlson och köpte grejerna och stylade om så att det såg fint ut, när man börjar ta in professionellt hjälp som stylar, hyr in och inreder brukar det sluta dyrt.

2-3%? Låter helt galet.

Jag sålde för omkring 5,7 MSEK för någon månad sedan. 30k i arvode.

Du ska välja en mäklare som är stor i området. Det finns ingen poäng i att välja den ena eller andra normalt sett utan en som är stor i området, verkar rimligt bra och har rimlig prisnivå. Du bör ta in olika offerter. Det här med styling tror jag själv inte så mycket på men för vissa objekt kan det absolut göra skillnad. Det går att göra mycket på egen hand så styling som du betalar för är antagligen överkurs.
Mäklaren kommer att lotsa dig igenom alla steg så att det blir som du önskar när det gäller själva försäljningen.

Tack för era svar! Det stämmer att lägenheten finns innanför tullarna, så förhoppningsvis är den i vart fall inte svårsåld. Jag har varit i kontakt med ett gäng olika mäklare och fått offert på motsvarande ca 1,5 % av uppskattat försäljningsvärde. @het 30k låter väldigt billigt, hur lyckades du komma undan så bra?

Jag är verkligen ute efter en process som är så enkel som möjligt med minimal arbetsinsats från min sida. Om mäklaren gör ett bra jobb och är smidig att ha att göra med får det gärna kosta lite mer. Har ni några tips på vad som underlättar processen eller avskräckande exempel på vad man bör/inte bör göra under försäljningens gång?

Priserna är olika på olika ställen. Geografin är central för prisbilden. Sedan kan det alltid finnas nya aktörer som dumpar arvodena för att komma in på marknaden. Jag skulle inte själv välja en sådan men det är ju inte uteslutet av någon kan vara duktig…

Använde mig av en relativt nystartad firma som heter Norban (är väl innerstan de fokuserat främst på). De har 30k fast arvode. Flera vänner som sålt med dem och varit nöjda så testade och även jag väldigt nöjd. Har gjort ett par försäljningar senaste 10 åren och mäklaren på Norban var utan tvekan den bästa jag haft att göra med (framförallt mot spekulanterna då vi hade väldigt komplexa omständigheter gällande visning). Det jag upplevde som skönast är att mäklarna som arbetar där jobbar inte på provision utan de har en fast månadslön. Det görs inga försök till att övertyga en om att acceptera vissa bud och vice versa gäller såklart för spekulanter.

2 gillningar

Använd en mäklare med högt betyg på reco, ta hjälp av en stylistfirma (genom mäklaren) och anlita flyttstäd (och flytthjälp)
Vi sålde en stor villa (i Stockholm) och har 2 små barn. Processen var som att skära i smör. Så smidigt! Och jag hade våndats innan.
Vi bestämde oss att inte snåla på mäklare, styling osv. Och det var rätt val…Och vi fick igen de pengarna alla gånger.

1 gillning

Jag sålde själv min första bostadsrätt för ca två månader sedan, strax utanför tullarna i Stockholm, och resonerade som följer:

Jag kollade med ett par mäklare som sålt i området, och valde mäklaren med mest erfarenhet av försäljningar i föreningen. Tror att mäklare erbjuder lite olika modeller, t.ex. fastpris, rörligt eller en kombination (jag valde kombination, dvs en stege med fastpris plus provision över en förutbestämd summa). Oklart vad priserna är i andra områden, men där jag bor ca 60k.

Jag valde att betala en rörlig del då jag ville att mäklaren skulle ha incitament till ett högre försäljningspris. Slutpriset blev högre än förväntat, så jag är väldigt nöjd.

Vi köpte ej någon tjänst, utan lade tid på att plocka undan möbler och prylar samt städning (putsa fönster, badrum etc) för att det skulle kännas rymligt och fräscht.

• Det exakta slutpriset är inte jätteviktigt, utan jag vill gärna ha en så smärtfri process med så lite krångel/risk för fallgropar som möjligt. Hur åstadkommer man det?

Välj en etablerad mäklare.

• Vad är viktigt att tänka på när det kommer till köparen? Ska man ta den som lägger högst bud eller finns det annat att ta hänsyn till?

Här tänker jag att det är mäklarens ansvar att avgöra, då det är hen som sköter kontakten med köparen.

Tack för era svar! Jag har nu skrivit uppdragsavtal med en mäklare som ligger helt OK i pris (grundpris + trappa) och har fått bra vitsord. Har även ägnat helgen åt att rensa bland saker, måla skavda lister och snygga till rent allmänt inför fotografering. Kommer att ta lite hjälp med styling som ex placera ut snygga växter, byta matstolar osv. Förhoppningsvis blir resten av processen smidig :slight_smile:

1 gillning

Hur gick det? Vi ska ha en mäklare på besök (samma mäklare som vi själva köpte lägenheten av för några år sedan) idag och diskutera lägenhetsförsäljning. Vi har aldrig sålt en bostadsrätt tidigare, utan bara agerat köpare en gång vid nämnt köp. Några goda tips och erfarenheter att dela med dig av?