Förbinda sig till en mäklare innan att vara redo att sälja?

Hej,

Vi letar nu aktivt efter en större lägenhet. Vi kommer att köpa vår ny bostad innan att sälja vår nuvarande lägenhet.

Just nu tänker vi på fördelar och nackdelar med att välja en mäklare för denna försäljning redan nu.

Fördelar:

• Bilder och annonsbeskrivning redan redo (så möjlighet att ha annons online flera dagar till innan visningshelgen. Vi kommer att “tjäna” flera dagar till med annonsen online så mer intresserade spekulanter.)
  • Möjlighet för mäklaren att meddela runt redan nu att vår lägenhet kommer att säljas om några månader
  • Fast delen av mäklareavgiften redan låst

Nackdelar:

• Rörlig delen av mäklare (X% ovan X MSEK) redan forhandlad om bostadsmarknaden skulle upp under kommande månader. Då skulle X MSEK vara för lågt och totalt mäklareavgiften skulle bli högre.
  • Om en annan mäklare skulle ha sålt en massa liknande lägenheter än vår lägenhet (i vår brf) precis innan vi är redo att sälja vår lägenhet, det finns inga möjligheter för oss att välja detta mäklare istället. Då skulle vi förlora möjligheten att använda denna mäklare som har många kunder som söker samma typ av lägenhet än vår.

Vad tycker ni? Vad skulle ni göra?

Kanske ett litet stickspår, men hur funkar det med mäklare i Sverige för köpare och säljare? Är det samma mäklare för båda, eller har köparen sin egen mäklare (för att unvika jäv)?

I Sverige ska mäklaren egentligen representera både köpare och säljare, men i realiteten ligger nog fokus på säljaren eftersom pengarna kommer från det hållet. :slight_smile:

Stämmer inte fullt ut.

I Sverige ska mäklaren vara objektiv i meningen att de inte aktivt får lura eller undanhålla information till köpare. Men mäklaren är samtidigt skyldig att se till sin uppdragsgivares intresse, d.v.s. säljaren som betalar arvodet.

Mäklaren ska alltså inte vara en helt medlande part i Sverige.

Om du skriver kontrakt med mäklare så gäller ensamrätten i max 3 månader vill jag minnas. Du kan alltså välja en annan mäklare efter denna tid. Men kolla det finstilta.

Personligen har jag en mäklare sedan över ett år tillbaka. Detta eftersom jag letar nytt boende. Vi har inte skrivit ett kontrakt utan bara gjort en muntlig överenskommelse. När det är dags att sälja så kommer jag att förhandla om siffrorna om arvodet då prisutvecklingen varit lite galen senaste året.

1 gillning

Har de redan tagit bilder? Jag gissar att mäklare vill få ett kontrakt om de ska betala själv fotografen

Vi har tagit förhandsbilder på vissa delar. Vi har inte gjort en komplett styling med fotografering.

Ok, så det skulle behövas fotografering i alla fall när ni kommer att vara redo att sälja

Aha, tack! Bra att veta som köpare! Man är lite på egen hand låter det som.

Ännu en fördel med att skriva på med en mäklare innan är väl att ni kan göra det i ner lugn och ro än om ni redan skrivit på ett köpekontrakt.

Välj en mäklare som känns reko och som ni kan gå med i vått och torrt. Bra tidigare försäljningar i samma område tycker jag väger tungt också.

Vet inte om vi hade en ovanligt schysst mäklare men efter att ha skrivit på med honom hittade vi själva en köpare och mäklaren tog då bara betalt för nån timme med stylist och kontraktsskrivning (vi hade inte hunnit ta bilder).

1 gillning

Tack, det är en bra tips!! Alltid bra att kunna fokusera på någonting annat att förhandla priser när man har precis köpt någonting!