Binda sig till en mäklare för köp av villa?

Hej

Vi letar efter ett nytt hus sedan snart tre år. Det har varit en konstig bostadsmarknad under pandemin och nu räntehöjningar som minskar utbudet så detta har väl bidragit till att vi har letat under så lång tid. Men framförallt är det nog för att jag är kräsen och vill ha ett särskilt läge.

Vi träffade en mäklare i veckan och de sa att 45% av deras försäljning sker innan bostäderna annonseras på Hemnet. Jag vet inte om detta kan gälla generellt för mäklare, men så kanske det är. Någon som vet? Jag frågade hur många hus de sålt för att kunna bedöma deras marknadsandel och få en uppfattning om det kan vara ett stort utbud som de har tillgång till, men fick inget svar första gången. Jag ska fråga igen när de följer upp mötet.

Om man ska kunna köpa en bostad innan de annonseras på Hemnet med mäklarens hjälp behöver man i sådana fall binda sig vid en mäklare. Man är då formellt bunden tre månader i ett samarbetsavtal plus att det kostar ca 2500 kr (10% av kostnaden för besiktningen) om man inte lyckas hitta ett hus den vägen och därför vill bryta samarbetet.

Min fråga är om någon av er har erfarenhet av att hitta boende denna vägen? Har det varit en framgångsrik väg? Jag funderar på om det är värt pengarna. 2500 kr känns som en meningslös kostnad om man inte hittar ett hus och det verkar svårt att kunna bedöma om det är värt pengarna.

Mäklaren menade att fördelen med konceptet var att det skapar en trygghet i försäljningen av vårt nuvarande hus och att man kan “jobba” upp priset om man letar rätt köpare innan man går ut på hemnet. Väl ute på hemnet och om huset ligger kvar för länge så ökar risken för ett sämre pris om jag förstod mäklaren rätt. För vår del är jag egentligen inte så rädd för detta eftersom jag tror vårt nuvarande hus är relativt lättsålt men bostadsmarknaden är ju svårbedömd nu.

Efter ha letat i tre år så är jag lite sugen på att testa en ny väg för att kanske kunna hitta nytt boende.

Vad har ni för erfarenheter och tankar kring detta tillvägagångssätt? Är det vanligt? Funkar det?

Hmm, du säger för köp, men andra halvan av texten handlar om försäljning av villa?

Men alla mäklare har ett mer eller mindre stort register med vilande kunder som av olika anledningar inte måste sälja precis nu. De hittar man ofta på deras hemsidor och de flesta är nog också listade på booli.se.

Visst kan man ta hjälp av en mäklare för att köpa hus, men att binda sig till enbart de objekt som just den mäklaren (eller dennes företag) förmedlar låter onödigt och som att det kraftigt minskar vad du kan välja på?

Tack Kalle för bra tips.

Ja för vår del gäller det köp och att hitta rätt bostad. Men när det är gjort måste vi sälja vårt nuvarande boende. Mäklaren försökte sälja in konceptet med trygghet i försäljningen därav av att jag tog upp det. Men du har rätt, det var inte det min fråga gällde.

Ett gammalt street-smart tips är att aldrig köpa och sälja med samma mäklare, hur kan det vara en fördel? Kommer ni i kläm vid bytet kan mäklaren tipsa sina vänner att det är läge att stoppa in några skambud.

Är det 2,5K ni ska betala för att läsa annonser eller vad?

1 gillning

Jag skulle inte låsa mig för en mäklare av köp, å framförallt inte betala 2.500 för de…
För mäklaren är de kanon att ha färdiga spekulanter när någon vill sälja… Mindre job å kostnader att kunna sälja innan anonnsering…
Jag skulle kontakta flera mäklare på orten som man är intresserad av…
Tänkte att om man bara låser sig vid en mäklare så är changsen mindre att när säljare kanske väljer en annan mäklare på orten…

1 gillning

Begriper inte syftet med att betala en mäklare vid köp…?

Låter nästan oseriöst. Skulle du inte få köpa ett hus de förmedlar annars? Låter ju sjukt.

Däremot brukar de vilja binda upp säljaren genom “komnande” , “på gång” eller liknande.

1 gillning

Jag tolkar det som TS menar att välja ut en viss Mäklare för att ”Förbereda kommande försäljningen av eget boende”. Dvs kanske skriva ihop prospekt, ev fota upp objektet, diskutera pris, komma överrens om ersättning, strategi osv.

Finns sen två fördelar.

1. När man då letar nya boendet kan den utvalda Mäklaren bearbeta/locka potentiella kunder med ett kommande objekt.

2. När man väl KÖP nya boendet kan utvald Mäklaren köra igång annonser/försäljning/visning omgående.

Tror det är en BRA tanke att välja säljande Mäklaren noggrannt! Har själv gjort så flera gånger. De har helt enkelt fått komma på besök och då vi ”testat” de på olika sätt.

• Hur sugna/intresserade är de av objektet?
  • Hur kunniga är de på de tekniska detaljerna?
  • Hur insatta är de i den lokala marknaden?
  • Hur proffsiga/trovördiga känns de?
  • Vilken säljstrategi tänker de ha?
  • Vad vill de lyfta fram kring just denna bostad?
  • Vad tänker de omkring utgångspris, troligt slutpris, tidsramar, besiktningar, klausuler?
  • Hur tror de en typisk köpare kommer se ut?
  • Hur sköter de en eventuell budgivning?
  • Hur tänker de omkring visningar?
  • Osv.

Det ÄR stor skillnad på hur olika mäklare jobbar. Har sålt 5 fastigheter och alla gånger har vi utvärderat flera Mäklare innan vi valt. Mäklararvodet har i det sammanhanget aldrig varit det mest avgörande. (Är dessutom ofta en förhandlingssak)

För objektet du KÖPER så kan du ju inte välja Mäklare (annat än som hyrd köphjälp i så fall =vanligt i andra länder) Däremot väljer många säljarens Mäklare för boendet man precis köpt för att sen sälja den egna bostade. Det tycker jag är fel väg om man inte kollar med fler innan man bestämmer sig.

3 gillningar

Sverige är långt ifrån andra länders mäklare. Vilket ansvar har en svensk mäklare gentemot t ex en italiensk mäklare. I sverige är det profiten som styr. Mäklaren i Sverige har inget ansvar alls i italien är det ett annorlunda. Att betala 2500 hur tänker en sådan mäklare egentligen. Har han svårt att få in pengar. Leta själv sätt ut lappar i det området ni är intresserade av. Gör upp affär på banken. Gör omvärlsbevakning i området köpta objekt. Och ta in ngn bygg kunnig person ej besiktningsman då de alltid friskriver sig ftån ansvar. Du får själv driva ev dolds fel mot säljaren.

1 gillning

Skulle det fungera att du skickar ett mail till de mäklare som du tror skulle kunna ha ett hus som passar dej? I mailet beskriver du vilken typ av hus/läge/andra önskemål som du letar efter.

Om någon av dem sitter med ett hus som inte har annonserats ännu och som passar din beskrivning så borde de ju höra av sig och säga “jag har ett passande objekt”.

Mailet får du nog skicka en gång i halvåret så de inte glömmer bort dej. På det viset får du en förhandsmarknad med alla mäklare gratis! (om det nu fungerar).

1 gillning

Ja , bra tips

Jättebra lista med tips, tack! Den ska jag ta med mig framöver. Och att höra med flera mäklare innan försäljning av huset plus att förhandla arvodet.

Bra tips, tack

Detta är väl i princip standardförfarande om man är intresserad av något annat än en standardlägenhet. Alla mäklare har “spekulantregister”, det är ju en av rätt få saker de kan använda sig av för att särskilja sig från konkurrenterna, storleken på sina spekulantregister.

1 gillning