"Borttagen innan visning", "Såld innan visning".. Hur blir man köparen?

Jag letar efter bostadsrätt (min första). Jag håller koll på Booli, Hemnet, diverse mäklares egna hemsidor nästintill varje dag i jakten på en bostad som passar såväl områdesmässigt, prismässigt och föreningsmässigt. Två lägenheter som jag varit väldigt intresserad av och sett framemot visning och budgivningen för, där den ena var helt perfekt för mig (visserligen nyproduktion med hög skuld, ca 10k/kvm, men föreningen verkade vettig, de amorterade stabilt av sitt lån i relativt hög takt nu vid dessa räntenivåer möjliggjort av uthyrda lokaler och lade av sparpengar för en krigskassa, bra läge, bra storlek, bra pris). Dagen för visningen för den “perfekta” lägenheten, när jag var på väg dit så kollade jag Hemnet för att stämma av detaljerna kring adress så finns inte annonsen ute längre. “Såld innan visning”, och då dessutom såld för ett pris under utgångspriset (-5%) när jag var helt redo för denna lägenhet att ge just utgångspriset, dock ej mer.

Varför väljer säljarna att gå med på något sådant? Och hur blir jag köparen för en sådan lägenhet? Ska man maila mäklaren för alla lägenheter som man är intresserad av så fort de läggs ut? Finns det en sammanfattad lista med olika mäklare man kan lista sig hos för att bli potentiell köpare? Jag har även noterat att hos vissa mäklare finns lägenheter som “Kommande” utan pris i all evighet, är tanken att man ska maila om dessa?

1 gillning

Så fort ett intressant objekt dyker upp maila mäklaren.
Brukar oftast vara några få mäklare som säljer de objekt man är intresserad av, se till att skapa en relation med mäklarna, ring och snacka lite och säg att du jagar den här typen av objekt.

5 gillningar

Nu är det här fenomenet rätt ovanligt på rådande marknad pga omständigheterna.

Men du säger helt sonika till mäklaren att du vill ge ett förhandsbud. Dolt eller öppet, och så tar säljaren ställning till chansen/risken att få mer/mindre under en öppen budgivning.

Jag köpte själv min nuvarande bostad genom att ha kontaktat mäklaren och anmält intresse när den var ”Snart till salu”. När säljaren sedan hade köpt nytt och skulle annonsera skarpt gav jag ett förhandsbud och fick den samma dag.

Allt är tillåtet rent juridiskt i krig, kärlek och svensk bostadsmarknad.

6 gillningar

Mina tips, efter att ha varit i en liknande situation tidigare i år:
Fokusera på Booli där de har betydligt bättre täckning av kommande objekt jmf Hemnet.
Kontakta mäklare omgående för att anmäla intresse och höra om förhandsvisning när objekt dyker upp, för mig varierade tillgänglighet mycket både mellan mäklare och mellan objekt. Tveka inte heller att fråga mäklare om tillgång till underhandsobjekt, framförallt om du ser några mäklare som sticker ut med mycket objekt i det område eller av den klassen du är intresserad av. Vissa värderar en försäljning utan att foton eller addresser på deras bostäder finns på nätet.

Själv breddade ovan utbudet en del jmf Booli/Hemnet.

Sista tipset är att fundera på hur du vill gå till väga i budgivning, själv körde jag aggressivt avslut på 24h från första visning på utgångspris. Funkade för mig, men så jag kan leva med om det var 10% över ett ritkigt marknadspris också. Kanske inte lika rätt för en central storstadslägenhet på 60kvm som är inom rimlig prisklass för fler spekulanter utan segdragna låneprocesser tex…

3 gillningar

Jag har gjort mitt livs bostadsaffär genom att vara snabb. Ringt mäklaren, bett om en förhandsvisning, frågat om säljaren vill släppa lägenheten före visning och till vilket pris. Är det rätt säljare så kan du köpa den samma dag. Det känns bra i magen att bo i en lägenhet man gillar som man betalat för lite för.

10 gillningar

Summerat: Är du intresserad kontakta mäklaren så fort du kan, vänta inte till visningen.

3 gillningar

Ta kontakt med en fastighetsmäklare i det område du letar efter ett nytt boende. Beskriv vad du letar efter och vad du är villig att betala och be mäklaren att kontakta dig när något av intresse dyker upp.

1 gillning

Är du intresserad av något - säg också till mäklaren att du vill veta om det kommer in ett bud. (Så att du har möjlighet att bjuda över vid intresse.)

1 gillning

Jag hade ringt mäklaren å sagt att jag är intresserad… Vill man ha så gäller det att ligga på…

Hur vet man om man betalat för lite eller för mycket om man köper innan lägenheten kommit ut på marknaden?

Du kunde ju även väntat till lägenheten kom ut på marknaden, lagt ett lägre bud än du gjorde nu, och kunnat köpa till ännu lägre pris om ingen annan lagt ett högre bud än ditt.

5 gillningar

Givetvis kan man inte veta om man betalat för lite eller för mycket. Detta då marknaden bestämmer priset. Det som @Ateist_investor skriver är givetvis inte sant, då denne inte vet vad marknaden hade varit beredda att betala.

Själva grejen med att komma med ett bud innan en bostad kommer ut på marknaden är att köparen kan få den för ett visst pris och säljaren kan vara säker på att sälja den för ett visst pris. Det är så det fungerar när det är köparens marknad. :slight_smile:

2 gillningar

Nej, man kan inte veta med säkerhet så klart. Man kan bara värdera utifrån det man vet.

Antagligen är ett rimligt bud innan visning i dagens marknad avsevärt mer lockande för säljaren än vad det var för några år sedan.

Vet du vill ha och vad du är beredd att betala för det så är det väl inget som hindrar från att själv ta initiativet.

Om du ska vara riktigt förutseende så prata med mäklare emellanåt så att de har dig ”on top of mind” för vissa objekt. Hade du varit mäklare idag så hade du antagligen varit glad för varje köpare som är redo för en affär utan krångliga klausuler etc.

1 gillning

Eller en mer balanserad marknad där man som köpare inte behöver känna sig pungslagen för att kunna bo utan båda parter kan känna sig nöjda med affären.

1 gillning

Så kan det givetvis vara. Däremot kommer man aldrig att veta vad marknadens pris skulle varit. :neutral_face:

Vad är då marknadens pris? Är det vad någon är villig att betala idag, imorgon, nästa år…?!

Marknadens pris är vad marknaden är villig att betala vid varje given tidpunkt.

Om man tror på utbud och efterfrågan, så är det vad marknaden vid varje tidpunkt är villig att betala för en vara eller tjänst.

Det kan givetvis vara så att man inte tror på utbud och efterfrågan. Det kan till exempel vara så att man tror att det är bättre att staten sätter ett pris.

Jag överlåter åt gemene man att ha sin åsikt om vad som är bäst. :slight_smile:

Och vid just den tidpunkten var det marknadspriset då.

Ja, det har du helt rätt i. :grin:

Om utbud och efterfrågan når en jämvikt så är det vad marknaden anser vad varan är värd.

Jag får be om ursäkt.

Om du riktigt intresserad av en lägenhet ring eller maila mäklare och ge honom/henne ditt på bud och säg till mäklaren detta bud gäller i i 24 timmar och att du är redo att skriva på kontraktet direkt om säljaren acceptera ditt bud annars du kommer att skriva kontrakt till en annan objekt imorgon om säljaren säger nej.