Letat hus ett bra tag nu. Lever själv så har vant mig vid att jag i stort alltid är den enda som går på visning själv. Jag känner att detta gör att jag blir någon mäklaren inte räknar med. Tittade på hus senast 2v sedan, insåg på visningen att huset var alldeles för stort och med omfattande behov av renovering vilket jag förklarade för mäklaren att det var därför jag inte var intresserad. Fick idag ett mail där mäklaren informerade om att man nu fått bud en bra bit under utgångspriset och undrade om jag har intresserad eftersom hon “förstod att jag inte hade ekonomiska möjligheter att köpa huset för utgångspriset”. Detta trots att jag förklarade att jag kunde tänka mig att gå upp 1m eller 2 för rätt hus. Jag bryr mig egentligen inte om detta men vill inte att det ska vara en nackdel för mig. Har lånelöfte på drygt det dubbla jmf med utgångspriset på huset jag senast tittade på. Hur transparent ska man vara med detta? Själv känns det underligt att vara öppen för mäklaren gällande ens storlek på lånelöfte, men jag kanske tänker fel?
Känner igen det, man kan gå på visningen själv och prata länge med mäklaren där man är tydlig med att man ska köpa själv, och ändå få samtalet dagen efter att ”Har ni ett bud?”. Det är bara att ignorera det. Kör på bara och var luddig med om att du köper själv eller inte, det är egentligen oviktigt i sammanhanget. Mäklaren kommer alltid ringa alla som visat seriöst intresse om bud, och hus säljas nästan alltid till högsta bud.
Mäklare pratar med så många människor att de kör mycket på autopilot, de ringer upp massor av spekulanter och de flesta hus köps av par.
Mäklare är som de flesta människor inte begåvade med något superminne. De står inte heller och antecknar varenda detalj som varje visningsbesökare uttrycker. Därför blir det som det blir. Det behöver inte vara någon nackdel till dig heller.
Jag håller med föregående talare. De är helt enkelt mänskliga, och jonglerar otaliga kunder med komplexa behov.
Det tycker jag med. Jag försökte snarare trycka på att jag hade ett lågt lånelöfte och ljög lite vitt om att ”jag kan bara buda X” när mäklaren nämnde ett visst pris säljaren kunde acceptera.
I krig, kärlek och bostadsmarknad är allt tillåtet. Jag tycker inte man ska förlita sig på mäklare alls som köpare i Sverige. Intressekonflikten är skev, oavsett vad lagen säger.
Jag har aldrig köpt eller sålt bostad (än) men ja, det svenska systemet framstår för mig som mycket märkligt.
Finns ett bra Freakonomics-avsnitt på ämnet som kan rekommenderas. Minns inte om de går igenom specifikt Sverige men de pratar mycket om olika modeller och hur kladdig bransch det är.
Det är bra att prata med mäklare utanför själva visningarna. Där kan du förklara ditt behov, din ungefärliga budget och resonera.
De mäklare du bör prata med är de som är stora i det område du är intresserad av. Du kan introducera dig på en visning och prata om vad som helst. Själva substansen sparar du till senare.
Viktiga frågor att ta upp är:
- Var finns bostäderna av rätt typ (delområde, gata)?
- Är vissa gator, lägen eller typer av objekt extra dyra eller något billigare? Varför är det så?
- Räcker din budget till ”allt” inom mäklarens område eller finns det begränsningar?
- Hur ser typobjekten ut? Är det generationsbyte på gång i området med många äldre som säljer? Är området ett som man har som trappsteg i sin bostadskarriär Detta påverkar försäljningsprocesserna mycket.
Jag har gjort så här själv och det fungerade. Senare träffade jag förstås mäklarna igen på ytterligare visningar. Då kom de ihåg mig och kunde ge bättre råd. Några gånger blev jag också inbjuden till individuella visningar av objekt som mäklaren trodde kunde passa.
Tycker att det låter som ett ganska drygt meddelande från mäklaren. Kan du inte dryga dig tillbaka lite?
Jag är för det allra mesta väldigt trevlig men ibland gör jag undantag.
Vi har också varit på en visning där mäklaren var både ohjälpsam och direkt otrevlig. Jag kontaktade hennes chef och framförde feedback på detta. Om nån är direkt otrevlig/oprofessionell tycker jag inte att det ska passera obemärkt förbi.
Instämmer.
Kontakta mäklare som säljer i det området du är interesserad av. Släng iväg ett mail eller sms me det du letar efter samt budget. De ringer upp. Berätta vad du letar efter, de lägger då in dig i en databas och du får utskick när liknande objekt kommer ut (även innan). Kan bli en del spam, men inga problem att “ta bort prenumeration” efter du hittat och köpt ditt objekt. När du ändå inte är på marknaden längre är du inte interessant för en mäklare häller.
Vi gjorde detta och fick en del förslag på objekt innan de ens kom på marknaden, alltså innan “kommande” på mäklarens egna hemsida. Det är enklare (billigare) och sälja ett objekt tidigt, innan annons, innan fotografering och innan öppen visning.
Jag tycker det inte är fel, många kommer in i budgivningar, utan lånelöfte vilket är nedvärderande för en mäklare att inte ha kontroll.
Det visar att du är seriös och en bra mäklare vårdar sina kunder, deras rykte/varumärke är allt dom har och dom vill ha nöjda köpare och säljare.
Du är en mycket bra kund som mäklaren borde vara rädd om!
Jag skulle aldrig avslöja min exakta budget för en mäklare. Öht skulle jag inte avslöja någon annan information än den jag vill använda för att förhandla.
I den bästa av värdar ska mäklaren inte missbruka informationen men risken är att hen gör det genom att det kommer in falska bud som petar upp priset till ens maxbelopp.
Mäklaren är en säljare som står på sin egen sida i första hand och bostadsförsäljarens i andra hand. Hen kan vara bra på att framstå som schysst och hygglig men det är inte en yrkesroll som man ska släppa garden mot.
Problemet med att inte visa att man har lånelöfte uppstår ex vid budgivningar.
Skulle aldrig delta i dolda budgivningar.
Sant, klokt att vara mer otydlig gällande att jag letar hus på egen hand.
Tack! Jag är med i flertalet av dessa databaser. Kruxet är att jag letar hus i ett geografiskt relativt stort område men söker äldre hus. Man kan inte ha ålder på huset som sökfunktion i deras databaser så jag får typ mail så fort ngt hus i sydvästra Skåne sälja så får en enorm mängd mail dagligen där 99,99% är irrelevanta. Hade vart önskvärt med bättre sökmotorer…